Jeg må jo nok indrømme at jeg fravalgte Arrow dæmperen pga. udseendet, jeg synes ikke den er køn, men smag og behag er jo heldigvis forskellig. Mivv´en valgte jeg dels fordi jeg syntes bedre om den, dels fordi den er "street legal", EU-godkendelse medfølger (men det ved jeg ikke om de andre også er), men også pga. prisen (havde jeg nu ikke fået den i gave skulle jeg jo selv have købt den
).
dengulebaron skrev:Hvordan ved man at en omdysning er påkrævet? Er det nødvendigt, hvis den virker normal?
De fleste uoriginale dæmpere er mere åbne end de originale, nogle mere end andre. Og med mere "gennemtræk" i systemet, vil benzinblandingen blive for mager fordi motoren jo selv suger luften, mens benzintilførslen er bestemt af dysernes størrelse og nålenes indstilling. Dvs. når der kan suges mere luft igennem, skal der også tilføres mere benzin for at få den optimale blanding. Der findes nogle enkelte systemer der er afstemt fuldstændig ift. de originale, så her er det ikke nødvendigt at omdyse, f.eks. har jeg på min gamle CB750´er en Motad 4-i-1 som ikke kræver omdysning på trods af at 750´eren originalt havde 4-i-4 udstødning. Dog har jeg alligevel måtte gå ét nummer op i dyser og jeg kan ikke lige huske om jeg også har hævet nålene et hak, men det er fordi jeg har monteret K&N luftfilter i den. K&N-filteret har også en lidt større luftgennemstrømning end det originale luftfilter, så med både det og en mere åben dæmper, så er en omdysning obligatorisk (eller på en indsprøjtningsmodel, en PowerCommander, da man ikke kan justere den originale motorstyring).
Måden hvorpå man kan konstatere om en omdysning er påkrævet er simpelthen at mærke hvordan cyklen kører. Det viser sig gerne ved at cyklen ligesom holder lidt igen periodevis ved kørsel med konstant gas og måske også går lidt ujævnt i motorgangen, eller den ikke vil tage gassen ordentligt ved accelerationer. Man kan også se det på tændrørene, de skal have farve som kaffe med en sjat mælk
, altså lysebrune, er de lysere eller helt hvide er blandingen for mager. Er de derimod mørkebrune eller sorte er blandingen for fed, altså for meget benzin ift. luft, hvilket kan skyldes beskidt luftfilter eller en choker der hænger, eller hvis man er i gang med at dyse om,
for store dyser. Det er derfor vigtigt, når man begynder på en omdysning, at alt andet er i orden; luftfilter, ventiljustering, synkronisering og hvad der ellers kan influere på resultatet.
I øvrigt giver for mager blanding dels mere slid på motoren, dels en større varmeudvikling, som på længere sigt kan føre til motorhavari afhængig af hvor grelt det er, hvorimod en for fed blanding "kun" går ud over miljøet og tegnebogen.