Dækforvirring

Hvor tilfreds har du været med dit dæk?
Kim Helbo

Dækforvirring

Indlæg af Kim Helbo »

Hej på siden. I min Owner Manual ( xl 700 ) står der at de dæktyper( Bridgestone Trail Wing + Metzeler Tourance U ) er tilpasset mc ´ens egenskaber. Jeg kan se her på siden at der lige så mange forskellige dæk forslag som der er "ryttere". Sikkert fordi der køres meget forskelligt. Jeg ved godt at der mange forskellige mc ´er i omløb i denne debat, men der er vel også anbefalede dæktyper i jeres manualer. Men er det ikke en god ide at bruge de foreskrevne eller er det fordi Jeres erfaringer siger at andre dæk "kan mere" og har priser også noget at sige ved dæk valg. For mit vedkommende er sikkerhed vigtigste, men min erfaring er heller ikke så stor på det felt :oops: mvh Kim Helbo
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Dækforvirring

Indlæg af iver »

Hej Kim.

Jeg forstår godt lidt din forvirring, for som du siger er der ca ligeså mange dækvalg som ryttere. De dæk der anbefales er efter min mening allrounddæk, de kan bruges lidt når man ikke kører på asfalt, men er nok ikke så gode hvis du virkelig skal køre mudder eller sand, og vel nok mest på asfalt, men der findes stadig bedre asfaltdæk. Jeg har oftest valgt dæk efter behov, altså hvilket underlag jeg kører mest på, det må siges at være asfalt. hvis jeg har skullet på en tur hvor jeg vidste underlaget var "løsere" har jeg måske valgt at lidt mere offroadpræget dæk. Pris har jeg nok aldrig rigtig kigget på, for mc er for mig en hobby, og min indstilling til en hobby er at "gælder det hobby er prisen ligegyldig" eller som Godtfred kirk (en af Legos grundlæggere) sagde "kun det bedste er godtnok". Jeg overvejer dog alligevel et lidt mere offroadpræget dæk næste gang (Continental ,TKC 80) pga af "Darioeffekten" altså det ser pisse fedt ud!

Så mit råd er at kigge i pengepungen og køb det dæk du synes passer bedst til dig, kørestil, behov og pris.... Ved ikke om du blev klogere, men nu ved du da hvad et af klubbens medlemmer bruger som grundlag for dækvalg.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Dækforvirring

Indlæg af yaknudsen »

Enig med Iver. De 'anbefalede' dæk er 'allround' dæk. Det vil sige at de kan lidt af det hele, men er ikke rigtig gode til noget af det.

Sidst jeg satte dæk på, gik jeg efter nogle dæk som passer bedre til mit foretrukne underlag (Continetal Trail Attack/asfalt). Det medførte så, at jeg måtte ned at ligge første gang jeg stødte på et lille mudderhul. :shock: Det var nu ikke kun dækkenes skyld. :roll:

Næste gang går jeg tilbage til et mere allroad præget dæk. Overvejer Conti Escape. Jeg har prøvet både Bridgestone Trailwing og Metzeler Tourance dækkene på mine TransAlp'er, og de er glimrende 'allround' dæk. Metzeler Tourance dækkene holdt 30% flere kilometer for mig. Hvis man er meget i tvivl, eller ikke har lyst til at eksperimentere, er de dæk som MC producenten anbefaler et rimeligt sikkert valg - hvis man altså har en nogenlunde gennemsnitlig kørestil.

:honda:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dækforvirring

Indlæg af Nikolajsen »

Det vigtigste er at du holder dig til de størrelser (eksembelvis 130/80-17) som står i owners manual.
Derefter er der frit valg, alt efter underlag, (fuldstændig som alle de andre skriver :-D )og hvor meget man vægter kilometer frem for vejgreb. Med hensyn til vejgrebet er det når det er vådt/koldt, der er størst forskel.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Kim Helbo

Re: Dækforvirring

Indlæg af Kim Helbo »

Hej på siden. Tak for svarene. Lader tiden og turene råde, samt de erfaringer som mødet med øvrige all-roadere måtte give fra sig. Mvh Kim Helbo
tingtilsalg

Re: Dækforvirring

Indlæg af tingtilsalg »

du skal nu ikke lade dig skræmme af at montere et 140/80 dæk hvis det du gerne vil have kun findes i netop denne størrelse. Og så ser et bredt da også federe ud :-)
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Dækforvirring

Indlæg af jernhenrik »

Man skal dog lige være opmærksom hvis man monteret et radialdæk istedetfor diagonaldæk da disse kræver en fælg der er ca 1/2tommer bredere. Metzler har en udmærket teknisk håndbog hvor man kan finde stort set alle oplysninger om hvilke dækstørrelser der er godtkendt ( i tyskland) og den anbefalede fælgbredde. Desuden ting som rullediameter, vægtgrænser, hastighed og mange andre ting. Nærmest en bibel for folk der går lidt op i dæk.

Hilsen

Jernhenrik
Kim Helbo

Re: Dækforvirring

Indlæg af Kim Helbo »

Hej på siden. Forvirringen bliver ikke mindre af de ellers fine oplysninger der er i jeres indlæg, :-? det kan godt være jeg er lidt tung i opfattelsen, men jeg har brug for lidt mere konkrete tilbagemeldinger, f.eks : Bridgestone Trailwing :not: eller :ok: , til min mc ( xl 700 ) med 95% asfaltkørsel. Mvh Kim Helbo
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Dækforvirring

Indlæg af Peter AT »

Trailwing er et super dæk, og jeg har selv haft fornøjelsen at slide nogle stykker af dem op.

