Transalp/African twin ?

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
CarstenA
Indlæg: 17
Tilmeldt: 11. maj 2014, 09:50

Transalp/African twin ?

Indlæg af CarstenA »

Hej
Efter mange år på div cykler (cruiser, naked, touring mm)
Overvejer jeg en af ovenstående modeller.
Ønsker oprejst kørestilling, gode køreegenskaber,
Rimelige kræfter, lille smule off road (grusveje/halvdårlige )
Hvad er holdbarheden på dem?
Hvad skal jeg holde øje med inden køb ?
Er 70-90000 km alarmerende ?
Mvh CarstenA
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Nikolajsen »

Begge modeller opfylder dine ønsker :-D
Men som med alt andet, er det på grundlag af kompromiser.
Så køreegenskaberne på asfalt er ikke så gode som en cykel der er bygget til asfalt. Og ligesådan med veje med løst underlag, der er en lettere cykel bedre.
Der er 2 kendte problemer med disse modeller:
Afikaneren's benzinpumpe bliver som regel udskiftet med en Mikuni vacumpumpe, de originale holder ikke. Men det er ganske nemt og billigt.
Og så er der CDI boksene, de går også i stykker. Her kan også købes uoriginale CDI'er
Og på de lidt ældre TransAlp'er, er det ydermere placeringer under sædet der volder problemer, man sidder simpelthen stikkene i stykker.
Ellers er der ikke noget ud over det normale, som på alle andre motorcykler.
Kilometer antallet du nævner, burde ikke være et problem, hvis de er blevet passet ordentligt. Det findes eksempler på cykler der har gået mere end 200.000 km. uden problemer.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
CarstenA
Indlæg: 17
Tilmeldt: 11. maj 2014, 09:50

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af CarstenA »

Hvilken er bedst ?
Kan se at AT er den dyreste, men er det også en bedre cykel ?
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Nikolajsen »

Igen, bedst til hvad ?

TA har bedre komfort, lidt færre kræfter, men vejer mindre, lavere sædehøjde, kan stadigvæk købes nye. =bedst til alm. brug på asfalt veje, og gode grusveje
AT er mere stabil i terræn, lavet lidt kraftigere, mindre komfort, vejer lidt mere, produktionen sluttede i 2003 (uanset hvad der evt. står på reg. attest). = bedst i terræn, og hårdt brug.

Alt ovenstående er udelukkende min mening, og der er naturligvis andre meninger og observationer ;-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Palle »

Kan kun tilslutte mig ovennævnte kommentarer !
Kan kun udtale mig om AT. Kører selv en 92 model der har gået ca. 45000 km.
Og jeg har ALDRIG haft nogle problemer med CDI box eller benzinpumpe..
Har før kørt Tenere ... men stødte altid på bøvl på langture.
Det har jeg (7-9-13) aldrig med Twinèn :-D
Den kører som jeg plejer at sige: som et lokomotiv der bare tøffer derudaf`
Og den har rigelig med kræfter til både landevej/motorvej ... Men så sandelig også til en tur i fjeldene eller i skoven,
og på små snørklede grusveje/dyrespor ;-)
Og så er det altid til at få reservedele....selv om jeg ikke har haft brug for at købe disse..
Jeg kommer ALDRIG til at køre andet !!!
Som jeg hørte en englænder sige: if there aint no Africa Twin`s in heaven ..... i aint going !! he-he :beer:
og så gør det jo heller ikke noget at den er i stand til at få folk til at vende sig om,når man kommer "dryssende" 8-)
Det var barte MIN mening :mrgreen:
Chrome won`t get you home..
Ksejersen

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Ksejersen »

Hej Carsten!
Du er velkommen til at komme forbi og prøve min AT (Som jo også er til salg :-D )
Jeg bor i Svendborg.
Mvh,
Kristian
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Bønne »

Hej Carsten

Jeg er rimelig enig med ovenstående, dog ikke helt hvad angår de elektriske dele. Det er korrekt at AT´ens benzinpumpe ikke holder evigt, men som Nikolajsen skriver kan den med fordel skiftes til en Mikuni vakuum pumpe, det har jeg også selv gjort. Eller en elektrisk Facet pumpe, det er der også nogen der gør.

Men jeg er ikke helt enig omkring CDI-boksene (udover det med sædet på de ældre TA´ere), jeg mener ikke de er så dårlige som rygtet siger. Lige sådan med spændingsregulatoren, som også har et dårligt ry. Det er rigtigt at der er en del der har skiftet begge dele, men jeg mener fejlen ligger i dårlig vedligeholdelse af ledningsnettet og ikke i komponenterne. Irrede stik, dårlige stelforbindelser o.lign sender regulatoren på overarbejde og den bliver varm, samt overbelaster bl.a. CDI-boksene som så brænder af.
Ledningsnettet på min AT er renoveret og i orden og min regulator bliver ikke engang håndlun. Og på de små 30000 km jeg har kørt på den nu, fortrinsvis om vinteren, har jeg ikke haft nogen el-problemer.

Mht. holbarhed/kilometer kan jeg sige at min har rundet 100000 km for nylig og den kører bare som den skal, ingen problemer og ingen tegn på slitage (men en moderne vandkølet motor skal/kan altså også holde mange km ;o).

Èn ting der kan være værd at checke inden køb, selvom det ikke er så let, er ledforbindelserne til baghjulsaffjedringen. Der sidder i alt 12 lejer (på AT´en), samt pakdåser og aksler i systemet og det koster skjorten at renovere det. Da det sidder udsat og kun kan smøres ved adskillelse, er det ikke ualmindeligt at det trænger til en kærlig hånd.

Her er et link til den tråd jeg lavede i forbindelse med renoveringen/opbygningen af min AT:
viewtopic.php?f=16&t=1616,
der er link til billeder i den også.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
PAVJ

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af PAVJ »

Hej Bønne.
Mener du dermed at man bør adskille stik m.v. sådan periodisk og spraye med kontaktspray? - eller er det at overgøre problemet?

M.v.h.
Poul
Ksejersen

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Ksejersen »

PAVJ skrev:Hej Bønne.
Mener du dermed at man bør adskille stik m.v. sådan periodisk og spraye med kontaktspray? - eller er det at overgøre problemet?

M.v.h.
Poul
Det er en rigtig god ide at gøre jævnligt (som i årligt).
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Bønne »

PAVJ skrev:Mener du dermed at man bør adskille stik m.v. sådan periodisk og spraye med kontaktspray?
Tja, måske ikke ligefrem periodisk, mere efter behov. Køber man f.eks. en cykel der er 5 år gammel og kun har kørt på asfalt, er behovet nok ikke så stort, dels bruger man bedre stik nu om dage, dels er det begrænset hvad den har været udsat for. Køber man derimod en 10 - 15 år gammel cykel der har været brugt til lidt af hver, ville jeg nok gennemgå ledningsnettets tilstand samtidig med at jeg alligevel skiftede olie og gennemgik hvad det var jeg havde købt.
Adskil stikkene, rens med kontaktrens, smør dem med siliconefedt beregnet til elektriske forbindelser og saml dem igen. Hvornår det så er nødvendigt at gøre igen afhænger selvfølgelig af hvor mange kilometer man kører, men også af hvor man kører kilometerne. Kører man f.eks meget grusveje og terræn med vandhuller og pladder, eller om vinteren, skal det nok gøres tiere end hvis man udelukkende kører på asfalt om sommeren. Men har man først været det hele igennem, har man jo også en ide om hvilke stik der er de mest udsatte og så kan man jo altid starte med at checke dem og så vurdere nødvendigheden af et total eftersyn.

Men netop den negative påvirkning ved terræn kørsel og deslige er nok også årsagen til at nogle komponenter, som f.eks. spændingsregulatoren, på netop TA og AT får skyld for at være dårligere end på andre Hondaer, men i bund og grund er meget af det de samme komponenter fra de samme underleverandører (og dermed samme kvalitet), bare tilpasset de forskellige modeller.

Nu er det heller ingen hemmelighed at Honda har for vane at underdimensionere deres stelledninger og ikke laver flere end højst nødvendigt. F.eks. lader man ikke stelledningerne have direkte forbindelse til minus-polen på batteriet, men samler stelledningerne med en bolt i ét punkt på stellet. Stelforbindelsen skal så selv "finde vej" fra dette punkt, gennem stellet og til motoren, hvor stelkablet til batteriet så er boltet på. Dette "hul" kan dog nemt lukkes ved at montere en ledning (f.eks. 4 mm2), mellem stelpunktet på stellet og enten til stelkablet på motoren, eller direkte til minus-polen.
Jeg snakkede for nylig om det med en MC-mekaniker som fortalte at på f.eks. Honda Blackbird var stelpunktet placeret så uhensigtsmæssigt at det blev fyldt med skidt og med tiden mistede forbindelsen. Ifølge ham en ikke ualmindelig kilde til el-problemer på den cykel :!:

Vi ved jo alle fra skolens fysiktimer at for at få lys i en pære skal der både være forbindelse fra batteriets plus-pol til pæren, men også fra pæren til batteriets minus-pol :!: Stelledningerne er med andre ord lige så vigtige som forsyningsledningerne for at få lys i pæren. Pæren er en modstand der udvikler lys og varme når der løber strøm gennem den fra plus- til minus-polen. Tidens tand vil efterhånden udvikle en lille modstand i ledninger og stik, ikke ret meget, men den modstand vil også udvikle en lille smule varme som også kræver strøm. Den ekstra strøm kan kun komme én vej fra plus til minus, nemlig gennem pæren (el-komponenterne) :!:
"Pæren" bliver overbelastet, generatoren skal yde mere, spændingsregulatoren kommer på overarbejde...og så har vi balladen :!: Derfor er det vigtigt at stik og forbindelser, også stelforbindelser, er i orden :!:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
CarstenA
Indlæg: 17
Tilmeldt: 11. maj 2014, 09:50

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af CarstenA »

Hej alle
Tak for alle inputs, ;-)
Har fundet mig en dejlig TA, som indgang til en ny type mc. :honda:
Har desværre ikke lige styr på at få et billede på, men det kommer .
Endnu en gang, 1000 tak for hjælpen :ok:
Mvh
CarstenA
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Nikolajsen »

:ok:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 705
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Lasse Pedersen »

Goddag Carsten
Også her fra Brøndby skal du have en velkomst
Jeg ønsker dig alt mulig hel med din TA, selv har jeg en fra 06 og den opfylder de behov jeg har haft indtil dato, 85000 km er det blevet til og da jeg har et olieforbrug på 1. dl. pr. olieskift ser det vist ikke så dårligt ud der inde hvor olien skal være :-D
Det kunne da være hyggeligt hvis vi viste hvor ca. i landet vi kunne være heldig at "løbe" ind i dig!
Med hensyn til indsætning af billeder her på siden ved jeg du også til det kan få hjælp her :ok:
I ret mange tilfælde er hjælpen her ikke længer væk en tasterne på din PC. ikke dermed sagt jeg kan finde ud af det (ikke har haft tid til det)

Endnu en gang tillykke med din TA
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af Bønne »

You´re welcome :-D

Tillyke med cyklen, håber du bliver glad for den og får kørt mange herlige kilometer på den :!:

Ang. indsættelse af billeder, så ligger der en vejledning her på foraet:

viewtopic.php?f=12&t=2616
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
CarstenA
Indlæg: 17
Tilmeldt: 11. maj 2014, 09:50

Re: Transalp/African twin ?

Indlæg af CarstenA »

Jeg er fra Roskilde :-)
Det blev en ældre TA fra 91 med små 100.000 på tælleren, så den er ved at være kørt til ;-)
Lyder og kører fantastisk.
Besvar