Min seneste Iron Butt Ride...

Her kan debateres alt, næsten.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Bønne »

Så kom certifikat og merchandise fra min seneste Iron Butt Ride endelig: "Bun Burner Gold 2500K" :lol: .

Der er noget ventetid på denne tid af året, da det typisk er i sommermånederne
der bliver kørt langturer og derfor er flere turer til godkendelse.

Billede

Billede
Senest rettet af Bønne 21. feb 2018, 13:17, rettet i alt 2 gange.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Peter AT »

Tillykke....

Stor præstation, og meget respekt herfra...

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Bønne »

Så knækkede filmen sgu :!: Kæden hoppede af :!: Jeg kunne simpelthen ikke klare det mere :!: Efter 8 år uden at have fået noget... ja, faktisk ikke siden jeg boede i Norge :!: Jeg var desperat! Noget måtte gøres :!: :!: :!:

Heldigvis vidste jeg at jeg kunne få det overalt i Norge på denne tid, for i Danmark kan man ikke få det :!:
Så i går morges startede jeg vintercyklen og kørte til Halden. Og i Rema 1000 fandt jeg det så: PINNEKJØTT (samt birkepindene til at tilberede det på).

Og så var det ellers bare hjemad igen :!:

Men nu var missionen jo udført og så kunne jeg jo lige så godt køre en omvej på hjemturen, men mere herom senere... :lol:

Så nu står menuen på Pinnekjøtt de næste dage, det bliver godt :!: :!: :!: (Første portion er sat over til udvanding :lol: )

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af Bønne 21. feb 2018, 13:20, rettet i alt 5 gange.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Carsten
Indlæg: 64
Tilmeldt: 21. jan 2013, 16:48

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Carsten »

Sådan :ok:
Velbekomme....
Hvordan får man sådan en udmærkelse?
Altså....ved at køre 2500 km...jaja... :smadret:
Men hvordan foregår selve kontakten?
Fortæl lidt om hvad/hvordan/hvorhenne......
Husk kaffen :kaffe:
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Bønne »

Jo, altså... Iron Butt Association (IBA), er oprindeligt en amerikansk forening, startet i midten af 1980´erne, men man har for en del år siden efter flere forespørgsler, åbnet for at andre, ikke amerikanere også kan blive medlemmer. Foreningen er dedikeret til at inspirere til, registrere og godkende "safe long distance riding" på motorcykel, efter et sæt regler som foreningen har udarbejdet gennem mange års erfaringer.

Foreningens godkendte turer, kaldet "Iron Butt Rides", handler om at køre en bestemt distance indenfor et givent tidsrum og findes i flere versioner, både som "miles-" og "kilometer"-rides. Den mindste er på minimum 1000 miles, eller 1610 km, kørt indenfor 24 timer og kaldet "SaddleSore 1000/1600K".

Medlemsskab opnås ved at køre og få godkendt en af foreningens rides og er et livstidsmedlemskab uden kontingent.

Den jeg kørte sidst, min. 2500 km på max. 24 timer, kan man først få godkendt efter man har kørt mindst en af de kortere rides, fordi den kræver lidt erfaring at få til at gå op, det er ikke bare lige. Men de fleste starter formentlig også med 1600K for at prøve hvordan det fungerer for dem.

Det eneste der er forhåndsbestemt af IBA er distancen og tiden. Hvor, hvornår og på hvad, er op til den der vil køre riden.

Men da riden skal dokumenteres for at kunne blive godkendt, er man nødt til at starte med at planlægge den. Dvs. at man først udvælger den ride man vil køre, f.eks. SaddleSore 1600K. Derefter hvor man kunne tænke sig at køre den; kan bare være ud og hjem, en rundtur eller hjemmefra og ud til f.eks. et træf, eller modsat, det står en (næsten) frit for. Udfra det lægger man så en plan for riden.

Når man er tilfreds med sin plan, kører man riden. Man skal ikke anmelde den først eller andet, dette for ikke at lægge pres på for at gennemføre den hvis det ikke fungerer undervejs. Fungerer det ikke, kan man bare afbryde og køre hjem og så prøve en anden dag, man står ikke til ansvar for andre end sig selv.

På IBA´s hjemmeside kan man udskrive et sæt papirer indeholdende et startdokument, et logdokument og et slutdokument. Når man starter skal man bruge et startvidne til at skrive under på startdokumentet (visse rides kræver to vidner). Undervejs samler man dokumentation i form af benzinkvitteringer, broafgiftkvitteringer o.lign., samt fører log over tidspunkter for tankning, pauser osv. Når man når sit slutpunkt skal man så bruge et slutvidne til underskrift af slutdokumentet, så hvis man slutter et sted ude i verden, må man finde en der vil skrive for én. Man kan godt skrive start dokumentet hjemmefra, hvis man evt. kan få konen til at skrive under :lol: , men start- og slut-tidspunkterne (og dermed også kilometerne), er altid tiden på kvitteringen for første og sidste tankninger, dvs. man starter og slutter riden med at tanke.

