Norge på 4 dage, juni 2012

Beretninger og billeder fra motorcykelture i Danmark og udlandet.
Besvar
TEriksen

Norge på 4 dage, juni 2012

Indlæg af TEriksen »

Fruen og jeg havde planlagt at tage til Norge på mc i 4 dage og da det var vores første mc tur sammen var vi jo lidt spændte på hvordan det ville komme til at gå.
Det skulle vise sig at blive en helt igennem perfekt tur.

Billede

Det blev endelig tirsdag morgen i uge 23, pasning af hund og børn var arrangeret, AT'en var pakket og turen gik mod Hirtshals. Det blæste en pelikan og det rykkede godt i cyklen med al den oppakning på.
Vi klarede turen til færgen og næste opgave blev at få spændt Afrikaneren godt fast til dækket da de lovede en hård sejltur til Kristiansand. 5 stropper blev det til og fjedrene helt i bund.
Det blæste meget, bølgerne var store og folk var rå-syge. Heldigvis slap vi for søsygen og alle motorcyklerne stod overraskende nok fint linet op på dækket da vi kom ned til dem.

Nå, men så var det bare ud og i gang, E39 langs vandet mod vest og efter noget tid 43'eren til Farsund. Det blæste stadig en pelikan så det gik mod nord på vej 465. Under lidt kortlæsning kom en ældre fyr i sin Volvo og sagde at vejen til Flekkefjord var lukket pga vejarbejde, men at der gik en rigtig dårlig grusvej op over noget fjeld. Han synes vi skulle vende om - meen vi er jo danskere og vi kørte på en Afrikaner så helt galt kunne det jo ikke gå! Vejen var dårlig og stigningerne var ret heftige. Ret udfordrende med masser af bagage og 2 på kværnen.

Nå men vi kom til Flekkefjord og fik provianteret i Sira og tog derefter en lille landevej - 467 - mod Tonstad langs vestsiden af Sirsdalsvatnet. Vi slog lejr ca. midt på stykket med en fantastisk udsigt over fjorden.

Dagen efter ville vi til Lysefjorden og videre mod Odda. Vejret var fantastisk, sol og dejlige temperaturer.

Billede

YES! der var sne som vi havde håbet på!
Billede

Et af turens højdepunkter var at køre ned til Lysefjorden / Lysebotn af de mange hårnålesving - fedest
Billede

Der er sgu smukt deroppe
Billede

En mand og hans maskine efter at den har bevist den kan klare strabadserne
Billede

Efter en velfortjent frokost gik turen tilbage op på fjeldet og østover mod hovedvej 9. Hele Sirdalsfjeldet var ufatteligt smukt.
Billede

Da der var begrænsede muligheder for naturcamping omkring Odda snuppede vi en overnatning på campingpladsen, og som I kan se behøver man ikke mangle noget selvom man er på mc tur.
Billede

Dag 3 skulle vise sig at blive lang, ca 500 km. Vi havde taget os god tid de første par dage men hvis vi skulle nå at komme rundt om Hardangervidda skulle vi til at i gang.
Op gennem Norges frugthave - østsiden af Sørfjorden - hvilket er en super smuk vej med masser af kurver og frugtplantager der lige var afblomstret. Kaffepause i Kisnavik.
Billede

Videre til Eidfjord og op på fjeldet gennem de mange tunneller. Kaffepause ved Vøringsfossen og ud over stepperne - Hardangervidda
Billede

Det var småkoldt på fjeldet og mørke skyer truede mod øst. Heldigvis blev det kun til nogle få dryp så vi kom tørskoet til Geilo hvor vi holdt frokostpause udenfor Dr. Holms Hotel hvor jeg i sin tid (1975) lærte at stå på ski.

Vi tog sydpå af RV40 mfl og kom over Buskerud fjeld. Der er ligesom om at fjeldene øst for Hardangervidda var varmere og knap så golde og ufremkommelige så turen sydpå var ganske behagelig.

Vi overnattede ved en sø jeg tidligere havde brugt og så kom vi i god tid til færgen fredag først på eftermiddagen.
Typisk - nu var ferien slut og vi nærmede os Danmark - regnvejret satte ind lige nord for Kristianssand og fortsatte til Viborg.
Billede

Håber andre får lyst til at tage et smut til Norge og fortælle lidt om turen her på forum.

PS: Imponerende hvad man kan udsætte en Afrikaner for, 2 personer, fuld oppakning, fjedrene i bund, bulede veje, dårlige grusveje. Den klarer det hele - og kunne tage turen igen i morgen :-D

/Annemette og Thomas
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Norge på 4 dage, juni 2012

Indlæg af Peter AT »

Dejlig beskrivelse...

Og ja... det er sådanne der gir mig inspiration til at ta til Norge..
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
mc-eventyristen.dk

Re: Norge på 4 dage, juni 2012

Indlæg af mc-eventyristen.dk »

Oh ja, minderne fra mange ture til Norge dukkede op. Både regn-, sne og solskinsminder :-D

Har som en flittig gæst erfaret nøjagtig det samme som du Thomas, vest for fjeldene er der mere vådt og noget mere barskt end øst for.
Har flere gange opdaget forskellen i vejrliget når jeg er kravlet over fjeldet, hvor der ude mod havet var vådt, rådt og koldt for at finde mere roligt, en del sol og fremfor alt mere mc-venligt vejr over mod Sverige.
Men Vestlandet, det er simpelthen uendeligt skønt. Lysefjorden er absolut altid et besøg værd.Lige som Bergen, Stavanger, Sognefjord, Balestrand, Trollstigen og alle de mange andre skønne steder

Tak for en go historie med fine illustrationer :ok:

bmwenliGSt
Peter
Madsrdo4

Re: Norge på 4 dage, juni 2012

Indlæg af Madsrdo4 »

Billede 3 og 4 og 5 har jeg selv taget magen til i mandags :-D
Er lige kommet hjem fra norge i aften, og var i lysebotn i mandags på africaneren.
Helt vanvittigt flot, kan absolut anbefales :ok:
kite72

Re: Norge på 4 dage, juni 2012

Indlæg af kite72 »

Super beskrivelse og billeder. nu glæder jeg mig endnu mere til uge 30 hvor turen går til Norge igen.

Hvad hedder de stole i bruger ? de ser smarte ud
TEriksen

Re: Norge på 4 dage, juni 2012

Indlæg af TEriksen »

Vi havde 2 stk Touratech camp seat: http://shop.touratech.se/SE/Catalog/tri ... 210-0.html og 2 stk underlagsstole fra Spejdersport: http://www.spejdersport.dk/asivik-chair ... sstol.aspx med. De fylder og vejer meget lidt og kan være i en sidetaske.
Det er rart at kunne sidde nogenlunde godt når man kommer til campen efter en lang dag, specielt hvis jorden er våd.

God tur i uge 30.

Mvh Thomas
Besvar