Hvilke tasker skal jeg vælge???

Her kan debateres alt, næsten.
Turner

Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af Turner »

Hej :-P
Jeg har et spørgsmål...som jeg håber, at I evt. kan hjælpe mig med at finde svar på!!!

Jeg har købt en Trans Alp som jeg gerne vil ha sidetasker til.

Jeg har fundet ud af hvilken slags det skal være nemlig - ZEGA Pro ALU tasker fra Touratech.
Men det som jeg er meget itvivl om er - skal jeg vælge str. 38L eller 45L???
Er der nogen af jer som har lidt erfaring her og som kan råde mig?
Sagen er den, at man i en str. 45L kan have en styrthjelm i tasken/kassen....hvilket jeg synes ville være lækkert, nu hvor jeg kommer fra Københavns området, så ville det være rart at kunne låse sin hjelm væk, når man er i Kbh m.m.
Men jeg tror bare at str. 38L ville være bedst på min cykel og til mig - sådan ren størrelsesmæssigt!!!
Nogen som kan sige lidt for og i mod??
Jeg har lagt mærke til, at næsten ingen kører med toptaske.....når det kommer til ALU!
Hva gør I andre (dem som kører med ALU) - hvor gør I af jeres styrthjelm

Hilsen Turner
Brugeravatar
ABS
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03. jan 2011, 19:33
Geografisk sted: København

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af ABS »

Hej Turner,

Jeg ville vælge 38L. Ellers skal du vel også have et skilt bagpå hvor der står "Wide load" ;-)

Ang. hjelmen så hænger jeg min på fodhvileren eller på styret. Jeg bor også i Kbh og har aldrig fået stjålet en hjelm. Tror ikke der er så mange som gider stjæle en anden mands svedige hjelm :lol: Hvis jeg gider spænder jeg den fast med en gammel cykellås jeg har under sædet. Apropos sæde... er der ikke en hjelmholder under sædet? Det er der på AT'en
ABS

'93 XRV750 Africa Twin
mr.jensen

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af mr.jensen »

Hey.

Der er hjelmholder under sædet i venstre side i kørselsretningen. Den virker fint. Har man rack på til sidekasser, kan det knibe lidt med at bruge den. Jeg har vænnet mig til at bruge wiren til min skivebremselås, altså den spiralformede wire man fører til styret, der viser, at jeg ikke har fjernet skivebremselåsen. Man kan lave en løkke man kan låse hjelmen fast med, sådan da. Wiren er jo ikke den stærkeste.

Go' fornøjelse.

De bedste hilsner
Martin
tingtilsalg

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af tingtilsalg »

Hvorfor ikke en af hver? Altså en 38 liter i højre side og en 45 liter i venstre side. sådan kører rigtige mange med det, pga udstødningen.
Tryksen

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af Tryksen »

Halløj Turner

Har ikke løsning på det med hjelmen..., men jeg har selv lige monteret Zega Pro S 38 liter. De erstatter Givi Keyless 41 liter. Hvad angår pladsen er der rigelig kapacitet i 38 liter.

Jeg var hos TT i Hamburg og hente dem. Sammenlignede her med 45 liters modellen.... den er stor, rigtig stor :-?

Kender du ikke en i nærheden der har en 45 kontra en 38 liter og derudfra kan du tage din beslutning :kylling:

Mht. det med hjelmen, kan du eventuelt bruge et af spænderne på Zega lågene til at fastgøre lås og mindre kæde.

Held og lykke med valget - det er super fede tasker. :ok: :ok:
Turner

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af Turner »

Hej :-P
Tak for jeres svar....
Jeg har faktisk en hjelmholder, men synes den er for lille og besværlig at bruge :lol:

Men jeg har lige præcis i dag anskaffet mig en wire :-D :-D ....og jov med 2 tasker a 45L så blir den sgu nok lige bred nok!!
Men Tingtilsalg du skriver, at mange kører med 38L og 45l - er det også på en Trans Alp at du har set det?
Kender du en som har det? for så vil jeg da meget gerne besøge personen eller se et billede???

Turner :sex:
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af Bønne »

Hej Tina

Ser man i kataloget fra Touratech under XL 700 Transalpen er der faktisk kun 8 cm forskel i bredden om
det er 38 eller 45 l. tasker, henholdsvis 101,6/109,6 cm. Og forskellen må jo være det samme på din (men
ikke nødvendigvis breddemålene).

På Varulven og Kamelen har jeg henholdsvis 2 x 35L. + 1 x 45L. og 2 x 36L. + 1 x 45L. + tanktaske efter
behov, og det er nok (men ikke for meget), til mit behov.

Men det kommer jo også an på om du skal have telt og sovepose pakket ned, eller om det kan ligge på
bagsædet, og hvor stor din Beauty Box er :lol: .

Mht. hjelmen låser jeg den nogen gange ned i topboksen, men tiest lægger jeg den bare på sadlen, tror
ABS har ret i det med den svedige hjelm, pt. har jeg i hvert fald aldrig fået stjålet en hjelm i de godt
30 år jeg har kørt MC.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
tingtilsalg

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af tingtilsalg »

Turner skrev:Hej :-P
Tak for jeres svar....
Jeg har faktisk en hjelmholder, men synes den er for lille og besværlig at bruge :lol:

Men jeg har lige præcis i dag anskaffet mig en wire :-D :-D ....og jov med 2 tasker a 45L så blir den sgu nok lige bred nok!!
Men Tingtilsalg du skriver, at mange kører med 38L og 45l - er det også på en Trans Alp at du har set det?
Kender du en som har det? for så vil jeg da meget gerne besøge personen eller se et billede???

