NC 750 X - lidt all-road har man vel lov at være...

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

NC 750 X - lidt all-road har man vel lov at være...

Indlæg af mogensl »

20190723_151226 - Kopi.jpg
20190723_151226 - Kopi.jpg (303.1 KiB) Vist 9659 gange
Med fare for at blive ekskluderet af denne eksklusive forsamling, er jeg ilet med at logge mig ind. Det var første hurdle. Den næste opfylder jeg forhåbentlig, selv om jeg skiftede Vavardetdo? ud med en NC 750 X? Blå skam. På papiret sådan lidt all-road. Penge har jeg ingen af som pens., men jeg vil ikke have skyld for at være ganske passiv, så jeg vil bidrage med en lille beretning om mit liv med en NC på et meget spinkelt grundlag. Hvis det overhovedet kan interessere nogen - især garvede - så alligevel. Man kan jo bare la' vær' med at læse. Jeg blev dog af sælger/forhandler gjort opmærksom på, at det ikke er ualmindeligt, at købere af netop NC 750 X får den modificeret til eventyr, så den bliver mere muddervenlig, fordi den har ry for at være driftsikker og let at gå til ved havari. Salgsgas? Hvad ved jeg.

Sådan ca. et par år har jeg været ret ukampdygtig grundet diverse gebrækkeligheder, som jeg kan underholde med i timevis, om det skal være. Man har nået en alder, hvor emnet er altoverskyggende og evnen til at sortere i målgruppen stærkt reduceret. Så jeg vil springe det over i denne omgang. Hvorom al ting er:

Jeg solgte Vavardetdo? mens jeg endnu er ved mine fulde 5. 3 vil nogen måske mene. Jeg tror, det var fornuftigt. Evnen til at løfte jern er ikke, hvad den har været, og selvom den vist ikke kan kaldes en raket, var bundtrækket fra V2.eren ikke at kimse ad, når den fik lidt havre. Det afstedkom nogle spændende overhalinger i tidens løb. Tre af dem og så nogle sving, der krummede lidt mere end forventet, førte til interessante nærdødsoplevelser, som heldigvis blev ved det. Så kom erkendelsen af, at ikke nok med at kadaveret bliver lidt stift og langsomt. Det sker faktisk også med den åndelige habitus. De eneste, det ikke sker for, er politikere og ledere i det offentlige. De holder sig evigt unge. Vi ser for tiden flotte eksempler på TV. Så er der jo lige kongehuset, men det er en anden snak.
 
Hvor kom jeg fra? Nåh jo: Vavardetdo? måtte forlade matriklen i erkendelse af, at ikke nok med, at den var noget tung at bakse med. Det vænner man sig til og lod være med at parkere med snuden nedad mod en kantsten. Den forbistrede motor lokkede pens.en til at vride mere i håndtaget, end resten kunne overskue, kunne jeg mærke, og det er ikke så godt, når man ofte kører langt og længe med mor på bagsmækken.
Nu har jeg trillet ca. 7.000 km på NC.en. Hyggeture på så små veje som muligt, og hver en kilometer har været en fornøjelse, fordi forventningerne blev indfriet. Den er lige præcis, hvad jeg ønskede mig, da jeg har besluttet at drosle lidt ned for risikoadfærden. Jeg vil især fremhæve motoren og det overraskende stive stel, som jeg kun har oplevet tilsvarende på min Aprilia Futura, men det var også en forklædt racer. Når jeg tænker tilbage på mine 65.000 km på en BMW R 1200 GS fra 2006, føltes stellet til sammenligning som gummi, hvilket underligt nok ikke påvirkede køreegenskaberne nævneværdigt. Man vænner sig til meget. Selv Vavardetdo? har ikke et stel så stabil som NC.en. Jeg kan så også se, at de vandrør, NC.en er bygget op omkring, har en anselig tykkelse. Diameter hedder det vist. Jo, det blæser noget mere end før, men jeg skifter ikke skærmen ud med en større. Jeg har eksperimenteret mig halvt ihjel i årenes løb og er nået dertil, at hjelmen skal være ude i fri luft uden turbulens. Det passer meget godt med, at vi helst undgår motorveje.

