Dejlig dag

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Dejlig dag

Indlæg af yaknudsen »

Vejrudsigten lød:

Nogen sol, og i eftermiddag mulighed for enkelte snebyger.

Jeg kiggede ud af vinduet. Solen skinnede fra en skyfri himmel, og
udendørs termometret viste 8.6 (i solen). Efter mine begreber er det
sommer når temperaturen når op over 5 plusgrader. Så var det bare på
med kludene og afsted.

Hold da kæft hvor var det dejligt. Belært af turen sidste uge droppede jeg
vinterhandskerne til fordel for sommerhandskerne. Det var bedre, nu frøs
jeg ikke engang om fingrene, så plastik dimserne som skal beskytte
hænderne mod stenslag gør det altså også lettere at holde varmen om
"gulerødderne". (Og tykke vinterhandsker skal købes et nummer for store
ellers risikerer man bare at de lukker for blodomløbet til fingrene).

Efter små 100 km, med løbende næse og et MEGABREDT grin over hele
"krydderen" var jeg igen blevet omgængelig, glad og afslappet.

Den kører altså bare lækkert sådan en ny Transalp. Afslappet kørestilling,
godt overblik, passende med kræfter til mig, ingen ubehagelige vibrationer,
gode bremser, letkørt og styrevillig. Det skulle jeg have vidst noget før.

Idag var endnu en god dag !
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Jens

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Jens

Herligt at høre, at du har haft en fed dag. Jeg fik også selv kørt ca. 200 km i dag. Var bl.a. med en kammerat ude og købe ny MC - godt nok en CBR 600 - han har ikke set lyset endnu - men hvad, han var glad for den.

Derefter var jeg ude og køre en tur i "det blå" og endte over ved en gammel kammerat - der hyggede vi os med at planlægge dette års sommerferies tur til Alperne.

Vejret har altså bare været utroligt godt i dag - det må man nok sige.

Jeg synes det er SÅ fedt at høre, at du er glad for din nye alp. Det virker til at den er lige så lækker at køre på, som den ser ud. Jeg er også selv utrolig glad for min gamle dynge - den kører stadig som den dag jeg hentede den ved forhandlere for knap 3 år og 52K km siden.

Mvh Søren
leif

Hej jens

Indlæg af leif »

Jeg er ny herinde og så lige at du havde købt en ny transalp det har jeg også men får den først den 20 marts er den bare fed eller hvad ?
jeg er først ved at tage kørekort til mc så den kommer nok til at stå et par uger når jeg får den hjem

så jeg er transalp fan uden at have prøvet en
jeg vil gerne høre om hvordan den køre /tilkørsel også videre har der været nogle fejl eller køre den bare derud af
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Leif

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg ved godt der er Jens du spørger, da det er ham som har købt ny TransAlp, men jeg kan da godt give et par ord på vejen om, hvordan sådan en alp kører etc.

Min egen alp er fra 91 runder 71 K om få hundrede km, hvoraf jeg selv har kørt de ca 51 K selv. Der har ALDRIG været nogle porblemer med den og altid virket upåklageligt. Nu bruger den ca. 0,2 - 0,3 liter olie pr. 1000 km (afhængig af kørslens karakter) Det med at bruge olie er noget den er begyndt med de sidste 10K km ellers har der været et ikke målbart olieforbrug.

Den har et godt og solidt bundtræk, og trækker jævnt op til omkring 140 - da begynder den tydeligvis at flade meget ud - og vil man kører ret meget mere end 150 km/t så skal man nok begynde at se sig om efter et andet køretøj.

Jeg har svært ved at finde noget som er så alsidigt og pålideligt som en Alp eller Twin (mine kammeraters erfaring med denne cykel er lige så gode som mine egne med alpen) for den sags skyld. De er også motormæssigt meget ens.

Hvis alt går vel så vil jeg tro at du har cykel til de næste 150.000 km uden nogen former for nævneværdige problemer. Med den indkøbspris fra ny kan det aldrig gå helt forkert.

Desuden kan jeg se, at du rent geografisk ligger tæt på mig - så hvis du har lyst til at trille en tur med en anden alp en dag siger du bare til - jeg kender et par stykker som kører Twin, de vil sikkert også gerne med, og se den nye Alp.

Tillykke her fra - ja både til dig Leif men også til Jens - I har fået Jer et par af de - i mine øjne - bedste og mest driftsikre cykler anno 2006. :ok:

Mvh Søren.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Hej jens

Indlæg af yaknudsen »

leif skrev:Jeg er ny herinde og så lige at du havde købt en ny transalp det har jeg også men får den først den 20 marts er den bare fed eller hvad ?
jeg er først ved at tage kørekort til mc så den kommer nok til at stå et par uger når jeg får den hjem

så jeg er transalp fan uden at have prøvet en
jeg vil gerne høre om hvordan den køre /tilkørsel også videre har der været nogle fejl eller køre den bare derud af
Hej Leif,

Du har virkelig noget at glæde dig til. "Albert" som min nye Transalp er blevet
døbt, kører som en drøm.

Det er ikke blevet til forfærdelig mange kilometer endnu (møgvejr!), men
umiddelbart virker det som om alle mine forventninger bliver opfyldt.

Og der er selvfølgelig ingen fejl. Det er jo en Honda ;-)

Med hensyn til tilkørsel er jeg måske ikke den helt rigtige at spørge, for
jeg mener at alt det der med max. omdrejningstal xxx op til km. tal yyy
og derefter max omdrejningstal zzz op til km. tal www er noget fordrukkent
sludder.

For mig gælder der kun nogle få simple regler.

1) Den må ikke "sejtrække".
2) Den må ikke "tæskes".
3) Man skal være "rigtig sød ved den" indtil den er driftsvarm.
4) Regel 1 & 2 gælder indtil det "føles rigtigt", formodentlig ved 400-600
km. på tælleren.

Men hvis du er i tvivl, så spørg forhandleren !

Det er efter sigende en af de mest bundsodlide motorcykler som er til at
opdrive for en rimelig penge. Og jeg synes den er nem at have med at
gøre på landevejen (og meget komfortabel). Glæder mig til at prøve
grus/sand/mudder osv.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
leif

Indlæg af leif »

Hej Jens Og søren

Tak for svarene det kan jo snart ikke gå for hurtigt med at få det kørekort men hold da op hvor er det kedeligt at have teori man ville jo hellere ud og køre
glæder mig til evt at mødes med nogle af jer her i sommer så vi kan udveksle erfaringer gg ja jeg har jo ikke nogle
mvh Leif
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Leif

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Leif

Det får du - både gode og dårlige - derfor som vi tidligere har haft oppe her på forum - køb styrtbøjler som noget af det første ekstra udstyr. Det er kun et spørgsmål om tid før du ligger dig ned - det er trist at sige det - men også en realitet. :roll:

MVH Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Søndagstur.

Indlæg af Søren Dahl »

I dag var jeg lige ude og trille en god søndagstur på ca. 60 km, jeg havde et enkelt stop for lige at få varmen på halvvejen. Men ellers var både vejret og vejene gode i dag.

Man kan tydeligt mærke forskel på, når solen er fremme eller ej når det er så koldt som det var i dag. Man skal også sørge for at sidde helt sammen tøjmæssigt, ellers opdager man det godt nok meget meget hurtigt!

Jeg glæder mig dog meget til, at vi kan begynde at køre nogle virkelig lange ture, i dag kørte jeg mest sogneveje og lidt grus/sne, men den virkelige fornøjelse var faktisk at komme ud på en langt solbeskinnet hovedvej og bare ligge og cruse af sted med små 80 og bare mærke alpen vugge i fjederne hen af den lange mørke asfaltstribe med solen lige i ryggen. Hold da op jeg glæder mig for vildt til vi får et varmere vejr - sjovt nok sad jeg og glædede mig til at køre på et af de mest dødsyge strækninger i hele Jylland, det lange lige stykke hovedvej som ligger over ved Hvidesande som ligger langs Vesterhavet - bare trille gennem sommeren mens 25 grader varm luft strømmer ind i den åbne hjelm og bare sidde og dase og slappe helt af og lade hjernen køre på crusecontrol............

Mvh Søren
Henrik Larsen

Indlæg af Henrik Larsen »

- Og så skal man lige være vaks med at forudse hvor der kan ligge sne/is på asfalten sådan en dag som idag. Det kan godt være lidt for spændende ind imellem :-o

Men bortset fra det, så var det jo nærmest perfekt kørevejr, med høj sol og vinden i ryggen.
Henrik Larsen

Re: Hej jens

Indlæg af Henrik Larsen »

yaknudsen skrev:
Med hensyn til tilkørsel er jeg måske ikke den helt rigtige at spørge, for
jeg mener at alt det der med max. omdrejningstal xxx op til km. tal yyy
og derefter max omdrejningstal zzz op til km. tal www er noget fordrukkent
sludder.

For mig gælder der kun nogle få simple regler.

1) Den må ikke "sejtrække".
2) Den må ikke "tæskes".
3) Man skal være "rigtig sød ved den" indtil den er driftsvarm.
4) Regel 1 & 2 gælder indtil det "føles rigtigt", formodentlig ved 400-600
km. på tælleren.
Kører efter nogenlunde de samme regler, men prøv lige at få en TA til at lade være med at sejtrække :lol:

Indtil videre er 4. & 5. gear stort set ubrugte
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Traktor

Indlæg af Søren Dahl »

Ja, vel nærmes det samme som at bede en traktor om at lade være med at sejtrække :lol:

Mvh Søren
Besvar