Turner :sex:
Ja det har jeg set mange kører med. både Transalp og Africa Twin. Begge cykler har jo udstødning kun i den ene side. Hvis du køber 2 ens kasser og læsser lige meget vægt i den vil du jo reelt set få en uligevægt på cyklen når du kører eftersom den ene kasse rager længere ud end den anden, pga udstødningen.

Hvad billeder angår, så er det bare at søge på google.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af iver »

Hej Tina.

Der er ikke så mange fra klubben der kører med Zegapro kasser, endnu da :-) Men hvis du vil have symetrisk setup ser det ca sådan her ud Billede

Når det skal være assymetrisk bliver det svært at finde et billede, men det ser ca sådan her ud Billede
billedet er ikke en Transalp. Men her er et af Peter AT's Africaner med assymetrisk setup, det er den til højre Billede

Jeg kører selv med 35-35 Zega kasser, og det fungerer fint, jeg læsser så bare tøj i den kasse i udstødningssiden, så den ikke er så tung. Om der præcis er ligevægt er jeg ikke gået så højt op i. det kan jo gå galt selv med ligevægt se bare her Billede
så vidt jeg kan se er der endda færre grise i den side den ligger på.

Nå spøg til side ;-) Bredeforskellen på selve kassen er i øvrigt kun 4 cm da en 38liter er 24,3 cm bred og en 41 liters er 28,3 cm.

Lad høre hvis du har flere spørgsmål, og så vil jeg glæde mig til at se en Transalp med Zegapro kasser på :ok:

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Turner

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af Turner »

Ha, ha, ha Iver - den var sgu go :lol: :lol: :lol:

Men tak for dit svar, du skrev faktisk noget meget vigtigt....nemlig nogle mål som jeg så kan forholde mig til.
Heller ikke dette fremgår i deres kalalog!!! :roll:

Turner :-P
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af iver »

Hej Tina.

Nu ved har jeg ikke lige papirkataloget ved hånden, og jeg ved heller ikke om det er der du har ledt efter målene. Jeg kiggede efter dem på Touratech Nordic's hjemmeside, men der kunne jeg ikke lige se dem, så jeg slog et slag forbi den tyske "moderside" Og om det er den tyske grundighed jeg holder så meget af der har været på spil skal jeg ikke kunnet sige, men der stod målene. Her hvis du scroller lidt ned på henholdsvis 38 liter:
http://shop.touratech.com/vehicle-equip ... 8-ltr.html

Og her 45liter :
http://shop.touratech.com/vehicle-equip ... 5-ltr.html

God fornøjelse.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af jernhenrik »

Googlede lidt om bredde af motorcykler. En knallert må max være 100cm, men der står ikke noget om max bredde på mc. Så om du vælger store eller små tasker er vel udelukkende et spørgsmål om, hvor du skal kører. Er det meget bytrafik, ville jeg nok vælge den smalle løsning. De sidste knap 10cm fylder nemlig meget, når du kører op mellem bilerne.

Hilsen
Jernhenrik
Turner

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af Turner »

Hej JernHenrik....
Mine mc-tasker skal bruges til lange ture - først NordKap og derefter ned igennem Europa, kender ikke selv ruten endnu ned igennem Europa, men regner da ikke med at det blir meget by kørsel!!!

Super fedt Iver - at du også lige fandt målene på taskerne.....tak for det ;-D

Nu mangler jeg bare svar - fra Touratech Tyskland som jeg har skrevet til.......mit spørgsmål:
Hvor anbefaler de 2 x ens tasker når stellet sidder "skævt" pga udstødningen??
Det ville da give mere mening, at købe 2 forskellige tasker???
Håber på svar fra dem imorgen :-))))

:kylling:
tingtilsalg

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af tingtilsalg »

Turner skrev:Hej JernHenrik....
Mine mc-tasker skal bruges til lange ture - først NordKap og derefter ned igennem Europa, kender ikke selv ruten endnu ned igennem Europa, men regner da ikke med at det blir meget by kørsel!!!

Super fedt Iver - at du også lige fandt målene på taskerne.....tak for det ;-D

Nu mangler jeg bare svar - fra Touratech Tyskland som jeg har skrevet til.......mit spørgsmål:
Hvor anbefaler de 2 x ens tasker når stellet sidder "skævt" pga udstødningen??
Det ville da give mere mening, at købe 2 forskellige tasker???
Håber på svar fra dem imorgen :-))))

:kylling:
Ved ikke helt hvad du forventer af svar fra Touratech. Der er jo ikke noget der er rigtigt eller forkert.
Som du kan læse her i tråden kører folk med både lige store og forskellige størrelse alu-kasser. Så det vel være op til den enkelte at bestemme.

Dog forstår jeg ikke helt argumentet om at de 5-10 cm forskel mellem store og små kasser skulle gøre en forskel når man kører op mellem biler. Jeg kører dælme ikke op mellem biler hvis det er 5 cm der afgør om jeg kan være der eller ej.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Hvilke tasker skal jeg vælge???

Indlæg af iver »

Turner skrev:Hej JernHenrik....
Mine mc-tasker skal bruges til lange ture - først NordKap og derefter ned igennem Europa, kender ikke selv ruten endnu ned igennem Europa, men regner da ikke med at det blir meget by kørsel!!!

Super fedt Iver - at du også lige fandt målene på taskerne.....tak for det ;-D

Nu mangler jeg bare svar - fra Touratech Tyskland som jeg har skrevet til.......mit spørgsmål:
Hvor anbefaler de 2 x ens tasker når stellet sidder "skævt" pga udstødningen??
Det ville da give mere mening, at købe 2 forskellige tasker???
Håber på svar fra dem imorgen :-))))

:kylling:
Hej Tina.

Har du fået svar fra Touratech? Gad godt vide hvad de har svaret.....

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Besvar