Mitas E09 Dakar

Hvor tilfreds har du været med dit dæk?
Besvar
TEriksen

Mitas E09 Dakar

Indlæg af TEriksen »

Så er der kommet nyt gummi på afrikaneren.
Valget denne gang blev et Mitas E09 Dakar som ser sådan ud.

Billede

Det har fået ganske udmærkede anmeldelser på diverse fora selvom det siges at mangle lidt grip på vådt asfalt.
Det tror jeg at man må acceptere hvis man vil have store knopper der holder nogle km. Bagdækket kostede lige omkring 500 kr. på mynetmoto.com
Det har seriøse knopper, 12-13 mm høje, og var enormt stiv at montere. Der skulle godt med sulfo på for at få kanterne til at sidde rigtigt til sidst.
Fik rullet 60 km her til aften og det fungerer rigtigt godt. Dækket kommer godt med i svingene og man føler ingen trælse kanter det vipper over.
Det står godt fast på grusvejene og det griber fint i sand og jord. Tog et par km i et meget sandet og mudret brandbælte uden problemer. Baghjulsudskridninger virker kontrollerbare.
Det lader til at vi nok skal få et godt venskab, hvis bare der er nogle km i det, vil være tilfreds med 4-5000 km.

Billede
Rasmus T

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af Rasmus T »

Hej Thomas

Fedt med beskrivelse og billeder :-D
Jeg har selv et mitas dakar liggende jeg skal have kastet på. Har dog lige pt problemer med overløbet på den ene karburator så har bestilt nye svømmeventiler.
Håber på at være klar til sæsonen første tur sidst på ugen :mrgreen:

Venlig hilsen
Rasmus
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af Peter AT »

Ja... superfedt dæk..

Og, Rasmus..
Hvis du skruer drænings skruen ud, og polerer den med noget meget fint smergellærred tror jeg du har løst problemet med overløb... :-)
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af Bernt »

Super fede dæk, det kunne være det var sådan nogle jeg skulle kigge nærmere på i løbet af sommeren.

Indtil nu har det været 70-80 % landevej/motorvej
10-15 % skovvej/grusveje
og meget lidt sand/mudder.

Hvilke dæk ville du/I anbefale til det forbrug :-D
Eventyret venter bag næste sving :-)
TEriksen

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af TEriksen »

Bernt skrev:Hvilke dæk ville du/I anbefale til det forbrug
Du kunne jo prøve et sæt Contiental TKC 80 :ok:

Mvh Thomas
Opelhaj

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af Opelhaj »

UUUUUHHH hvor jeg glæder mig til på onsdag, og nej det er ikke fordi der kommer Ude og Hjemme, nej der kommer mine ny E09er Paris Dakar til min AT. Kører du osse med det på forhjulet for jeg har bestilt et sæt ved dækonline??
poulsen

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af poulsen »

jeg prøver også E09 som bagdækket lige nu. Og har tkc80 foran
TEriksen

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af TEriksen »

Jeg er blevet meget glad for Pirelli Scorpion Rally fordækket men lad os endelig høre hvorledes Mitas E09 Dakar fordækket virker.
Poulsen, vi kan jo lige udveksle erfaringer på lørdag :lol: Var der ikke noget med at du skulle et smut ud i terrænet om formiddagen?

Mvh Thomas
poulsen

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af poulsen »

Jo jeg tager ud og leger i kolding om formiddagen/ud på eftermiddagen. Så jeg skulle genre have prøvet dækket lidt :)
poulsen

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af poulsen »

hmm efter lidt sammenligning i lørdags er der lidt tvivl om hvilket E09 jeg har. Mit er 10mm smallere og har ikke den gule streg.
nåmen mit kan ikke holde til 2timers motorvej med omk 120 +- km/t. Knobberne går i stykker.
til leg i enduroland i kolding var dækket udemærket.
TEriksen

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af TEriksen »

Tænkte at jeg ville give en midtvejsstatus på dette bagdæk.

Dækket har nu kørt 2900 km og der er 6-7 mm gummi tilbage på midten målt med skydelære. Det lader dermed til at det kan holde til 5-6000 km. Blokkene er hele, men selvfølgelig kan man se at dækket har været på arbejde. Generelt må jeg nok tilstå at jeg ikke har været nærig med gassen. Masser af hjul-spin og udskridninger, grusveje og en enkelt strandtur til skagen, frisk kurvekørsel og almindelig til/fra arbejde ture.

Dækket har fungeret rigtigt fint. Grusveje tages i frisk HARK tempo uden at man mister bagenden, tværtimod synes jeg at der er rigtigt fint styr på afrikaneren på både grus og asfalt.
Af en eller anden grund har jeg ikke været ude i regnen med det endnu så jeg har ikke nogen erfaringer med hvorledes det hænger fast på regnvåd asfalt.

/Thomas

Billede
Rasmus T

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af Rasmus T »

Hej Thomas

Tak for updaten :-D
Jeg er også godt tilfreds med mit E09 Dakar bagdæk har dog ikke hørt så meget endnu, men 3000km i Polen venter i næste måned :lol:
Trykket i bagdækket har du erfaringer eller læst nogle anbefalinger? Mistænker 2.0-2.5 bar for at slide for meget på midter delen af dækket. Et tænkt Dakar dæk på da være designet til at køre med lavere dæktryk fx 1.5 bar. :smadret:

Venlig hilsen
Rasmus
TEriksen

Re: Mitas E09 Dakar

Indlæg af TEriksen »

Hej Rasmus,

Tror nok at jeg kørte med omkring 2 bar i den første periode fordi jeg ikke fik tjekket dæktrykket nogle dage efter montage som jeg plejer. 2 bar plejer også at være fint til daglig og til grus.
Før turen til Skagen med let oppakning øgede jeg trykket til 2,5 bar for at være bedre kørende på asfalt. Det virkede fint på vej, men var lige rigeligt til stranden, men det gik, gad ikke lukke luft ud.

Jeg vil tro at 1,5 bar er rigtigt fint i terrænet men at det er for lidt på asfalt idet du nok slider dækket for hurtigt idet det bliver varmt, specielt hvis du kører hurtigt eller med oppakning.

/ Thomas
Besvar