Efter en forhåbentlig veloverstået ride, scanner man start-, log- og slut-dokumenterne samt kvitteringerne ind og mailer dem (tidligere sende man det med "Snail-mail)", sammen med et link til Google Maps med ruten indlagt til IBA, hvor der så sidder et antal frivillige og gennemgår dokumentationen og forhåbentlig, godkender riden.

Når riden er godkendt betaler man så et beløb for at få lavet certifikatet (som det på mit billede), samt for diverse merchandise efter ønske der følger med certificatet. Efterfølgende, nu er man jo medlem, kan man så købe yderlige diverse merchandise i form af kasketter, T-shirts o-lign., man skal bare have et login til IBA-store´en (fås via mail).

Men start med at gå ind på IBA´s hjemmeside og læs om foreningen samt afsnittet "Rides and Rules", der er det udførlige reglesæt for at køre IBA-rides:

http://www.ironbutt.com/about/default.c ... N=39012642

God fornøjelse :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Bønne

Godt gået - og stort tillykke - og ikke mindst stor respekt her fra!!!

Mvh Søren
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Bønne »

Tak Søren :-D


Et billede af det færdige Pinnekjøtt skal i da også have:

Billede

Kålrotstappen (kålroe, gulerod og kartofler, kogt, moset og tilsat smør og fløde), blev lidt tynd, formentlig pga. den megen
væde i kålroen, men det smagte godt :!:
Senest rettet af Bønne 21. feb 2018, 13:22, rettet i alt 2 gange.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Carsten
Indlæg: 64
Tilmeldt: 21. jan 2013, 16:48

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Carsten »

Således oplyst....på flere områder endda :lol:
Tak for info's....om både den ømme bag og det døde dyrs tilberedelse :-)
Og en :ok: for Iron Butt'en.
Sejt.
Husk kaffen :kaffe:
Brugeravatar
fruolsen
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13. jul 2015, 08:21
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af fruolsen »

......Men nu var missionen jo udført og så kunne jeg jo lige så godt køre en omvej på hjemturen, men mere herom senere... :lol:


Hej Bønne

Du skrev mere herom senere.....Er det bare mig der har tabt tråden :lol: eller venter vi ikke stadig? .......venter med længsel :-) :-)
Er det en jernrøv mere?

Godt nytår

fru olsen
hilsen fru olsen
Hondaxl650v
Suzuki Inazuma 250

Er du glad? Ja - Fint, Nej - kan du gøre noget ved det?
Ja - så gør det og bliv glad, Nej - så vær glad alligevel
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Bønne »

Bingo :!: :lol:

Bortset fra at det ikke er en "Jernrøv", som i mine øjne bare er et udslag af brødnid fra Touring Klubbens side...

Normalt plejer jeg ikke at skrive om mine Iron Butt Rides før jeg har fået bekræftet godkendelsen, derfor jeg skrev: mere herom senere :lol: .

Men det var en SaddleSore 1600K jeg kørte (eller, det håber jeg, den er jo som sagt ikke godkendt endnu :lol: ), altså min. 1610 km indenfor 24 timer.

Mht. godkendelsen, så kan der gå fra en uge og op til 3 måneder, alt efter hvor mange der bliver indsendt, det varierer lidt efter årstiden. Og da det er frivillige der gennemgår dem, må det jo tage den tid det tager. Lige nu er det jo jul/nytår, så giver det måske også lidt ekstra ventetid.

Så... tålmodighed :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Bønne »

Så er ventetiden overstået, certificatet kom idag. Sammen med certificatet på den Ride jeg kørte i Januar, så det passer meget godt at de har holdt "Juleferie", i hvert fald fik jeg mail om godkendelse af begge 4 dage efter jeg indsendte Januar-Riden :lol:

Billede

Billede
Senest rettet af Bønne 21. feb 2018, 13:27, rettet i alt 1 gang.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 510
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af John Sigh »

Hej Bønne.

Tillykke ddkk Du er uden tvivl klubbens ultimative long distance rider :honda:

Mvh John Sigh.
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Bønne »

Takker :!:

Nu har Kamelen så også fået IBA mærke på, samt Mile Eater mærket, det har den gjort sig fortjent til nu :lol:

Billede
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Bønne »

Og så kom der lige et Certifikat mere, fra min februar Ride; en omvej til Louis i Hamburg for at købe en ny GPS (den gamle døde på min januar Ride... mellem sluttanken og hjemme :shock: ). Det har været længe undervejs, da den første forsendelse havnede i Brasilien... og ifølge "Track"´en ligger den der endnu...
Så IBA har sendt et nyt sæt :ok: .

Billede
Senest rettet af Bønne 21. feb 2018, 13:34, rettet i alt 1 gang.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min seneste Iron Butt Ride...

Indlæg af Bønne »

Og... certifikatet for min marts Ride. Det blev en gentagelse af december Riden, da den jo allerede var godkendt og det derfor var en nem måde at sikre marts Riden, nu da det stadig var vinter og koldt :lol: .

Denne forsendelse nåede en tur omkring Israel, så det er ikke kun PostNord der kan, USPS er kan også være med :!:

Billede
Senest rettet af Bønne 21. feb 2018, 13:35, rettet i alt 1 gang.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar