Pippi indtager italien.. eller Pippis manddomsprøve

Beretninger og billeder fra motorcykelture i Danmark og udlandet.
Besvar
Mullersted

Pippi indtager italien.. eller Pippis manddomsprøve

Indlæg af Mullersted »

Kære alle
Langt om længe...: fotos og historier ind fra min tur til Norditalien i påsken 2013..
Havde egentligt købt dejligt billige (ikke-returner-bare) returbilletter til autotoget fra Hamborg til Munchen, - men da det bare blev ved med at være pokkers koldt i Nordeuropa, købte jeg ny billet helt til Alexandria i Norditalien, - nord for Genova. Tænkte: Det må da for faen være forår syd for alperne,- og når påsken er slut, kan jeg sikker godt passere alperne og komme hjem fra Munchen.. - Men jeg skulle blive klogere.. Det der skulle ha været dejlig varm, ukompliceret tur til Italien, blev til en noget strabadserende tur gennem sne, motorbøvl, kulde og klaprende tænder..

802

Men det starter godt: autotoget fungerer bare og jeg ankommer til Alexandria og kører af bjerglandskab og brede veje til Genova.

803

Jeg finder skøn, tætbevokset - og godt gemt- camping midt i byen, slår mit telt op og laver mad.

804

Under mig godt nok over, at der ikke er en eneste anden MC'er på vejene, og da slet ingen telte på campingpladsen. Italierne kigger undrende på mig, "hvad laver damen, - er hun rablende vanvittig" - De synes vist stadig det er vinter, - men jeg glæder mig over min nyindkøbte, gamle mili-fiberpels, min varme sovepose og roser mig selv for at være viking, føler mig ramt af frihed og nordisk power. Nu kan Italien og resten af verden for den sags skyld bare komme an - det er kun et spørgsmål om hvilken verdensdel jeg og min transalp skal indtage først....

Næste dag kører jeg langs kysten syd på til Cinque Terre

805

Et helt igennem fantastisk landskab med stejle bjerge helt ud til kysten.

806

Imponerende udsigt - må stoppe op igen og igen.
Og ind imellem får jeg også forvildet mig op på småveje, der bliver til grus veje, der bliver til stier, der bliver til... ingenting.
Det giver mig ret meget sved på panden og høj puls, at skulle vende på en stejl sti.. Men det lykkes.

807

Små byer er klemt inde mellem bjergene og lykken vil ingen ende ta..

808

Turens første udfordring kommer dig, da jeg kommer lidt uden for vejen og cyklen bare står fast... helt fast..

809

Jeg fanger et par cyklister, lokker dem til at hive og skubbe og kommer fri - ingen skader.

810

Derfra fortsætter svingene, udsigten, solen

811

og jeg slår teltet op i en lille kystby, Levanto, som bare kalder på kølig hvidvin og Trangia-mad

812

Føler mig nærmest uovervindelig med pandelampe, fiberpels og hue.

813

Næste dag - efter solide mængder af god italiens espresso - fortætter svingene, udsigten og lykkefølelsen

814

og fortsætter

817

og fortsætter... og jeg fotograferer..

815

..og fotograferer..

816

..og fotograferer..

818

Men så bliver jeg nok alligevel lidt overmodig: Skal liiiiige ned af en vej - hvor skiltningen godtnok siger noget om, at vejen er lukket længere nede ( så vidt jeg ved da - står jo på italiensk) - men tænker, at jeg jo bare kan vende om, når jeg ikke kan komme længere. Det lykkes også fint, men vejen er så fyldt med småsten og sand - og fandens stejl og med de til dato vildeste hårnåle sving, - at jeg på vej op igen lægger cyklen ned i et sving, og selv tager en smuk maveplasker ned på vejen.
Ikke farligt, - jeg kørte kun 10 km/timen, men lagde den bare tungt ned.

819

Får rejst cyklen med hjælp fra et par forbipasserende håndværkere og konstaterer at koblingshåndtaget er brækket.....

820

Møg, sgu, øv, fuck, øv, f....

Men lykkedes med at skifte gear meget forsigtigt og snegler mig til nærmesrte større by, La Spezia.

