Vinterdæk

Hvor tilfreds har du været med dit dæk?
Doohan

Vinterdæk

Indlæg af Doohan »

Hey!

Skal have vinterdæk på min alp, nogle der kan klare lidt af hvert, og gerne noget terræn. De må gerne være acceptable på almindelig vej, men det er vigtigst, at de er til at køre på vinteren igennem.

Nogle gode bud?
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Heh Doohan

Det var et af de mere sjældne indlæg ;-)
JEg har ikke nogen bud på et dæk, men du bør overveje føldende:

- Du skal finde et dæk, som er BLØDT i compounden, da dæk bliver stivere i koldt vejr... =mistet vejgreb

-Dækket skal have åbent mønster, =>at det ikke "holder" på underlaget, men smider det fra sig. Som et cross dæk..

Held og lykke med projektet.. Glæder mig til at høre nogle anmeldelser omkring dine erfaringer med forskellige dæk..

/Christian
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Indlæg af jernhenrik »

Trellebog Dæk lavede på et tidspunkt på et tidspunkt egentlige vinterdæk til motorcykler ( 10 år siden), men om de stadigvæk eksisterer ved jeg ikke. Barum har også lavet et dæk som var forberedt til ispigge. Men pigdæk er kun gode på sammenkørt sne og våd is. Da jeg selv kørte meget vinterkørsel brugte jeg alm. dæk (Metzler enduro 2) med lidt lavere dæktryk. Det giver et varmere dæk og en større trædeflade.
Du skal lige være opmærksom på de to motorophæng foran. Efter 2 vintre var mine tæret igennem. (Det er de to trekanter af aluminium.)

Sne hilsen

Henrik
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Hej Doohan

Jeg har i en del vintre kørt med et Dunlop Endurance (husker ikke betegnelsen), som fordæk, hvilket ikke var den store succes,
da "knopperne" var for store så det kunne "ride" oven på sneen (det var nok lidt af et fejlkøb, men det skulle slides op! :-x ).

Som bagdæk brugte jeg et Vee Rubber VRM 163 fra MC-Nøglen, det er forholdsvis groft, og fungerer udmærket ved almindelig vinterkørsel
(frost og lettere snedække), men i meget sne, eller tøsne, kan det ikke holde sig rent, mønsteret lukker til, og så er det ikke bedre end et sommerdæk. :-(

Da jeg forrige vinter skulle til Norge (se mine billeder), monterede jeg Heidenau K60 (også MC-Nøglen) som for- og sidevognsdæk,
og de stod rigtig godt fast, kunne holde sig rene, men er ikke grovere end de er til at holde ud at køre på (de "sejler" ikke).

Som bagdæk monterede jeg et Pirelli MT-21, og jeg skal da lige love for at det kan flytte noget sne! :shock: :ok:
Men, det er lidt ustabilt at køre solo på, da knopperne er rimeligt høje og der er langt imellem dem, det kan dog lade sig gøre.
Af samme årsag er der heller ikke så mange km i det.

Jeg havde fået skudt pigge i alle tre, så kunne den også stå fast på is, og på min tur rundt i Norge havde jeg ikke på noget tidspunkt nogen problemer,
hverken med udskridninger, hjulspin, blokkerede bremser eller andet; så længe sneen ikke ragede for langt op om motoren, trak den bare igennem! :ok:

Med hensyn til compound er det ikke noget jeg er gået op i, jeg mener mønsteret er vigtigere. På tør vej har det selvfølgelig en eller anden betydning,
men omvendt kører man jo ikke 180 km/t i svingene om vinteren (jeg gør i hvert fald ikke :-D ).

Det var nogle af mine erfaringer mht. vinterdæk/kørsel, håber du kan bruge det til noget. :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

[quote="Bønne"]Med hensyn til compound er det ikke noget jeg er gået op i, jeg mener mønsteret er vigtigere. På tør vej har det selvfølgelig en eller anden betydning,
men omvendt kører man jo ikke 180 km/t i svingene om vinteren (jeg gør i hvert fald ikke :-D ).quote]

MEN ER COMPOUNDEN FOR HÅRD, SÅ BLIVER DÆKKET STIFT I LAVE TEMPERATURER , OG UDE AF STAND TIL AT ARBEJDE.... DET GIVER -GREB, SELV OM KNOPPER ER GODE... ;-) -skrev med stort pga. caps lock, det var ikke for at råbe... sorry :lol:

Jeg kører noget bane kørsel i bil, der kompenserer vi og vha dæktryk, som beskrevet ovenfor..