NC.en er i manges øjne en lille motorcykel. Hvis man bruger akselafstanden på 154 cm som mål, er det ingenlunde tilfældet, og det er ikke en letvægter. Sædet inklusive passagersædet er lidt længere end på Vavardetdo? Kåben er smallere og giver ikke så meget læ, men det er prisen for en mere håndterlig motorcykel. Affjedringen er fast. Mere end forgængeren og meget mere end på en GS, hvor bagfjederen kunne finde på at gå i bund. Det er ikke smart. Og så er NC.en sat op til langtur, hvilket vil sige fornem retningsstabilitet på motorvejen, hvilket betyder overstyring i de snævre sving, så man skal bruge højrehånden og et fast greb ved langsom svingkørsel i snævre sving. Til gengæld er der ingen problemer med at følge med knallertbisserne, når det går rask på de små veje. Fin balance. 
NCstørrelseskema.jpg
NCstørrelseskema.jpg (21.9 KiB) Vist 9659 gange
Motoren er en perle. Alt over 2 cylindre er fråds, plejer jeg at sige. 1600 o/min i 6. gear og håndtaget i bund. Så tøffer den - med en ganske god lyd - derudad uden huggeri(!) til nålen stopper ved 170 km/t, hvor jeg aldrig kommer. Den sejtrækker på skjønneste vis. Bykørsel kan tit foregå i 6. gear i modsætning til VA.en. Der falder en dejlig ro over sjælen, når man cruiser ud ad landevejen med lave omdrejninger, og min lille kræmmersjæl kan ikke lade være med at skele til forbrugsmåleren, som i øvrigt er fuldstændig nøjagtig målt i forhold til tripperen. En dagstur rundt i det sønderjyske og videre på snoede veje over mod Schleswig, 272 km, viste som facit 34,2 km/l. Det er til at smile ad. Selv om det i det store regnskab kan synes åndssvagt at fokusere så meget på forbrug. Det er nu hyggeligt. Og så er man da en smule grøn. Og blå. På langture med flokken var det typiske spørgsmål, når der var fællestankning: "Hvor meget har du fyldt på"? og så et triumferende grin, når makkeren stolt fortæller, at han har tanket 1 liter mindre. Se, det spørgsmål får jeg ikke stillet mere. Og når snakken går om præstationer, plejer jeg at bede kritikere om at tælle til to. Det synes de er underligt, men gør det så. Så spørger jeg: "Hvor sjovt var det?" Så glor de på mig, som om jeg er komplet idiot: "Hvorfor det"? "Joh, det er de 2 sekunder, du er hurtigere fra 0-100..." En noget kort fornøjelse. Det synes de så for det meste heller ikke er sjovt. Motorens godmodige opførsel gør det meget nemmere at køre sving for en amatør. Der er ikke så meget at holde styr på, så man kan koncentrere sig om at styre. Moment erstatter hk, når det rigtigt svinger.

Det sjoveste er nu de lange og misundelige blikke, jeg får, når jeg åbner låget til tanken og trækker min taske med alskens fornødenheder op, mens de andre roder i pizzaboksen. Den klæder sjældent en motorcykel.

Nogen vil nok mene, alderen for alvor trykker. Pyt. Så længe, det er sjovt. Gad vide, om man bliver ekskluderet....

mogens
p(stil)ens.
Anders Thorsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 17. jun 2011, 14:07
Geografisk sted: Børkop

Re: NC 750 X - lidt all-road har man vel lov at være...

Indlæg af Anders Thorsen »

Hej Mogens
Jeg har kendskab til at der er ihvertfald er
3 lidelsesfæller hvor af jeg er den ene af dem
Og kan klart tilslutte mig dine betragtninger
Ud i nc ens glæder det virker sgu.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: NC 750 X - lidt all-road har man vel lov at være...

Indlæg af yaknudsen »

Jeg er glad og tilfreds med min NC750XAD, modelår 2014.

Den er blevet opgraderet med et Hyperpro affjedrings kit og er hævet en smule bagtil så frihøjden er øget med omkring 30 mm. Den originale affjedring på de tidlige udgaver af NC750X var virkelig alt for 'svampet'. Og med fyldte sidekasser var affjedringen faktisk så blød at den ikke kunne stå på sidestøttebenet uden at være i fare for at vælte.

Store sidekasser, motorskjold, styrtbøjler, hugger, håndbeskyttere, varmehåndtag, visir og styr-forhøjer samt cigarstik til opladning af mobiltelefonen (i tørvejr) inde i 'handskerummet' er det også blevet til. Man skulle jo nødigt gå ned på udstyr. :oops:

Sådan en NC750X er i min optik et godt og økonomivenligt bud på en all-round (all-road) pensionistmotorcykel. Den udmærker sig ved ikke at være eminent til noget som helst, men alligevel at kunne en lille smule af det hele - og når gigtsvækkelsen sætter ind er det fantastisk med dobbeltkoblingen og det manglende koblingsgreb.

Og ja, den er super brændstof-økonomisk - ved pensionist-kørsel havner gennemsnits-forbruget ofte omkring de 30 km/l, det passer jo også perfekt sammen med en nøjsom pension. Alt er godt. Det er sgu en fin motorcykel. Siger det bare!
:ok: :beer:
Vedhæftede filer
yaknudsen's NC750XAD
yaknudsen's NC750XAD
IMG_20190621_070627~2.jpg (906.71 KiB) Vist 9644 gange
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: NC 750 X - lidt all-road har man vel lov at være...

Indlæg af mogensl »

Jeg var et smut på nakken af en NC 700 i aftes for at prøve at sidde på en Air Hawk pude. Den springer jeg over. Puden altså. Samtidig hoppede jeg på kareten og opdagede derved, at der er sket store forbedringer på affjedringen. Jeg forstår godt, at du har skiftet fjedre. Den hårde opsætning, også foran, er perfekt for mig. Min var udstyret med fuld "travel" (!) pakke, original Honda. Det havde jeg nok ikke givet ca. 25.000 kr for. Plus montering. For små tasker, men smart fastgørelse og optik, som klæder den. Synes jeg. Tak for kommentarer til jer.
Besvar