MC skifte - gode input modtages

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Ksejersen

MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Ksejersen »

Jeg overvejer alvorligt at skifte RD04´eren ud med en lettere mc. Jeg har for mange børn til at køre jorden rundt de næste par år, så det bliver til smutture til Sverige samt HARK-, GSteam-, TKD-arrangementer. Dog overvejer jeg at tage til Island igen, da F-vejene var lukket sidst jeg var deroppe på MC.
Jeg har set mig lidt lun på en XR650L eller XR650R. Begge skulle så modificeres med kåbe, alukasser, sæde mv. Budgettet er hvad AT´eren kan indbringe.
KTM 640 adventure har også været med i overvejelserne, men jeg vil hellere have en :honda:
Det rejser jo en række spørgsmål:
Er de til at holde ud at køre på landevej med?
Kan jeg leve med kickstart? (for R´ens vedkommende) Før AT havde jeg Tenere med kickstart og jeg lovede mig selv aldrig at købe en MC uden "the magic button" igen
Er L´en for svag motormæssigt? (Kan jo ændres med højkompressionsstempel)

Lad mig høre jeres erfaringer?
Niels

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Niels »

Hej Ksejrsen

Jeg har en rigtig fin XR 650 R til salg. Du er velkommen til at komme forbi og se på dyret, også selv om det kun er for at snuse.
Det er rigtigt at den kun har kickstart, men min er dyset ind hos Villadsen, og starter og kører rigtigt godt. Den starter oftest i første eller andet hug, så problemet er til at overse.

Se den på http://www.guloggratis.dk/transport/mot ... a-xr-650-r

Mvh Niels
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Palle »

Hej Sejersen..
Jeg må indrømme at jeg sidder og undrer mig lidt :?:
Det er da den perfekte maskine du har,til de behov du beskriver.
Og du har en maskine du kender :!: Og så går jeg ud fra at den er købt og betalt ;-)
Jeg ville nok modificerer den jeg havde.. og være fri for diverse "ukendte faktorer" ved en ny MC..

Men nu er det jo ikke mig der står med valget :-D
Uanset hvad du ender op med,håber jeg at du får det brede smil på under hjelmen :mrgreen:

Jeg har også selv kørt XT-Tenere (med kickstart :twisted: ) og har som dig lovet mig selv:ALDRIG MERE KICKSTARTER !!!
Og heller ikke luftkøling ;-)

Se i øvrigt Dens død andetsteds i dette forum ( og så købte han en AT)

Held og lykke... Dit valg bliver det rigtige... for dig :beer:
Chrome won`t get you home..
Ksejersen

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Ksejersen »

Tak for indlægget Palle.
Det bliver bestemt heller ikke nemt at skille sig af med AT´en, hvis det ender sådan. Mine overvejelser skyldes som sagt, at jeg søger noget mindre vægt og bedre offroad-egenskaber.
Mvh,
Kristian
tingtilsalg

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af tingtilsalg »

Du skal være opmærksom på at en XR650R er noget ganske andet end en sløv TA eller AT. Jeg har haft en, og måtte nok erkende at den var lige en tand for stor en mundfuld. Den har et voldsomt moment, og trækker hele vejen op. Men selvfølgelig med øvelse skal man nok lære at tumle den. Men jeg ville nok have foretrukket en letterekørt cykel først.

XR650L kan slet ikke sammenlignes med R modellen. Den er tung, træt og sløv i forhold til. Lidt en mini-transalp om man vil.

Men når du snakker offroad, hvad mener du så helt konkret? Er det bare grusveje og skovveje? For så vil en XR650R nok være det fint valg. Men til det mere tekniske kræver den altså lidt af køreren :)


Læste lige at du vil have en der så skal modificeres med kåbe, glas osv. Så er en R model nok ikke dig. Hele cyklen er bygget til race, og ikke langtur. Stellet er i aluminium, og ikke beregnet til mere end vægten af en. Olieskift skal også foretages ret ofte, mener det er for hver 4-5000 km.

Til gengæld har en XR650R været det store hit til Baja1000 i flere år. Og man kan kåbe alt i lækkert udstyr til den i USA. Bla også en el-starter, men mener det vejer omkring 12 kg ekstra pga der også skal batteri osv til :)
Ksejersen

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Ksejersen »

Tak for dit indlæg, Tingtilsalg.
Det er netop til grus-, mark- og skovveje. Talentet rækker ikke til endurokørsel. Men den skal også kunne klare en tur henover Island. Da jeg kørte deroppe, var det på en Sertao. God rejsemaskine, men lidt for tung og jeg savnede noget bundtræk, når stigningerne kom over 12-14%.
Nu har jeg aftaler om at prøve begge modeller. Så jeg er vel klogere om en uges tid. Men fortsæt endeligt med at dele jeres erfaringer.
tingtilsalg

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af tingtilsalg »

Jeg tror du vil fortryde en XR650R til langturskørsel, som fx til Island. Er i øvrigt på Island lige nu ;) Reykjavik er en skøn by :)

Hvad er budgettet sådan ca?
Ksejersen

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Ksejersen »

Omkring 40.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Nikolajsen »

Indrømmet, jeg kender ikke noget særligt til den. Men hvad med en NX 650 Dominator ? ca. 170 kg tør. 44 HK.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Ksejersen

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Ksejersen »

Motoren på xr650l er den samme som på Dominator. Men jeg vil gerne længere ned i vægt..
tingtilsalg

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af tingtilsalg »

Et forsigtigt forslag kunne måske være en Yamaha XT660R ?

Den er rimeligt let og kan nok de ting du efterspørger.
Har selv haft en som jeg aldrig rigtigt blev gode venner med. Men måske det virker for dig ?
Madsrdo4

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Madsrdo4 »

Har også haft en xt660 den var jeg meget glad for, men kun den første måneds tid :lol:
Det der nagede mig var den lidt ujævne motorgang især ved rolig kørsel på trods af at den havde fået power commander.
Samme problem døjer ktm 950 iøvrigt også med den kører fantastisk når den får tæsk og er rigtig sjov at køre på, men er irreterende ved rolig kørsel.
Har også haft en ktm 640 dog ikke adventure modellen den er rigtig god til offroad kørsel men helst uden for meget oppakning.
Den er ikke komfortabel at køre langt på ude på asfalten pga vibrationer og det originale sæde er hårdt, men det kan selvfølgelig skiftes ud.
Det er desværre ikke så nemt og få noget der kan det hele og slet ikke uden det koster en bondegård.
Måske med mindre at man var en lille splejs på 50 kg, der må konge maskinen jo være en M1NSK TRX300i :shock:
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Palle »

He - He sikke en debat :-D
Ja jeg siger bare AT ...igen :ok:
Held og lykke med din evt. nye MC Sejersen...
Det bliver sgu` spændende at se hvad det ender med ;-)
Chrome won`t get you home..
Ksejersen

Re: MC skifte - gode input modtages

Indlæg af Ksejersen »

På tirsdag skal jeg prøve den her:
http://www.dba.dk/honda-xr650l-650-ccm- ... 006358869/
Og næste søndag den her:
http://www.guloggratis.dk/transport/mot ... a-xr-650-r
Det er helt klart xr650r der giver hjertebanken...
Besvar