Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Her kan du lægge et link til dine billeder.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af iver »

Jeg tænkte på holdbareheden af godset, i længden, jeg er med på at det er sundt for lejerne at blive smurt, også derfor jeg havde overvejet at gøre det, men feks forhøjningslinket fra AfricaQueens har vist sig at revne...... Men når det nu er mere eller mindre originalt er jeg mere rolig :-)

Kan man i grunden ikke bruge "uoriginale" lejer, synes at have hørt der ikke findes så mange fabrikanter af lejer, så man kan købe det selvsamme leje hos en grosist i fabrikkens indpakning langt billigere end i original Honda indpakning, eller er det en and!!!!!????

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af Nikolajsen »

Joe, det kan sagtens være. Det kan dog også være at de har helt specielle mål, som kugleleje fabrikken (ikke Honda) laver udelukkende til Honda.
Det kan også godt være helt specielle mål på simmerringe. Sådan var det på min VFR, det lignede en helt almindelig simmering, men målene var bare specielle.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af Bønne »

Det er ikke umuligt at man kan købe selve nålelejet uoriginalt, men så mangler man stadig det rørstykke der går
gennem lejerne, og de er formentlig specielt fremstillet til formålet (længde og indvendig mål).

Og så er der det med lejer at man sorterer dem efter tolerancer, og selvfølgelig kan man bestille
dem med de bedste tolerancer, men så koster de også.

Jeg går ud fra at dem der bliver solgt som originale Honda lejer holder en rimelig tolerance og kvalitet.

For nogle år siden havde vi en Opel Ascona C, som jeg på et tidspunkt skiftede forhjulslejer på. Jeg købte de
nye lejer hos Høyer Autodele for næsten ingen penge. Efter ét år var de slidt op, og jeg gik derfor til et
andet autodelefirma, som er mindre "hobby"-præget end Høyer, og købte nye. De lejer jeg fik her var samme
fabrikat som dem fra Høyer, i æsker fuldstændig mage til, og lejerne lignede til forveksling, men de kostede
tre gange så meget. Til gengæld holdt de de sidste fire år vi havde bilen, og da var der endnu ingen tegn på slitage.
Det tyder på at de lejer man sælger billigt hos Høyer, er dem med de dårligste tolerancer, så her er en
klar sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Men der er en anden faktor der også spiller ind på den samlede pris af renoveringen: der sidder ialt 12 lejer,
6 rørstykker og 12 pakdåser i hele arrangementet :!:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af Bønne »

2 nye billeder tilføjet.

I torsdags kom delene fra England endelig. Pt. har jeg bare ikke ret meget tid til at skrue, da jeg arbejder

12 timer om dagen, 6 dage om ugen pga. "Shut Down" (vedligeholdelsesstop på raffinaderiet). Jeg har dog

i dag nået at montere baghjulet, samle forhjulet med nye lejer, skiver og dæk, montere kronrørslejer og

gaffelbroer, samt adskille forgaffelrørene.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af Bønne »

Fem nye billeder tilføjet i albummet.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
tingtilsalg

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af tingtilsalg »

Hvad er det for noget ledningsværk du har set på bremseslangerne. Eller hvad man nu skal kalde det :-)
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af iver »

Hey Tom, læs teksten under billedet.....
Fuck Chrome.
HARK Rules
tingtilsalg

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af tingtilsalg »

arh, smart :-)

Havde jeg sgu ikke lige set .. Takker :-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af Bønne »

Synet, godkendt uden anmærkninger og indregistreret :!: :lol:

Nye billeder lagt i albummet.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
PAVJ

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af PAVJ »

Hej Bønne.
Tillykke med det misundelsesværdige flotte resultat. Jeg håber du får rigtig megen glæde af cyklen.
Nu har vi da i alt fald, på godt og ondt, fået vejrlig hvor maskinen kan komme til at leve op til betegnelsen. ;-)

Den der med "ny boks med ekstra sikringer" bliver jeg simpelthen nødt til at få en uddybende forklaring på, ved god lejlighed :-|

Venligst

Poul
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af Bønne »

Tak skal du have.
Jeg har været ude og lege lidt i sneen i eftermiddag, stille og roligt, jeg skal jo lige lære den at kende, hvordan
den opfører sig i glat føre, men umiddelbart virker den meget medgørlig :-D .

Forklaring af sikringsboksen kan du såmænd godt få her. Originalt sidder der en 30 A hovedsikring samt et fire-polet multistik
på startrelæet, men monteringen af disse er ikke hensigtsmæssig ift. vinterkørsel, da de er let modtagelige for
vand og salt. Jeg har derfor monteret et startrelæ uden sikring og multistik, loddet ledningerne til styrestrømmen
på relæet, og flyttet hovedsikringen over i den nye boks.

Tre af de andre sikringer er til fødeledninger til relæer til henholdsvis kort- og langt lys og håndtags-/visirvarme.

