Prøvekørsel...

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Prøvekørsel...

Indlæg af Bønne »

...af KTM 1290 Super Adventure; 1300 ccm og 160 HK.

Billede

Aagesen Motorcykler i København havde fået lov at låne cyklen i denne uge og skal så sende den til Sverige på mandag.
Prøvekørslen foregik mest i bykørsel og lidt på motorvej, da der er langt fra Hvidovrevej til "ude på landet".

Kørestillingen er meget lig Varaderoen (og alle de andre Adventure cykler :lol: ), dog sidder fodhvilerne lidt for langt tilbage efter min mening, ligesom på Yamaha 1200 Super Teneré, hvilket gør at man har meget vægt på armene ved bykørsel, fordi benene ligesom "vender lidt bagud". Affjedringen er meget hård, selvom den stod i "Comfort" (jeg prøvede ikke at ændre indstilling), og sammen med et rimeligt hårdt sæde, føltes den faktisk ikke særlig komfortabel at køre på.

Bremserne tager rigtig godt fat, faktisk bedre end på Varaderoen og de er lette at dosere, én finger er nok. Ved ikke om den har kombibremser eller det er pga. den hårde affjedring, men den har ikke tendens til at dykke ret meget ved kraftig opbremsning.

På trods af den noget lavere vægt, i forhold til Varaderoen, 229 kg tør, føltes den ikke specielt letkørt i byen, snarere lidt uhandy og tung, dels pga. et højt tyngdepunkt, dels pga. motorens opførsel ved lavere omdrejninger. Ligesom Varaderoen, og mange andre nyere cykler, er den pint så meget for at kunne overholde miljøkravene, at motoren faktisk ikke arbejder særlig godt ved lavere omdrejninger. Ved konstant gas og 3000 omdr. har man fornemmelsen af at den skiftevis holder igen og tager fat, hvilket giver en noget urolig kørsel. Ved omdr., under de 3000, føles det, når man giver gas, som om den tager mere fat end den gas man har givet, hvilket også giver en rykkende kørsel, da man så må justere ned igen. Tror en PowerCommander ville gøre underværker :!: I det hele taget bryder motoren sig ikke ret godt om at køre under 2500 omdr. Giver man lidt for meget gas ved f.eks. 2000 omdr., skramler transmissionen, sjovt nok kan det ikke mærkes, men det lyder ikke godt :!:

På motorvejen er den derimod meget letkørt, her mærker man ikke det høje tyngdepunkt og motoren er oppe i omdrejninger hvor den arbejder godt. Overhalinger sker ved et let drej på gassen uafhængig af gear og det er tydeligt at mærke at der virkelig er noget at give af videre op, den trækker bare igennem :!:
Bundtrækket er heller ikke så imponerende ved lave omdrejninger, til gengæld er der rigeligt med kræfter ved højere omdrejninger og man kan så spørge sig selv; hvad er fidusen i at have en cykel der først går rigtig godt når man har passeret fartgrænserne :?: :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Prøvekørsel...

Indlæg af Nikolajsen »

Så det bliver ikke sådan en, din opsparing bliver brugt til :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Prøvekørsel...

Indlæg af Bønne »

Nej, det bliver nok nærmere en biografbillet... uden popcorn :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Prøvekørsel...

Indlæg af Nikolajsen »

:lol: :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Prøvekørsel...

Indlæg af Bønne »

Fik lige mulighed for at prøve den igen, da Aagesen i dag havde besøg af KTM´s tourbus fyldt op med prøvecykler :lol:

Første gang jeg prøvede den, kørte jeg bare i den opsætning den nu stod i, jeg var ikke lige klar over mulighederne. Men denne gang fik jeg en vejledning inden jeg kørte, der var faktisk flere muligheder både i affjedring- og motorprogrammer. Da det var i eftermiddag jeg var derinde, betød det temmelig meget trafik på vejene, men jeg havde jo også prøvet med lidt fart på sidst :lol: , tror den stod i enten "Street"- eller "Sport"-mode dengang og så i "Comfort" i affjedringen.

Denne gang prøvede jeg så at skifte mellem de forskellige opsætninger, det skal gøres mens man holder stille, så jeg skiftede hver gang jeg holdt for rødt, så jeg efterhånden fik testet flere kombinationer. Et af programmerne er "Offroad" og i den indstilling bliver ydelsen sænket til omkring 100HK og dér føles den faktisk meget lig Varaderoen at køre, motormæssigt. Men med affjedringen i "Offroad" også, og på asfalt, føltes cyklen noget "løs" i styringen, det føltes ikke som om affjedringen bliver længere, bare blødere, til gengæld bliver den ekstrem hård i "Sport"-indstillingen.

Med motorprogrammet i enten "Sport" eller "Street" skal der skiftes rimelig hurtigt gear ved acceleration, da den reagerer meget hurtigt på gassen. I det hele taget skal der skiftes meget gear i de to programmer, så jeg syntes ikke nogen af dem egnede sig specielt godt til bykørsel med meget trafik og mange stop/start ved lyskryds.
Faktisk fandt jeg ud af at det der fungerede bedst for mig dér, var affjedringen i "Street" og motorprogram "Offroad", idet den her fik noget mere bundtræk fra lavere omdrejninger, samtidig med at den ikke reagerede lige så hurtigt på gassen (pga. mindre effekt), hvilket betød "længere" gear og færre gearskift.

Spurgte også til bremserne, det hele er koblet sammen elektronisk, ABS, for og bagbremse og bremsetrykfordeling. KTM siger selv at det er det mest avancerede ABS/Combi-system der findes pt.

Selvfølgelig gav det et lidt andet indtryk end første gang jeg prøvede den, men generelt synes jeg stadig det meste på cyklen fungerer meget stift og on/off-agtigt, motoren har en meget hård og metallisk lyd, og så den i mit første indlæg omtalte skramlen fra transmissionen hvis man får kørt den for langt ned i omdrejninger, det lyder ikke sundt :-?

Så... nej tak, jeg springer over dér :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Madsrdo4

Re: Prøvekørsel...

Indlæg af Madsrdo4 »

Ja det er ikke nemt, har selv haft en ktm 950 og den var MEGET sjov/fed at køre på når jeg var i humør til ræs, men ved stille og rolig kørsel havde den en irreterende motorgang.
Vi må håbe den kommende africa twin kører ligeså godt i motoren som den gamle :-D
Besvar