TA 650 wobbler

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Torben Dan

TA 650 wobbler

Indlæg af Torben Dan »

Hejsa
Jeg har skiftet kronrørsleje på min transalp og ved de 2 prøve ture virker det helt rigtigt. Men da det samtidig er den "ny" mc for mig vil jeg lige høre om nogle af jer transalp ejere kender dette, hvis man kører ca 60-70 kmt og løsner grebet fra styret, begynder min efter 3-4 sek at voble dette forsvinder straks man tager fat i håndtagene igen. Dette har jeg observeret da jeg har været ude og teste om alt virkede som det skulle efter et godt eftersyn all over
Jeg tænker dette ikke kan været "normalt" og måske er der mere galt?
Mvh Torben
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: TA 650 wobbler

Indlæg af Tinning »

min transalp gjorde det sammen når jeg havde den store givi boks på
Torben Dan

Re: TA 650 wobbler

Indlæg af Torben Dan »

Ja jeg har godt nok også 3 tomme bokse på, jeg tror lige jeg må teste den uden
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 511
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: TA 650 wobbler

Indlæg af John Sigh »

Hej Torben.
Dæk valg har også en del at sige. Min XL700VA havde den samme rysten med styret med det orginal monterede Bridgestone Trailwing det forsvandt da jeg skiftede til Heidenau K60.
Mvh john
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: TA 650 wobbler

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg oplever det samme som John.
Ved nogle dæk, især de grov mønstrede, og i særdeleshed ved slidte dæk, gør min det samme.
Så for at svare konkret på dit spørgsmål, må det betragtes som værende normalt, på sådan en knallert 8-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Kronrørslejet?

Indlæg af mogensl »

I mit lange liv har jeg haft en del forskellige mc.er, heraf Honda SLR 650, NTV, ST 1100 og nu XL1000 VA7. SLR.en var noget leddeløs i fortøjet, NTV.en woblede noget, men skift til konisk kronrørsleje klarede det problem. Så lærte jeg også at skifte sådan et. ST 1100 har ry for at woble på samme måde som din TA, og det endda ret voldsomt. Det gjorde min ikke gennem de 95.000 km, jeg kørte på den. Det undrede mig, men den gode mekaniker Uffe hos Linnet i Toftlund kendte ganske udmærket dette Hondafænomen og havde svaret: "Det er da fordi, jeg strammer dit kronrørsleje ved hvert eftersyn..". Den besked kunne jeg så lade gå videre til ST-klubmedlemmerne. Lejet var stadig i fin form, da jeg solgte den, så det har ikke været strammet for meget.

Så var der lige Varaderoen, som jeg købte som hengemt fabriksny. Der kunne man tale om woblen netop ved de hastigheder, du nævner. Ved motorbremsning var det at slippe styret øjeblikkeligt forbundet med livsfare, fordi forhjulet slog voldsomt, hvilket min Hondamekaniker gav mig ret i. Jeg har vist nævnt, at jeg fik den besked, at det ikke var under garantien, men kunne ordnes ved første eftersyn. For egen regning forstås. Så strammede jeg lejet lidt selv, og vupti! var den pludselig ganske medgørlig. Da jeg skiftede de gamle Trail Wing (dem har jeg aldrig brudt mig om og slet ikke i regnvejr) ud med Michelin Pilot Road, forsvandt enhver antydning af woblen.

Jeg har altid betragtet fortøjet som flere Hondamodellers svaghed. På VA.en er det som på ST.en alt for spinkelt. Svagt leje, spinkle gaffelben og for lidt afstivning. En ekstra gaffelbro på ST.en hjalp noget (Super Brace). Det var traumatisk at skifte fra en R1200GS til VA, men man vænner sig til det elastiske fortøj. Ved kraftig kontrastyring f. eks. skal man ha' lidt tålmodighed, inden forhjulet følger bevægelsen af styret. En Aprillia Pegaso har 45mm forgaffelben mod VA.ens 43 med en ganske anderledes føling med asfalten, men det er en anden snak.

En Aprilia Futura er en stiv sag med kontant styring, så jeg har været godt vant i den retning. Da jeg skulle have et stempel i servicebogen, havde jeg den til et mindre eftersyn hos en Apriliamekaniker. Ham tager jeg hatten af for. Han lurede længe på styretøjet, kløede sig i nakken og konkluderede, at kronrørslejet vist var lidt for stramt. Det fik et bette nøk i den løse retning, og jeg fik en helt anden motorcykel at køre på. Den vej kan det også gå. Jeg havde aldrig selv opdaget det, fordi det kan være vanskeligt at vurdere lejestramningen på grund af alle kablerne.

Lang historie - lidet indhold... Håber, noget af det kan bruges.

påskehilsen
mogens
amatør
Torben Dan

Re: TA 650 wobbler

Indlæg af Torben Dan »

Hej alle

Nu er svarret fundet, det er kun når taskerne er monteret at woblen opstår, i dag checket for leje som kunne være for løst, og kørt i 2 timer uden tasker og uden nogen tegn på wobble
Besvar