spørgsmål med udstødning

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
leslie

spørgsmål med udstødning

Indlæg af leslie »

Sidder og venter på skat.. bliver snart dyrt i stumper hehe.. kigger på udstødning til min rd04 har den orginale på men en smule mere lyd gerne inden dybe ende ville være skønt forslag til hva man skal vælge modeller.. også spørgsmålet om hva forskellen på rd04 rd07 udstødning er har Googlet men ikk rigtigt ku finde noget .. der er bare mange flere til rd07 så var en nem måde rundt om det go weekend allesammen
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af Bønne »

Hej leslie

Jeg ved ikke om der er anden forskel på dæmperen på RD07 vs. RD04 end ophænget, men jeg ved at de i hvert fald ikke er dyset ens, så det er muligt der også er andre forskelle, også i dæmperen. Jeg kører selv med en Mivv dæmper til en RD07 på min RD04, den "snakker" lidt mere end den originale og kræver en omdysning, men det gør de fleste uoriginale dæmpere, så uanset hvad slipper du nok ikke for det (og så har det ingen betydning om den er til en RD07, ophænget kan jo fikses :lol: .
Jeg fik den i fødselsdagsgave af min kone, jeg mener det var her hun købte den: http://www.carpimoto.it/EN/Brand_Mivv/E ... lencer.htm

Billede

Grunden til at jeg skiftede var fordi den originale var rådden, jeg kørte en overgang med en rustfri sports-bilpotte fra Biltema, men den blev jeg træt af da jeg stadig kunne høre den ved fuld gas, jeg kunne ikke køre fra larmen...men det var en billig nødløsning :lol: . Med den måtte jeg gå op i dyser fra de originale 118/122 til 137,5/140 for at få den til at gå bare nogenlunde ordentligt, men nu er jeg på vej ned igen med Mivv´en :lol: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
leslie

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af leslie »

Ser da godt ud ☺ har kigget til på den arrow paris dakar replica men synes den "skralder" meget på de videoer man kan finde på YouTube.. leo eller laser /remus lyder meget dybere sprød lyd men ku jo være det bare var optagelserne der er forskellige nogen herinde der har nogle af dem ?
Lars N
Indlæg: 305
Tilmeldt: 23. sep 2012, 13:42
Geografisk sted: Rager ikk dig

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af Lars N »

Arrow her. Ka høres til efterårs sheltertur
fing2 fing1 I mangel af egen succes, er andres nederlag ikke at foragte. kslag :honda:
TEriksen

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af TEriksen »

Ældre Leovinci her, kan også høres på efterårs shelterturen.
/ Thomas
leslie

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af leslie »

Jaaa oki ☺ jeg når ikk at få skat til at gå klagen igennem inden shelterturen og vil ik møde op på prøvelser (ville nok være lidt dumt) så må håbe jeg kan komme derud på anden vis ellers må jeg bare vente og se et senere tidspunkt
dengulebaron

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af dengulebaron »

Hvordan ved man at en omdysning er påkrævet? Er det nødvendigt, hvis den virker normal?
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af Bønne »

Jeg må jo nok indrømme at jeg fravalgte Arrow dæmperen pga. udseendet, jeg synes ikke den er køn, men smag og behag er jo heldigvis forskellig. Mivv´en valgte jeg dels fordi jeg syntes bedre om den, dels fordi den er "street legal", EU-godkendelse medfølger (men det ved jeg ikke om de andre også er), men også pga. prisen (havde jeg nu ikke fået den i gave skulle jeg jo selv have købt den :lol: ).
dengulebaron skrev:Hvordan ved man at en omdysning er påkrævet? Er det nødvendigt, hvis den virker normal?
De fleste uoriginale dæmpere er mere åbne end de originale, nogle mere end andre. Og med mere "gennemtræk" i systemet, vil benzinblandingen blive for mager fordi motoren jo selv suger luften, mens benzintilførslen er bestemt af dysernes størrelse og nålenes indstilling. Dvs. når der kan suges mere luft igennem, skal der også tilføres mere benzin for at få den optimale blanding. Der findes nogle enkelte systemer der er afstemt fuldstændig ift. de originale, så her er det ikke nødvendigt at omdyse, f.eks. har jeg på min gamle CB750´er en Motad 4-i-1 som ikke kræver omdysning på trods af at 750´eren originalt havde 4-i-4 udstødning. Dog har jeg alligevel måtte gå ét nummer op i dyser og jeg kan ikke lige huske om jeg også har hævet nålene et hak, men det er fordi jeg har monteret K&N luftfilter i den. K&N-filteret har også en lidt større luftgennemstrømning end det originale luftfilter, så med både det og en mere åben dæmper, så er en omdysning obligatorisk (eller på en indsprøjtningsmodel, en PowerCommander, da man ikke kan justere den originale motorstyring).

Måden hvorpå man kan konstatere om en omdysning er påkrævet er simpelthen at mærke hvordan cyklen kører. Det viser sig gerne ved at cyklen ligesom holder lidt igen periodevis ved kørsel med konstant gas og måske også går lidt ujævnt i motorgangen, eller den ikke vil tage gassen ordentligt ved accelerationer. Man kan også se det på tændrørene, de skal have farve som kaffe med en sjat mælk :lol: , altså lysebrune, er de lysere eller helt hvide er blandingen for mager. Er de derimod mørkebrune eller sorte er blandingen for fed, altså for meget benzin ift. luft, hvilket kan skyldes beskidt luftfilter eller en choker der hænger, eller hvis man er i gang med at dyse om, for store dyser. Det er derfor vigtigt, når man begynder på en omdysning, at alt andet er i orden; luftfilter, ventiljustering, synkronisering og hvad der ellers kan influere på resultatet.

I øvrigt giver for mager blanding dels mere slid på motoren, dels en større varmeudvikling, som på længere sigt kan føre til motorhavari afhængig af hvor grelt det er, hvorimod en for fed blanding "kun" går ud over miljøet og tegnebogen.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Lars N
Indlæg: 305
Tilmeldt: 23. sep 2012, 13:42
Geografisk sted: Rager ikk dig

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af Lars N »

Hvor i landet holder du til? Måske jeg ku sving ind forbi dig på vejen eller en daw når man er i området.
Mvh Lars
fing2 fing1 I mangel af egen succes, er andres nederlag ikke at foragte. kslag :honda:
leslie

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af leslie »

Bor i Gesten mellem Kolding og vejen men ATern holder i mc klatten i Kolding til afgift er betalt.. har faktisk købt en arrow potte da prisen kun var 1100 med fragt så kan det jo ikk gå helt galt kan det ?
Lars N
Indlæg: 305
Tilmeldt: 23. sep 2012, 13:42
Geografisk sted: Rager ikk dig

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af Lars N »

Den eneste rigtige lyd også en rulning så spiller den.
fing2 fing1 I mangel af egen succes, er andres nederlag ikke at foragte. kslag :honda:
leslie

Re: spørgsmål med udstødning

Indlæg af leslie »

Hmm så må jeg se om jeg kan finde et sted hernede der har et rullefelt når potten er kommet og plader .. men bliver nok alligevel først til foråret for skat har gang i klage sagen nu så det jo nok 3 mdr ude i fremtiden før det får igennem mindst men Tusind tak for svarene allesammen og lars håber jeg kan finde en dag jeg kan komme til dig hvis det er og høre potte brumme ☺
Besvar