Som næsten alle andre dæk har det en tendens til at lave lidt hæl/tå på fordækket når det er ved at være slidt. I praksis betyder det ikke noget, måske bare en anelse mere dækstøj.

Min vurdering er at det er et godt valgt for dig :ok:
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dækforvirring

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg vil på ingen måde gå ind i om et dæk et godt til dig.

Men et Trailwing er et godt dæk til mig, som jeg har kørt meget på.
Det er dog ikke et Trailwing 48, der er på nu, da jeg ville prøve om der ikke var et alternativ med lidt flere kilometer i.
Det er et Pirelli MT 90 Scorpion A/T, som jeg kører med bagpå nu, tilsyneladende med flere kilometer i, end et Trailwing 48.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Dækforvirring

Indlæg af iver »

Hej Kim.

Sorry hvis jeg forvirrede dig endnu mere. Nu findes der forskellige slags Trailwingdæk, så mon ikke du kan finde et af dem der passer til din kørestil, men de Trailwing jeg har kørt med (TW 101 foran, 152 bagpå) har opført sig ganske fint, både på våd og tør varm asfalt, og udemærket til en tur rundt på Island, med bla ca 150 km på små og store sten. Det er vist også de to dæk der anbefales til din maskine. Jeg har også kørt med Metzler Sahara 3, og kan også kun komme med de varmeste anbefalinger til dem, og der har jeg stadig i baghovedet at du kører 95% asfalt, ligesom mig. Håber det hjalp lidt på forvirringen.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Dækforvirring

Indlæg af yaknudsen »

Kim Helbo skrev:Hej på siden. Forvirringen bliver ikke mindre af de ellers fine oplysninger der er i jeres indlæg, :-? det kan godt være jeg er lidt tung i opfattelsen, men jeg har brug for lidt mere konkrete tilbagemeldinger, f.eks : Bridgestone Trailwing :not: eller :ok: , til min mc ( xl 700 ) med 95% asfaltkørsel. Mvh Kim Helbo
Man kan ikke give et entydigt svar på dit spørgsmål. Derfor kan du ikke med rimelighed forvente et :ok: eller et :not: svar. Så svarene kan næppe blive ret meget mere konkrete.

Det handler jo ikke kun om 95% asfalt. Men også om hvilken asfalt, hvilken type underlag de resterende 5% er, hvad er din kørestil, hvilke krav har du til holdbarhed osv.

Men hvis jeg blev tvunget til kun at give et ja/nej svar - ville jeg helt klart sige stort JA til Bridgestone Trailwing 101/152 på din XL700. Jeg har svært ved at forestille mig et bedre kompromis til gennemsnitsmotorcyklisten på en XL700 som kører 95% asfalt. (Jeg har selv slidt to sæt af de nævnte dæk op på min XL700).

Honda har uden tvivl rimelig godt styr på hvad de gør når de anbefaler netop disse dæk til netop din MC. Så hvis du stadig er i tvivl, og ikke har lyst til at eksperimentere, så er det præcis de dæk du skal vælge.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Dækforvirring

Indlæg af Bønne »

Tja, så er vi tilbage ved smag og behag igen :lol: (og forvirringen er total).

Min mening om Bridgestone TW102/TW152: :not:
Og om Michelin Anarkee 2: :ok:
Jeg har kun erfaringer med disse to Enduro-dæk, da jeg ikke har kørt på den type dæk før.
Se evt. mine indlæg i trådene: "Michel Anakee 2 til Varadero XL-1000 V" og "Vinterdæk".

I min instruktionsbog anbefales også TW102/TW152, men det skal man nok ikke lægge så meget i, for nedenunder
står at hvis der skiftes til andet, skal det være tilsvarende det originale, dvs. alle Enduro-dæk i den rigtige
størrelse og hastighedsindeks i realiteten kan bruges.
Og så er vi tilbage ved smag og behag igen :lol:, og som du kan se er det meget forskelligt.

Ligesom Iver ser jeg heller ikke på prisen, jeg mener at forskellen i dækkenes egenskaber er større end prisforskellen, og
prioriterer sikkerhed og vejgreb højere end pris og holdbarhed.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Dækforvirring

Indlæg af Bønne »

Jamen Yaknudsen, så har Honda åbenbart ikke styr på hvad de gør, når de også anbefaler TW´erne til Varadero :lol:

Jeg tror mere Honda´s valg af dæk handler om hvilken dækfabrikant der kommer med den bedste pris på X antal dæk
til originalmontering. Kan de spare et par Yen pr. dæksæt, så bliver det sateme til mange penge om året :!:
Og Honda er jo trods alt en forretning og ikke en gavebod :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Kim Helbo

Re: Dækforvirring

Indlæg af Kim Helbo »

Hej på siden. Rart med alle de gode svar, som jo også som forventet er forskellige udfra valg af mc, kørselsunderlag og alle de andre faktorer. Så indtil mine erfaringer siger mig noget andet vil jeg holde til de i Ownners Manual beskrevne, som også er dem som sidder på mc ´en. Og så lukker jeg emnet her fra min side. ;-) Mvh Kim Helbo
Besvar