Den sidste sikring er fra spændingsregulatoren og kunne egentlig undværes, da den sidder i serie med hovedsikringen,
men så skulle jeg have ført ledningen fra regulatoren til de røde "lus" på den anden side af sikringsholderen. Så havde
jeg ganske vist haft en spare-sikring, men manglet en ledning i gummikablet (som er brugt for at kunne lave en tæt
samling ud af boksen), for at udnytte den. Med mindre jeg havde anvendt et 7-leder kabel, men det krævede en større
forskruning, og den syntes jeg fyldte for meget i boksen, derfor valgte jeg "dobbeltsikringen".

At sikringsholderen er monteret i boksen er fordi jeg ikke kunne finde en sikringsholder der var vandtæt.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af Bønne »

Også et godt nytår til jer alle fra mig. Håber i alle stadig er i stand til at betjene kobling, gashåndtag og kontakter :!:

Var lige ude at trille en tur i eftermiddag, og nyde det fine solskinsvejr :-D

Af flere årsager har jeg ikke fået kørt ret meget på Africaneren endnu:

1. Da jeg fik den ud at køre på landevejen, viste det sig at termostaten og speedometerdrevet var gået, og så ville jeg ikke køre på den før i hvert fald termostaten var skiftet.

2. Så blev det snevejr, ikke at det normalt er en hindring, men her på egnen blev vejene hurtigt belagt med tykke "iskager" med dybe spor i, og når der så kom 30 cm. (eller mere), sne ovenpå, var det umuligt at køre solo i :not:

3. 1. December købte vi ny (læs anden) bil. Normalt bruger min kone den til Roskilde hver dag, men når der kommer så meget sne som der gjorde, kører morgentrafikken til Roskilde ad HT, og så vil hun hellere tage toget. Når jeg så skulle køre hende til toget kunne jeg ligeså godt fortsætte til Kalundborg, så kunne jeg også lige få testet den igennem inden hun fik den (og den kører skidegodt :!: , Fiat Marea 1,6 Stationscar).

Nå, ikke flere undskyldninger, her er et par billeder fra i eftermiddag:

Billede
Ikke mange motorcyklister dér i dag :lol:

Billede
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
PAVJ

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af PAVJ »

Hej Bønne.
Lyder som en god løsning du er nået frem til. Jeg har tænkt på dig flere gange i vinter når jeg tuller afsted i bilen 2x68 km hver dag.
Man må sige at det er blevet ekstremt at køre MC i denne vinter og på 2 hjul er ATeren vel lige lovlig tung at tumle :?:
Lad os håbe på snarlig forår :ok:

M.v.h.

Poul
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af Bønne »

Så har jeg rundet de første 1000 km på Africaneren, og i år :lol:, jeg kom jo først rigtig ud at køre lige efter nytår.

De 1000 km har budt på: en defekt spændingsregulator; den der hørte til motoren var brændt af, men så brugte jeg bare den fra den anden. Men det viste sig at der var en grund til at den var brændt af, nemlig overslag til stel i generatoren, så der måtte både en ny stator samt ny spændingsregulator til. Til gengæld bliver den nye regulator kun håndlun, den gamle var nærmest rødglødende :!:

Og så en morgen i sidste uge på vej på arbejde: der døde den lige pludselig, men heldigvis har jeg en god kollega (der også kører motorcykel, Yamaha SR 500, men kun om sommeren), han kører samme vej, og heldigvis var det tæt på min MC-forhandler, så jeg trak den ned til ham, der syntes jeg den stod bedre, og min kollega samlede mig så op der, og kørte mig hjem til fyraften. Da min kone kom hjem kørte vi så derud med en dunk benzin (den var ikke kørt tør!), hældte det på, bypassede benzinpumpen, startede og kørte hjem. Jeg havde ellers lavet tricket med at montere relæ på benzinpumpen, men da det jo var en gammel pumpe, giver det jo ingen garanti for noget. Bestilte så en Mikuni vakuumpumpe hos AfricanQueens, den kom i går, og blev monteret i aftes, så nu kører den igen.

Faktist kører den bedre og bedre efterhånden som den får kørt nogle km, men den har jo også stået stille længe, så der har nok været noget rust og skidt og møg der skulle brændes af. Jeg har også måttet synkronisere karburatorerne to gange på de 1000 km, men sidst jeg havde urene på havde den ikke ændret sig yderligere, så nu regner jeg med den er ok. Der har også været noget justering af blandingsskruerne, da jeg jo monterede Dynojet i den. Det næste bliver en ny lyddæmper, den er indkøbt (den rustfri fra Biltema :lol: ), men jeg skal lige have fundet et mellemrør der passer, og have lavet et beslag til den (og så bliver der muligvis noget justering igen :lol: ).

Mine nærmeste planer går på at køre til Gudenå-træf ved Nedenskov sø d. 11.-13. februar, hvis ellers vejr og føre ikke er helt tosset, så hvis andre har samme planer, bliver der mulighed for at se det færdige resultat der :lol: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
gaffa

Re: Bønne: Projekt "Ny vintercykel".

Indlæg af gaffa »

hej Bønne

ikke for at hacke din fine tråd
er der en større just. mulighed i dynojet kittet ??

mvh Torben
Besvar