Spørger et par politibetjente om hjælp - de bryder ud i lange, passionerede (italienske - jeg fatter ikke meget..) forklaringer om hvor den bedste motocykel-mekaniker ligger henne, før den ene kniber mig alfaderligt i kinden ( så har man også prøvet det - at blive knebet i kinden af italiensk politibetjent..), giver signal til makkeren, forlader de to kvindelige politibetjente, - som de ellers var i gange med at kurtisere ret grundigt, så vidt som jeg kunne se, - og giver mig eskorte gennem hele byen frem til MC-værkstedet: Slikkepind ud af vinduet, stoppe trafikken, guide mig ud fra sidevejene, ind i rundkørslerne, ind i de rigtige vognbaner, - ind til jeg lander på et værksted.

Her skifter Luigio (eller hvad han nu hedder.. men Luigio er da et bud..) hurtigt koblingshåndtaget.

821

FANTASTISK! Cyklen virker igen. Efter en stærk kop espresso, er jeg kommet mig overpå de vældigt dramatiske begivenheder ( ja, ja, det er jo ikke hver dag at man får eskorte hennem en italiensk by).
Jeg tænker: nu har jeg også prøvet at vælte, gå i stykker og blive repareret i Italien.. Nu kan jeg også det.. hvad er det mere at frygte?
Og jeg beslutter mig for at køre de 200 - 300 km til Reggio Emilia, og tage nogle af de mindre veje fremfor motorvej.

Og så er det som om at lykken vender... De først timer går fint, - men så begynder det at gå op.. og op... og op...
Jeg bliver ved med at tænke, at om lidt går det jo ned igen, - men efter mange timer lander jeg i 1200 meters højde med SNE i siderne og tæt tåge... Og opdager at jeg liiiige har overset en bjergkæde. OVERSET EN BJERGKÆDE...! Flot, Mette!
Well, ok - jeg vidste vel egentligt godt, at den var der, men troede mest at det var sådan et par småbjerge, men solskin og græssende får..... FLOT!

822

Men jeg fortsætter - tænker fortsat, at der ikke kan være så langt igen, før det begynder at gå ned.. Så jeg kører i 3 timer i 1. og 2. gear i tåge og kulde, vejen er heldigvis tør, og jeg forsøger ikke at tænke for meget på alt det salt, der måske ligger...Men ingen byer eller hoteller. Jeg passerer det sted, jeg havde udset mig camping-logi for natten og som er begravet i et par meter sne, og begynder at tænke at det bliver en lang og kold aften/nat, før jeg er nede i varmen.
Og så bliver jeg reddet at et 'sports-hotel' som dukker op ud af det blå.. JUBEL! Jeg har sjældent været så lettet.

823

Hotel-fatter giver mig et ordentligt glas grappa, en stor tallerken suppe og en flaske rødvin.. Nøøøjjj, hvor var det godt. Og fortæller så i øvrigt, at det sandsynligvis begynder at sne i morgen, så jeg risikerer at sne inde; at det er den koldeste påske de har haft i 30 år (jo, tak, det har jeg bemærket) og at han ikke tror, at jeg kan komme over Brennerpasset og til Munchen, hvor jeg jo skal fange autotoget hjem.

824

Natten bliver brugt til at drikke rødvin og lægge planer for hvordan faen jeg kommer hjem...

825

Næste dag er det dog fint vejr, sneen vil først komme over middag, - så jeg tager afsted, og lander efter et par timer i Reggio Emilia. Jeg har skaffet en ny togbillet hjem fra Bolzano, - som ligger på den sydlige side af alperne ;-)
Afgang et par dage tidligere end først planlagt, men vejrudsigten siger regn, regn, regn... så det er ok at komme tidligere hjem.

Jeg synes cyklen kører lidt mærkeligt; jeg brækker nøglen nede i en sidetaske, Byen er død og der er nærmest ingen mennesker på gaden og ikke engang til at finde et anstændigt værtshus, så man kunne drukne sorgerne..Hvilken jammerdal!

Jeg lukker mig inde på hotelværelset og begynder at tænke på, hvad faen jeg laver her.. hvorfor går jeg ikke rundt i et nydeligt parcelhus derhjemme med en sød og lidt kedelig mand, 4 børn og en hund og en fuldstændig forudsigelig hverdag... (ja, ja, jeg ved det godt... adventure-genet...)

Næste dag kører jeg mod Gardasøen, kører langs den, men naturoplevelsen bliver noget forstyrret af regn, kulde og en cykel, der kører merer og mere mærkeligt.. Den trækker meget dårligt, er langsom til at komme op i fart, vil heller ikke op i omdrejninger og da jeg opdager, at den kun kører halvt så langt på en tankfuld, som den plejer, beslutter jeg bare at køre mod Bolzano med det samme.
Lang, sej, kold tur, hvor jeg max kan køre 80 km, og det tager mig 3 kilometers tilløb at komme op på den hastighed... Får telefon konsultation af MC-mekaniker i DK: Måske er koblingshåndtaget monteret så kablet er for stramt, og koblingen dermed blevet slidt... jeg skal bare køre tålmodigt...

Lander endeligt i Bolzano, finder hotel og banegård og konstaterer, selv om alt skulle gå galt, så kan jeg sgu TRÆKKE cyklen hen til toget, - så hjem, det kommer jeg uanset hvad ... - så går jeg på pizzaria og bestiller en grande Weisbier og ser at der på væggen står følgende citat: Durst ist schlimmer als Heimweh Tørst er værre end hjemve!

826

Ja tak! det har de sgo ret i.. Jeg drikker 4 mere, - er lykkelig over at vide at jeg kommer hjem - og går på hovedet i seng.
Næste dag - toget hjem til Hamborg - passerer i øvrigt Brennerpasset i snestorm, og glæder mig over at sidde inde i kupeen.

827

En laaang, kold tur fra Hamborg til Thyregod. - Det tager sin tid, når man er nødt til at holde pause hver 45ende minut for at få tilstrækkeligt varme i fingrene til at kunne betjene håndtag, og det hver gang tager 3 kilometer at komme op på 80 km/timen igen..

Men hjem kom jeg.. Og det viste sig ikke at være koblingen, men en CDI boks, der var gået, så den kørte kun på den ene cylinder... så tro pokker, at jeg manglede power.
Og så har det liiiiige taget mig et par måneder, at få lysten tilbage igen og få repareret cyklen, efter det, der blev en noget mere besværlig, udfordrende og dyr ( endte jo med at bo på hotel det meste af tiden, og købte 4 togbilletter i alt...) tur til Italien. Men absolut en tur med mange gode historier ;-)

Men nu er cyklen klar og lysten til eventyr er tilbage, så i morgen tager jeg til Norge, - kører lidt rundt i en uges tid- og hjem over Sverige.

Jeg satser på, at det bliver uden helt så meget bøvl denne gang.

Roger over and out fra Pippi.
Tror at jeg har bestået HARKS manddomsprøve, ikke?

Glæder mig til at se jer igen
Mette
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Pippi indtager italien.. eller Pippis manddomsprøve

Indlæg af Peter AT »

Hej Mette..

Glæderne ved at rejse alene kan være alsidige.
Men... synes selv at det der ikke lige går efter planen, bliver bedre og bedre, jo mere tiden hjælper med at få hændelserne på afstand.

Som du beskriver dine oplevelser må det alligevel have været en berigende tur.
Godt skrevet og gode billeder :ok:

Og... I øvrigt dejligt med en beskrivelse der ikke er fremstillet som et glansbillede.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Pippi indtager italien.. eller Pippis manddomsprøve

Indlæg af Nikolajsen »

Tak for turbeskrivelse :ok:
Ærgeligt med maskinproblemer :smadret:
Håber turen til Norge går mere planmæsigt :-D god tur 8-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Pippi indtager italien.. eller Pippis manddomsprøve

Indlæg af Bønne »

Se det fra den positive side; du tog afsted for af få oplevelser...og det fik du :-D .

Og som du selv og Peter er inde på, med tiden kommer rejselysten igen og man kan se det sjove
i selv de mest negative oplevelser :-D .

Så op på hesten og afsted til Norge, der venter en masse fantastisk natur, uanset vejret :!: .

Og ja, dejligt med en beretning hvor ikke alt kører på skinner, det kan vi alle lære af :lol: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Rotax 655

Re: Pippi indtager italien.. eller Pippis manddomsprøve

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Mette
Ja jeg har kun en cylinder at gøre godt med nu om dage, så prøver at huske reserve cdi og spændingsregulator fra den ophugede reservecykel. Kører mod Autotoget sidst i juli, hopper af i München og fortsætter til Kroatien.
Meget underholdende rejsebeskrivelse.

Hilsen og go tur Leif fra Aarhus :-D
Billede
Schwartz

Re: Pippi indtager italien.. eller Pippis manddomsprøve

Indlæg af Schwartz »

Dejlig beskrivelse, også selv om det drille lidt.. Men fedt at få en tur beskrivelse .. Og lidt sejt at du tog afsted alene.

Håber du skriver lidt om Norge også :-D
Besvar