Mvh
Chr.
Torben

Indlæg af Torben »

Hej Doohan

Rart at se, at også andre har lyst til vinterkørsel.

Her er et par links, som måske kan hjælpe:

http://www.mg-outerlimits.de/tests/zube ... ifen.shtml

http://www.reifenwerk-heidenau.de/modul ... yp=17&sv=1

vinter :ok: hilsen

Torben
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Endnu et link til vinterdæk:
http://www.metzelermoto.com/web/catalog ... g/off_road

Gå ind på Karoo eller Karoo T og tryk på Datasheet, der hedder de M+S (Mud & Snow) i betegnelsen.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Helårsdæk til Varadero

Indlæg af Nikolajsen »

God ven skrev:
Er der nogen der har et forslag til dæk For:110/80 R19 59H & Bag: 150/70 R 17 69H - med bedre vejgreb når det er vådt og koldt? 90% Asfalt / 10 % Offroad /Grus, Sand, Jord,Græs.
Bridgestone Trailwing 101 (front) Trailwing 152 (bag)
Jeg ville egentligt helst have sagt Trailwing 47 (front) og Trailwing 48 (bag), dem kører jeg selv med, og de står godt fast, men holder heller ikke så længe (det hænger jo sammen) men de findes ikke i den størrelse du skriver, men 101 og 152, skulle være lige så gode. Jeg har bare ikke prøvet dem selv. (men det ved jeg der er andre herinde der har, så mon ikke de lige pludselig byder ind med kommentarer :-D )

Og ja, det hjælper nok at lukke lidt luft ud, da dækket så bliver varmere, men det slider også "forkert" på dækket. Men det kan man jo så vælge at se stort på :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Har svært ved at tro på at et relativt almindeligt gadedæk skulle kunne begå sig på græs, jord, mudder, sand og den slags.

Hvis det er dette underlag man vil køre på skal man ud i noget Continental TKC80 eller Michelin T63 som minimum.

Hvis det kun er til periodisk hygge, så kan et sæt stoneking stadig gøre underværker, og så er det billigt. I øvrigt synes jeg selv stoneking er fantastisk til vinterbrug.

Men jeg forstår slet ikke man kører varadero hvis man har ønske om at køre Offroad.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

tingtilsalg skrev:Har svært ved at tro på at et relativt almindeligt gadedæk skulle kunne begå sig på græs, jord, mudder, sand og den slags.
Nu tror jeg også at God Ven's største problem er at det nuværende dæk ikke kan stå fast på våd og kold vej.
Og så er det ikke kun et gadedæk, jeg henviser til. Det er faktisk et dæk beregnet til 70 - 85% asfalt, rest alt muligt andet. Og ja, jeg ved godt at det aldrig bliver fantastisk uden for asfalten. Så skal man have dem du henviser til. Men de er vist også hårde i gummiblandingen, og dermed uegnet til vådt og koldt vejr. Et TKC 80 kan faktisk skride på varm, tør og ren asfalt, uden brug af kobling. Især med næsten 100 hk. Stoneking kender jeg ikke...
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

hmm.. Nu har jeg aldrig prøvet hverken en Varadero, GS1200 eller KTM 950 adventure.

Men jeg er overbevist om at en Varadero vil komme til kort temmeligt hurtigt hvis den skulle køre offroad mod en af de andre nævnte. Ikke mindst KTM'en med dens overlegne motor, vægt og affjedring, som nok er dobbelt så lang vandring som Varadero'en, de samme gælder frihøjden. KTM kører med WP affjedring, hvor Honda bruger Showa, så vidt jeg husker. Jeg ved godt hvad jeg ville vælge.
BMW's lave tyngdepunkt og lavere vægt taler også til dens fordel. Det samme gør dens højere frihøjde og affjedring også, hvilket jeg også er ret sikker på er Varadero'en overlegen. Bremser og motor er jo slet ikke alt.

Det kan diskuteres hvor meget offroad der kan køres på den TA eller AT for den sags skyld, mene hele cyklens geometri, vægt og affjedring taler til deres fordel. Set i forhold til en Varadero, som uanset hvordan du end vender og drejer det, stadig vil være en landevejscykel, med nogenlunde grusvejsegenskaber, nøjagtig som en V-strom. En egenskab jeg ikke har den mindste tvivl om at begge cykler klarer rigtigt fint.

Så det er såmænd ikke for at provokere, nok nærmere bare lidt prikken til de folk der kalder deres Varadero for knoldhopper eller mudderræser eller den slags :-) Det ville svare til at kalde en TA for en Crosser :-D
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jo, TW 101 og TW 152 sidder originalt monteret på TransAlp 2008 og 2009.

Pilot road2 kommer til kort med det samme, hvis vi snakker mudder, sand og vådt græs. En grusvej (med sammenkørt grus) kan de sagtens klare. Jeg har da selv været med på fællestur i HARK regi, på min VFR med Michelin Macadam 50 dæk uden problemer, selv på grusveje (det var ikke mig der skulle ventes på efter en grusvej :lol: :lol:, måske det også bare var navigationen den var gal med, jeg ved det ikke :shock: :-) ) Men det var også tørt :-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Når jeg har kaldt min Varulv for "knoldhopper", har det da været med en vis ironi. :-D For den er da for tung til det, og konstrueret mere on- end offroad mht. hjulstørrelser, styregeometri osv., men en grusvej i rimelig stand kan den altså sagtens klare (men det kan de fleste cykler).

Omvendt hedder den jo XL, og "byggestilen" med frihøjde, bundskjold, tank á la AT og den oprejste kørestilling er da offroad-inspireret.

Med hensyn til dæk synes jeg vi er ved at bevæge os lidt væk fra den oprindelige snak om vinterdæk. Men jeg vil gerne lige komme med en kommentar om Bridgestone TrailWing.

Min Varadero var fra ny af monteret med TW101 og TW152, de har nu kørt 14000km og er ved at være brugt op. :-D På tør vej har de såmænd været fine nok, også nu det er blevet koldere, men vådt føre, hvad enten det var i sommer eller nu, der er de helt umulige, de skøjter simpelthen rundt på vejen! :shock:
Og på de hvide striber trækker jeg baghjulet rundt for et godt ord, uanset om det er vådt eller tørt! :shock:
jeg skal også have noget andet på inden foråret. For mit vedkommende bliver det nok Michelin Anarkee.
Der findes en anden tråd der omhandler dem, Leif :-D , og udfra hvad der står skrevet, må de være perfekte til mit behov.
Jeg har også hørt andre steder fra at de skulle være rigtig gode.
Jeg har ingen erfaringer med denne type dæk (radial/endurodæk) fra tidligere. Mine referancer ligger i Michelin Macadam 50 (diagonal/gadedæk), og deres forgængere, som jeg i mange år har kørt på, på mine tidligere cykler og været meget tilfreds med. De står fantastisk godt fast, også på våd vej, og samtidig styrede de gamle Honda´er betydelig bedre med dem end med andre fabrikater.
De sidste to gange jeg har skiftet dem, havde de kørt 22000km, og var slidt op samtidig for og bag.
Er Anarkee bare tilnærmelsesvis lige så gode, tager jeg dem! :ok:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Ha, ja der kan man se hvordan opfattelsen af et dæk er meget forskelligt fra person til person. Min oplevelse med Macadam 50 på VFR'eren, er at de simpelthen ikke kan stå fast på våd vej :-? :-? :shock: :lol:

Det kan godt være at TW 101 og 152, ikke er så gode på våd vej, som TW 47 og 48. Som efter min mening er suveræne. Jeg kender dem som sagt ikke personligt. Der er vist også lidt flere kilometer i dem, men det kan jo være på grund af 2 forskellige blandinger, hård i midten og blød på siderne, hvilket måske også kan være årsagen til at Bønne oplever at de ikke kan stå fast på våd vej ved acceleration, da de er lidt hårdere i midten end TW 47/48
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar