2 hurtige

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
HenrikNoppenau

2 hurtige

Indlæg af HenrikNoppenau »

Halløj allroad folk

jeg har 2 hurtige spørgsmål, som jeg håber i kan svare på.

1: Jeg vil gerne vide hvor ofte i renser/smøre kæde og hvilke produkter bruger i til det?? Jeg gør det for ca hver 500km, hvor jeg renser med petroleum, tørre af og smøre så med noget kædeolie fra castrol. Har læst petroleum er fint til rens?

2: hvor ofte skifter i motorolie, og igen hvilken olie bruger i??

Jeg ved det er meget individuelt hvad folk gør/bruger, men som ny AT-ejer og ny MC-chauffør så er alle gode råd velkomne :)

håber i vil give jer tid til at svare mig

mvh. Henrik Noppenau
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: 2 hurtige

Indlæg af Tinning »

jeg har for nyligt købt en scotolier så nu smører jeg kæde hele tiden :-D

motor olien skifter jeg for hver ca 10.000 km og jeg bruger en motul olie

mvh Tinning
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: 2 hurtige

Indlæg af ktopp »

Jeg brugte kædespray for hver ca. 500 km. Og rensede kæden for hver 1000-1500 km. Nu har jeg købt en scott-oiler. :-D
En scott-oiler er et system der smører kæden løbende afhængigt af motorens omdrejningstal. Du kan google scottoiler og se hvordan det virker og hvad det koster.
Jeg skifter også olie hver 10000 km.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Tidligere_medlem_1

Re: 2 hurtige

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Hej Henrik

Min sidste kæde (DID X-ring) blev skiftet efter 51.281 km. dog med nyt forreste kædehjul efter ca 30.000 km.

Smøringen var en Motorex kædespray, når rullerne var ved at blive blanke. Motorex skal sprøjtes på når kæden er varm.

Ved kørsel i regnvejr, skal kæden smøres oftere.

Og vigtigt er det, at kæden ikke er for stram. Den skal kunne løftes ca. 40 mm. når cyklen står på sidestøtten.

Jeg ved ikke hvad rensning af kæde er, så det har jeg aldrig brugt :-)

Nu køre jeg med Scottoiler fra Louis. Den er vakuum-styret, og skal give 1 til 2 dråber i minuttet, gerne mere i regnvejr. Og den er IKKE omdrejnings styret :-)

Motorolie og filter skifter jeg for hver 6 til 8.000 km. Olien er en ELF 10W40 beregnet til motorcykler med våd-kobling mærket med JASO MA.

Go' dag
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: 2 hurtige

Indlæg af Nikolajsen »

Som Lykkedal skriver, smører jeg også når den er ved at blive blank på rullerne.
Og hvor mange kilometer svinger rigtigt meget, hvis der køres en del på grus, eller der kommer en regnbyge, er det hyppige en hvis det er asfalt i tørvejr. Men jeg er under alle omstændigheder langt fra 500 km intervaller.
Det højeste antal km. er nok nærmere det halve i tørvejr på asfalt. Bruger enhver tilgængelig kædespray, skiftet aldrig kun kæde eller kædehjul, skifter altid det hele efter omkring 40000 - 50000 km.

Skiftet motorolie og filter hver vinter, uanset kilometer antal. Kører dog max. 11000 km om året. Bruger Castrol Grand Prix 10-40 olie.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: 2 hurtige

Indlæg af iver »

Jeg renser kæden hver vinter, når den alligevel står i værkstedet og får "vinterservice" jeg bruger en rensefidus der kan købes hos Louis.de og den rensevæske der kan købes til det. Jeg kører også med Scottoiler. Jeg skifter også olien ved førnævnte service, og filteret, jeg bruger Motorex olie. Så olien bliver altså skiftet hver vinter uanset kvantas.




Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Carsten
Indlæg: 64
Tilmeldt: 21. jan 2013, 16:48

Re: 2 hurtige

Indlæg af Carsten »

Skifter olie+filter hver vinter uanset km.
Olien er en 10-40 fra Castrol.
Kæden renses af og til med en Louis rensedims med en smule motor rens og en gang varmt vand bagefter.
Så får den en tur med noget Biltema-kæde-noget.....(Sprøjter en sjat ud i en lille skål og pensler det på).
Husk kaffen :kaffe:
HenrikNoppenau

Re: 2 hurtige

Indlæg af HenrikNoppenau »

Hej Alle

tænkte nok der var delte meninger om dette ;) men jeg er da blevet lidt klogere, tror jeg skal have investeret i sådan en scottoiler :)
lige pt er det danske vejr jo ikke nogen udsøgt fornøjelse at køre i :(

mange tak for alle svarene :)

mvh. Henrik
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: 2 hurtige

Indlæg af Bønne »

1: Kæden
Når jeg er på langtur på Varaderoen, f.eks. IronButt Rides, smører jeg hver gang jeg tanker, dvs, for hver 400-450 km, så ved jeg det er i orden. Ved daglig kørsel, frem og tilbage på arbejde, samt hvad jeg ellers kører i hverdagen, smører jeg en til to gange om ugen, afhængig af hvor meget jeg kører. Jeg bruger normalt følgende kædespray:

Billede

Den synes jeg fungerer rigtig godt og den sviner minimalt. Med tiden kan den dog godt give en lidt stiv belægning på kæden, men så giver jeg den en gang almindelig gearolie, så bliver den blødgjort igen. Et originalt kædekit holder 36-38000 km.

På min vintercykel, Africaneren, bruger jeg kun gearolie, jeg smører den tit og rigeligt, det overskydende rustbeskytter cyklen :lol: . Her holdder et DID-kædekit omkring 28000 km (hovedsagelig vinterkørsel).

På min gamle CB 750´er bruger jeg også kun gearolie og den smører jeg hver gang jeg kører på den. Men det er mest fordi der er længe imellem, så kæden er blevet tør hver gang :lol: .

Jeg har aldrig vasket en kæde og kunne aldrig drømme om at gøre det, jeg kan ikke se behovet for det.

2: Olie
Varaderoen og Africaneren kører på Statoil Racingway MC 10W-40 fuldsyntetisk. Varaderoen skifter jeg på efter forskrifterne for hver 12000 km, dvs. en til to gange om året, Africaneren skifter jeg på for hver 10000 km, som regel en gang om året.

CB 750´eren skifter jeg på hvert andet år, da den som sagt ikke kører ret meget, den kører på Castrol GTX 15W-40 mineralsk olie, tidligere på Duckhams Hypergrade 15W-40 mineralsk, men den fås ikke mere :evil: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar