KRISE......KRISE......KRISE!!!!

Her kan debateres alt, næsten.
Tom

KRISE......KRISE......KRISE!!!!

Indlæg af Tom »

Hej alle!

Jeg købte min AT'er for ca. 1 år siden nu. Jeg har kørt, siger og skriver, 950 km på en sæson. Det er jo ikke særligt meget! Jeg har et krævende job, der tager meget af min tid, så spontane køreture bliver der ikke meget af!

Jeg får dog, med fare for at lyde lidt banal, en varm fornemmelse ved tanken om at AT'eren står i garagen og venter på en ny sæson. Det nye billede på vor HP fortæller næsten det hele! Eventyret på en MC. Men 950 km på en hel sæson..............skal jeg fortsat beholde min AT'er? Det er klart min drømme MC, men at have bundet X-antal 1.000,- kr. giver jo også plads til nogle overvejelser. Skal jeg købe en gammel Toyota og sidde tørt når jeg kører på arb. eller skal AT'eren have endnu en chance?

Jeg er i tvivl. Dybest set er jeg nok til AT'eren. Men praktisk set, ville tingene fungere langt nemmere med en ekstra bil (hente børn og alt det der).

Hvad er Panelet's råd????
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Det kan siges meget kort:

Behold den, og nyd de kilometer du dog får kørt.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jeg synes du skulle sælge den og så købe dig en mindre billigere mc hvis du ikke kommer til at køre meget mere i den nye søson.

Jeg købte i sommeren en Honda XR650R. rigtig fed cykel og jeg troede jeg ville køre rundt på den helt tiden i alle mulige fede mudderspor. Men det skete aldrig og så blev den solgt. Og godt for det, sidste år kørte jeg kun 3 gange på den.

Er der godt nok det værd, at have 30000 kr (cyklen var uden afgift) stående og se sej ud. Ikke hvis du spørger mig. Nu er min gamle hærgede Transalp snart kampklar igen. Det bliver rigtig godt :-D

Så spørger du mig så sælg den og køb en mindre cykel og en lille bil. Så kan du stadig komme ud og trille og også hente ungerne. jeg ved ikke hvad det er for en model du har. Men det har været oppe og vende på forummet her før, med mindre offroadere til få penge. Jeg synes dette ville være et bedre valg. Også selvom visse TA og AT nørder herinde sværger at de aldrig vil røre andet og prøver at få så mange med på vognen :-D :-D :-D

Men i sidste ende er det jo kun dig selv der kan bestemme det. Men se lidt logisk på det, og lidt praktisk, men også lidt ufornuftigt :lol: .. så kommer du nok frem til en god løsning.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Tom.

Jeg forstår dine bekymringer, valget kan være svært!

Men er det ikke en drøm vejet op imod komfort og magelighed? Ja jeg ved godt jeg lige trak linien lidt hårdt op der, men hvor er vi henne hvis vi ikke føger vores drømme? Har du ikke nydt dine 950 km? Var det ikke skønt at mærke den fornemmelse du fik da den var mellem benene?

Nu ved jeg ikke om du har været med på nogle af vores ture i år, men måske du skulle lade den overvintre i garagen, og så tage med på en tur når vi skal på gaden igen, og så se om du stadig vil af med den!

Jeg stemmer for at du beholder den, men du sidder med beslutningen :-?

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
MogensD

Indlæg af MogensD »

Hej Tom

Det er en svær beslutning du står over for. Har selv været den igennem.

Min 1. mc fik jeg som 18 årig og da efteråret meldte sin ankomst blev den solgt og jeg købte en bil istedet, dejligt varmt, lidt drikkelse i bagagerummet og et par piger i bilen, ren hygge.

Foråret kom som det plejede, bilen blev solgt og der kom en ny mc i hus. Det kunne have været rart hvis det kunne have fortsat sådan, men legen måtte have en ende. Sådan endte min mc-tid i ungdommens år.

Mange år efter, og hvor der imellemtiden også er kommet en familie til, så økonomien ud til at det var tid til mc igen, og det var fedt at komme ud at køre igen.
Efteråret kom dog stadig, og det så ud til at historien skulle til at gentage sig.

Var ude at se på lidt 4-hjulstrækkere og andet da jeg ikke kunne undvære at det også skulle være lidt legetøj, men beholdt dog min Transalp og har haft den i snart 6 år.
Jeg kører ikke så meget, dog lidt mere end dig Tom, men vil nødig undvære de køreture jeg har, både med venner og dem her fra klubben, som selvfølgelig også er venner :-D vi har det faktisk rigtig hyggeligt/sjovt når vi er sammen.

Jeg ved ikke om fornuften sejrede, da jeg indimellem stadig savner en bil nr. 2 men til gengæld skal jeg ikke stå på hovedet i sådan én i tide og utide, kigge efter rust og tænke på syn hvert 2. år :cry:

Hvis jeg var dig ville jeg nok tænke mig om en gang eller to.
Du siger også at du har et krævende job, jamen hallo, hvordan kan du koble bedre af, end ved at ta' hjelmen på og lukke alting ude og kun tænke på det der flyver forbi og dufte forårets komme.

Selv nyder jeg utrolig meget ikke at tænke på andet end det der kommer efter det næste sving, det er som at blive ladet op efter sådan en tur, og så tænker vi ikke på de dage hvor det regner, for de forsvinder jo igen ;-)

Håber det har givet dig lidt at tygge på.

Hilsen
Mogens
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Tom

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Tom

Jeg er nok en af AT&TA nørderne som Tom siger ;-) Sælger du din Africa Twin sælger du en del af dig selv.........du sælger en drøm......

Ville du undevære dette (også selv om du ikke får kørt så meget)....

Det er tidligt søndag morgen, fuglene synger, solen skinner, det er en smuk dag tidligt i Maj..... Du har fri i dag, din familie har andre gøremål, og det eneste du skal i dag er at køre Twin...... Du havde et fælt skænderi på arbejdspladsen i fredags, du har tænkt en del på det i løbet af lørdagen og det nager dig, og er egenteligt lidt ked af den situation som skete på arbejdspladsen...... men i det du træder ud i garagen, forsvinder alle dine problemer med ét da du kigger på den nypudsede velsmurte langbenede "pige" som står og venter på dig, du synker noget i halsen.... du tænker tilbage på din første kærste.... hun var også langbenet, havde store forlygter og en smal røv..... eller sådan husker du hende i hvert fald.....du griner lidt.... ja, der skal squ en dygtig pige til at give en lige så god oplevelse som cyklen foran mig kan give mig, tænker du og griner højlydt, og er egenteligt glad for at din kone ikke ved hvad du tænker lige nu...... du trækker i dit tøj, alt er gjort klart.......

Du sætter dig op på cyklen, drejer tændingsnøglen og spændingen stiger.... både i cyklen og i dig........ du trykker på starteren og 1 sekund efter tøffer den herlige v-2 lyd ind i dine ører, du synker noget igen...... du tænker tilbage på dengang du som knægt glædede dig til juleaften - du har det lidt sådan i dag - bare gange 10......... cyklen bliver sat i 1. gear... (et lille hult klik) dit smil kan nå begge ører nu..... langsom slipper du koblingen.... og cyklen triller ned af villavejen. Hold kæft hvor er det fedt, tænker du. Efter lidt navigering i lav fart kommer du endelig uden for byen.... nu skal benene strækkes, du skifter op i 3 gear og smider en spand kul på logomotivet....... og du mærker den herlige acceleration som kun en motorcykel kan give dig..... du mærker en stor tilfredsstillelse gennem din krop.... og du tænker lidt på din ungdomskærste igen..... og et lille smil kommer over din læber... hun var god.....men ikke så god som dig min kære ven...... griner du og vrider håndtages i bund efter du har skiftet op i 4 gear og den næste lange bløde kurve forsvinder bag dig mens dine tanker går på opdagelse i dine mest fantastiske oplevelser du har haft gennem livet.... og skænderiet.....forbandende arbejdsplads.... ja hvad blev der af det.... du har på få sekunder tænkt over hvordan du takler situationen på arbejdsplandsen...... alt virker legende let nu......du har overtaget verdens herredømmet..... drøner over den næste bakketop, og cyklen strækker sig faretruende i forgaflen og den herlige fornemmelse af at være vægtløs stømmer i få øjeblikke gennem din krop.... hold kæft hvor er det squ fedt, hører du dig selv sig i hjelmen...... turen går gennem et smukt landskab på snoede veje...... træerne er grønne, åen bugter sig gennem landskabet, øjene falder et kort øjeblik på køerne på marken og du smiler. Du kører denne vej i bil hver dag du skal på arbejde, men du har aldrig lagt mærke til hvor smukt her er........ turen varer hele formiddagen og slutter hjemme ved dig selv igen... du tager din hjelm af, skal dit smil forsvinde inden i morgen, skal det fjernes med kirugi tænker du, mens du melankolsk kigger på din fantasktisk cykel.... og synker endnu en gang..... FUCK HVOR ER DET FEDT, MAND. Du har lyst til at råbe højt og lade dine følelser komme ud, men behersker dig dog, for du ved naboen er et dumt svin der brokker sig over det mindste - HA HA han kan bare lære det, han aner ikke hvad du lige har oplevet og hvad han selv går glip af, sådan et fjols, du smiler igen.....

Har du forstået pointen :?: ;-)

Lad være med at sælge din cykel!

Mvh Søren
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Tja, Tom det er jo ikke let.....eller er det.......??
Mellem dine linier, laeser jeg et svar.......du vil beholde din AT, men skal lige have beslutningen bekraeftet og det er jo perfekt sted at stille spoergemaalet her paa forum....:-) - her faar du nemlig det svar, du gerne vil have.....
Men maaske er jeg helt forkert paa den.......??
Jeg vil dog ogsaa gerne give Tom ret i hans anskuelser, men hvis du saelger, hvornaar kan der saa komme en anden MC i garagen...??
Kun du kan tage beslutningen og jeg tror du har taget den.....ellers laes lige Soerens indlaeg igen.....he,he
(Soeren: saelger du byggematerialer paa samme maade.......?? - hvis ja, saa bed om loenforhoejelse - straks)
Hilsen
Torben - Kinesien
majland

Re: KRISE......KRISE......KRISE!!!!

Indlæg af majland »

Tom skrev:
Jeg er i tvivl. Dybest set er jeg nok til AT'eren. Men praktisk set, ville tingene fungere langt nemmere med en ekstra bil (hente børn og alt det der).

Hvad er Panelet's råd????
Ja gu vil det være nemmere med en ekstra bil - men her i hytten har vi nu stadig kun en og så et par motorcykler. Men det er kun mig der har motorcykelkørekort. Så jeg arbejder på at få min kone til at tage motorcykelkørekort. Det synes jeg er en bedre løsning :-)

Basalt set så taber den jo ikke stort i værdi ved at stå opbevaret indendøre - Så de eneste faste omkostnigner er forsikring, vægtafgift og måske en rentedgift hvis du har lån i den. Hvad løber det op i ? 5000kr/året ? Det er kun dig selv der kan vurdere om det er pengene værd for de oplevelser du får ud af det.

Jeg er ikke i tvivl - jeg ville ikke undvære mine motorcykler. Jeg kunne måske godt sælge en enkelt, men ikke dem alle (Men samlet har jeg også kun mc'er for 65-75000kr (på en god dag) så det er ikke den store formue jeg har bundet i dem). Hellere et par gamle øg i stalden end kigge på naboens på marken - eller hvordan det ordsprog nu kan drejes ...

Så hvis du seriøst synes du har bundet for mange penge i xrv'en så skift den ud med noget billigere. Oplevelsen er stort set den samme alligevel.

(Jeg har kørt >65000km på en mc med 14hk - størrelsen er ikke alt, selvom det altid er svært at gå ned i størrelse igen )
Gæst

Indlæg af Gæst »

også det jeg prøver at sige.

For hvis dit behov kun er et par tusinde km årligt, så kan du vel nok sagtens klare dig med en billigere cykel.

I mine øjne er en AT lidt en langturscykel. og siden dit behov ikke er specielt lange ture, så var det måske noget at kigge sig om efter noget lidt mindre at køre det.
jeg er ret sikker på at dette, efter en lille tilvænning, sagtens vil kunne opfylde dine behov.

Tom
MogensD

Indlæg af MogensD »

Nu er jeg lidt nysgerrig Aastrup, hvor stort er dit behov for en 4x4 med dæk i dimensioner der gør en traktor grøn af misundelse ;-) og en motor med 3-400HK :-D ......... bare for at sætte tingene lidt op mod hinanden.

Hvis det ikke er et økonomisk problem, må det være fedt at kunne gå ud og starte sin AT'er i stedet for den XT 125 naboen trækker rundt med, ligesom du elsker din Toyota 4x4 og ikke skal sætte dig ud i en Trabant, det kan godt være du fik kørt endnu færre km, måske ;-) men sådan er vi jo heldigvis forskellige.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jamen du har da ret mogens :-)

Men jeg mener at hvis Tom's behov er både en lille bil og en mc, så kunne det måske være en løsning at udskifte AT'en med en mindre mc og så få sig en bil.

Det er da klart at jeg aldrig ville lade mig nøjes med mindre :-D :-D
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Africa Twin

Indlæg af Søren Dahl »

Virkeligheden er at Tom ALDRIG får sig en africa twin igen hvis den først bliver solgt :cry: TOM DU FÅR ALDRIG SÅ GOD EN MC IGEN...... SÆLG DEN IKKE(husk det er TA/AT nørden som udtaler sig ;-)) !!!!!!! :!:

Mvh Søren
Tom

Indlæg af Tom »

Hej Alle!

Beklager den lange respons. Har været på forretningsrejse.

Tak for svarene! Der er jo nogle af Jer, der har læst mit indlæg som en åben dør!!! Jeg har jo ikke lyst til at skille mig af med AT'eren. Men at stille følelser op mod benhård økonomi...........det er et svært valg, når man nu er Jyde!

Jeg er jo dybest set en "kvalitets fetichist". Og her ved jeg, at jeg, i mine øjne, har en af verdens bedst produceret MC'er! AT'eren er kvalitet fra ende til anden, herom ingen tvivl. Samtidigt har den det helt rigtige look, hvilket absolut ikke gør den ringere. Jeg har d.d. ikke set en MC'er bedre designet end den! Endsige ikke hørt om andre MC'ere der fungerer mere problemfrit (se den svenske test fra MC-Nytt på vor HP). Mine ting, og læs MINE, ikke Fruens, skal være 100% kvalitet og i orden. Bil, Stereoanlæg, ur, MC, mm. skal være "kvalivare"!!! På det punkt ved jeg, at jeg vil aldrig blive tilfreds med en Yamaha XT-350, for bare at nævne noget. Jeg kan derfor ikke sælge min AT'er og købe en havelåge som erstatning.

Men tvivlen er der. 950 KM på en hel sæson. Hvor mange af Jer har kørt så lidt?

Jeg er udemærket klar over konsekvensen af at skifte til en billig bil. Så skal den til syn, så er der rust, så vil den ikke starte osv. osv. Det vil uden tvivl være en større økonomisk belastning end end MC. Fordelene er dog indlysende. Fruen har 35KM til arb. Jeg har 4KM. Hun har BMW'en. Vores børn er i institution og skole inden for en radius af 3KM.

Meeeeeeen.................der er lige det der men! Søren, du burde være poet, med de beskrivelser. Men du har ret!!! Problemet er bare at jeg har ikke oplevet dem endnu. Det er muligt jeg skal afsætte tid til at køre sammen med nogle af Jer, og opleve den fælles fornøjelse vi alle har med vore cykler! Opleve det, jeg egentlig ville med AT'eren.

Hvor er køreglæden, når den bliver brugt som et transportmiddel???

MVH Tom
majland

Indlæg af majland »

Tom skrev:Hej Alle!

Jeg er jo dybest set en "kvalitets fetichist".
Så bliver du da heller ikke tilfreds med en gammel bil ...
Men tvivlen er der. 950 KM på en hel sæson. Hvor mange af Jer har kørt så lidt?
Jeg har ikke kørt meget mere på scooteren - men samlet er det blevet til 17000km fordelt på 3 mc'er. Så jeg kan godt forstå dit dilemma - jeg kunne måske godt nøjes med 2 mc'er (med plade)
Vores børn er i institution og skole inden for en radius af 3KM.
Så har du imho ikke den store brug for en bil hvis det bare er for at hente/bringe dem. Kan den store cykle til skole og så have den lille bag på mc'en eller i en cykelstol ?

[/quote]
Hvor er køreglæden, når den bliver brugt som et transportmiddel???
[/quote]

Stor - har du ikke opdaget den ? Får du ikke et lille smil på læben selvom temepraturen er 5 grader og det pisser ned ?

Langt de fleste af mine km er "ren transport" men det betyder ikke at jeg ikke nyder turene ...
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jae, det kan godt være du er lang tid om at svare, men så gør du det også grundigt :lol: :lol: :lol: .

Det er klart, at hvis der er blandet økonomi, ind i det (det havde jeg bare ikke fået fornemmelsen af, at der var) så kan der være indelysende grunde til at sælge, specialt hvis der er lån til den (som allerede nævnt af en anden).

Ja, 950 km er ikke meget, men jeg syntes ikke det nødvendigvis handler om kvantitet, men mere om kvalitet, så hvis du bare har nogen kvalitetes ture, skal du beholde den, hvis det på nogen måde er økonomisk muligt.

Men hvis jeg skal læse lidt mellem linierne, syntes du ikke at dine 950 km. har været fantastiske, og hvis det er rigtigt, så er snakken nok en anden.

Jeg har kørt 6000 på min VFR i 2006, og har nydt hver eneste af dem. Jeg har prøvet at starte ud med en mindre hovedpine, i løbet af ganske få kilometer var den "blæst" helt væk 8-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar