Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Beretninger og billeder fra motorcykelture i Danmark og udlandet.
Besvar
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Indlæg af ktopp »

Her er en beretning om vores MC tur til Norge for 2 personer på en Transalp 600 med fuld bagage til overnatning hvor som helst. Turen var planlagt til 9 køredage med start fra Oslo og med mål i Stavanger. Hvad der måtte ske derimellem måtte tiden vise. Jeg havde dog lavet nogle turforslag som plan A og B, Plan A var at komme lidt uden for alfavej og starte med at køre nord på, senere mod vest og derefter mod syd på vestlandet. Vi fandt hurtig ud af dagsmarcher mere end 200 km. blev for meget. Det er jo trods alt sommerferie og gennemsnits hastiger på meget mere end 50-60 kunne det ikke blive til. Alpen er også noget tung at danse med end til daglig.
Klar til afgang kl. 7.00 fra Hadsten
Klar til afgang kl. 7.00 fra Hadsten
26322_10201291012772455_2103744682_n.jpg (178.64 KiB) Vist 22170 gange
Efter færgeturen landede vi i Oslo kl. 18.45, herefter var det bare med at komme ud af byen i en fart. Målet var en campingplads ved Jevnaker 70 km. nord for Oslo.
Næste dag gik turen videre nord på til Gjørvik over Mjøsa med kurs mod Sjussøen hvor Birkebeinevejen ventede. Den er en anbefalesesværdig grusvej over fjellet til Østerdalen gennem flot fjellterræn.
Birkebeineveien
Birkebeineveien
20130717_144243 (800x600).jpg (273.73 KiB) Vist 22174 gange
Vi overnattede på en fin lille naturplads lidt væk fra "hovedvejen" ca. 8 km. før vi nåede astfalt i Tobru.
Naturlejrplads nær ved Birkebeine vejen
Naturlejrplads nær ved Birkebeine vejen
1006032_10201291014292493_1934828746_n.jpg (150.89 KiB) Vist 22170 gange
Senest rettet af ktopp 27. jul 2013, 21:41, rettet i alt 1 gang.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge. Del 2

Indlæg af ktopp »

Min oprindelige plan var at vi nu skulle fortsætte nordpå mod Tron-toppen og derefter gennem Grimsdalen til Dovre. I samråd med min datter besluttede vi os for at afkorte den oprindelige plan og køre lidt mere nord på for så at vende næsen mod sydvest. Vi fulgte vejen lidt nord på i Østerdalen, stak indover ad RV 219 og videre sydpå ad RV 27 til Gudbrandsdalen og Hundorp. Fin og flot asfalt vej på den østlige kant af Rondane Nationalpark, hvor jeg har gået flere vandreture og stået på ski omvinteren.
Fra Hundorp gik turen nu på på Ringebu fjeklet for at komme på "Per Gynt vejen". Stigningen op til Fagerhøj er ret markant og man kommer hurtig på grus.
Per Gynt vejen
Per Gynt vejen
20130718_155628 (800x600).jpg (364.33 KiB) Vist 22167 gange
Resten af Per Gynt vejen er også grus til man kommer til Skei, hvo vi genså vore mange overnatningssteder fra adskillige vinterferier ved Skeikampen.
Per Gynt vejen
Per Gynt vejen
20130718_155157 (800x600).jpg (282.54 KiB) Vist 22167 gange
Vi var nu ved at være lidt trætte og ømme bag i. Når man er to på en Trans Alp er bevægelsesmulighederne ikke så så store, hvorfor vi begyndte at kikke os efter en campinghytte som overnatningsmulighed. Vi fandt en i Forset, lige ved vejen op over fjellet mod Fagernes. Vi fik en ældgammel hytte med alkove "bænkeseng". Meget fint og ormamenteret "aptering" indvendig. Jeg tror hytten er bygget en gang i 1800 tallet, alt var vind og skæv, men meget fint tilpasset med hinanden.
Næste dag tog vi over Synnfjellet mod Fagernes. Efter opstigningen til fjellet gik det hurtigt over i grusvej nogle steder noget humblet og med langsgående regnvands-render. En dum ting at komme ned i , i fart. Vi var lige ved at komme ned i vandret kørestilling, men heldig vis fik jeg fanget den tungtlastede dame inden det gik galt.
Synnfjell
Synnfjell
20130719_121851 (800x600).jpg (418.88 KiB) Vist 22167 gange
Efter Fagernæs gik det relativt hurtigt af en smuk bugtet god astfaltvej til Gol. Nedkørslen til Gol er ret stejl, men med en betagende flot udsigt under nedkørslen. Vejret er nu ved at blive rigtig godt. Fuld sol og 20 - 25 grader og vejrudsigten siger det samme de næste mange dage. Da vi landede på campingpladsen i Gol var det 26 grader, så det var bare af med køredragten på med shortsene.
Senest rettet af ktopp 30. aug 2013, 20:02, rettet i alt 2 gange.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Rotax 655

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge. Del 1

Indlæg af Rotax 655 »

:ok: :ok:
Senest rettet af Rotax 655 28. jul 2013, 09:45, rettet i alt 1 gang.
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge. Del 3

Indlæg af ktopp »

Så er det "konge-etapen", fra Gol over Geilo , Haugastøl og over Hadanga Vidda til Eidfjord, en dag jeg har glædet mig til og så i fuld sol uden en sky på himlen.
Hvor heldig kan man være et sted hvor det normalt regner og blæser. For et par år siden kørte jeg ad Rallavegen fra Geilo til Voss på trædecykel med bagage i modvind og regn. I dag en lidt anden vej i solskin og 25 grader. På turen over fjellet er der masser af muligheder for at campere på naturlejrpladser, men målet var Eidfjord, med masser af tid og stop til at se på natur og vandfald.
Hadanger Vidda med udsigt til Jøkulen
Hadanger Vidda med udsigt til Jøkulen
20130720_140820 (800x600).jpg (298.26 KiB) Vist 22152 gange
Nedkørslen på vestsiden af Hadanger Vidda er helt fantastisk hvor Vørings Fossen er et "must". Desværre kan man kun se den oppe fra, medmindre man vil på en heldagstur i bunden af slugten. Der er masser af muligheder for af se dette fantastiske vandfald med et fald på 160 m.
Vørings Fossen
Vørings Fossen
20130720_143241 (800x600).jpg (434.9 KiB) Vist 22152 gange
Herefter gik turen nedad i et utal af hårnålesving og nedadgående karusseltur inde i klippen, for til sidst komme ud i bunden af en slugt med høje fjeldsider til begge sider. Slutteligt var vi i Eidfjord, hvor vi fandt en campingplads til af fordøje dagens indtryk på.
Måbødalen
Måbødalen
20130720_143249 (600x800).jpg (373.46 KiB) Vist 22152 gange
Senest rettet af ktopp 28. jul 2013, 16:40, rettet i alt 1 gang.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge. Del 4

Indlæg af ktopp »

I dag er det Sørfjorden til Odda , videre til Røldal og op på Haugelifjellet og til sidst finde en naturplads ved søen Votna. Turen rundt om Hadanger fjellet er billedskøn og der er masser af muligheder for at købe friskplukkede moreller. Denne dal kaldes Norges Frugthave, hvilket tydeligt kan ses med alle frugtræerne der står på skråningerne ned til vandet. Vi holdt selvfølgelig også ind og købte en bakke moreller vi fortærede på vores formiddags-stop 50 kr. for bakke, så er den vist også betalt. En af ulemperne ved at rejse i Norge, det relativt høje prisniveau. Jeg har en fornærmelse af at de har specielle priser for turister. 16 kr for en liter mælk, 28 kr. for en øl.... for ikke at nævne en liter benzin til 15,78 kr.
Formiddagsstop ved Sørfjorden
Formiddagsstop ved Sørfjorden
20130721_121638 (800x600).jpg (262.16 KiB) Vist 22150 gange
Længere syd på til Odda, videre til mod Røldal. Her kommer man forbi Låtefossen. Det er helt naturligt at lave et stop her. Det er et trafikkaos med busser, biler med campingvogne og næsten ingen P-pladser, men en TA`er der jo altid plads sammen med de øvrige MC`ere.
Låtefossen
Låtefossen
20130721_143514 (600x800).jpg (320.54 KiB) Vist 22150 gange
Herefter skal man lige op over et fjeld og derefter ned igen til Røldal. Vi valgte at køre gennem tunellen (14 km.) men jeg tror turen på den gamle vej var flottere, men min passaseger begyndte at sidde lidt uroligt i sædet, hvilket indikere at dagen er ved at være slut. Fra Røldal går det op igen mod Haukeli fjeldet, hvor dagens stop er en naturplads ved Votna søen, for enden af en grusvej ved en stor dæmning. Jeg havde ses på anden Norges beretning at her var en god lejrplads, hvilket også var rigtigt. Uforstyrret ved en lille sø der var lidt hævet over den store opdæmmede Votna.
Naturpladsen ved Votna
Naturpladsen ved Votna
20130721_161401 (800x600).jpg (448.58 KiB) Vist 22150 gange
Senest rettet af ktopp 28. jul 2013, 16:45, rettet i alt 4 gange.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge. del 5

Indlæg af ktopp »

Nu begynder de sidste dage af turen at nærme sig. Vi skal fra den gode naturplads til Haukeligrend og derfra videre sydpå gennem Setesdalen. I Haugeligrend havde vi formiddagsholdt med vore sædvanlige formiddags kage og en tår the. Her var også lidt marked vi så lidt på. Blandet kvalitet med turist-plastik-fnadder og norke kvalitetsting. Jeg var lige ved at købe et rensdyrskind. Det ville se lidt sejt ud med et øverst på bagagebjerget. Min datter forslog at vi oven på bagagen og skindet kunne have et rensdyrgevir. Det ville have været et kosteligt syn.
Formiddagskage med the
Formiddagskage med the
20130723_125230 (800x600).jpg (356.73 KiB) Vist 22149 gange
Herefter gik det sydover forbi Hovden, hvor vi har stået på ski og videre til Valle hvor vi fandt en billig hytte. Så slipper vi for at pakke al happenguttet ud og i morgen pakke sammen igen. Vi er ved at blive lidt magelige.
Hytte nord for Valle
Hytte nord for Valle
20130723_091121 (800x600).jpg (371.89 KiB) Vist 22149 gange
Hytten havde front ud mod en lille sø med en bådebro.
Fødderne i vand efter en varm dag i støvlerne
Fødderne i vand efter en varm dag i støvlerne
20130722_193449 (600x800).jpg (285.14 KiB) Vist 22149 gange
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge. Del 6

Indlæg af ktopp »

Den sidste del af turen er ikke på så mange km., men alligevel anbefalelsesværdig. Vi drog op over fjeldet mod vest til Lysebotn. Den første del af turen går det op ad med let stigning gennem en grøn dal. Senere fornemmer man at men er på fjeldet over trægrænsen med lav busk vegetation. Det går op og ned, ud og ind med masser af sving. Et stykke oppe i Grydalen bliver vi pludselig mødt af en hurtig kørende sort 4-hjulstrækker med en sort campingvogn med sydstats flag malet på hele siden, på slæb. Hvis vi havde mødt den i svinget bare 100 m. længere fremme tror jeg ikke vi havde undgået en påkørsel. Jeg kunne se i spejlet hvordan campingvognen slingrende faretruende fra side til side. Gad vide om han prøvede at slå tidsrekorden fra Lysebotn til Setesdal eller de bare legede "jackass" med andres liv. Vi kom levende til udsigspladsen før de 27 hårnålesving til den lille havn, Lysebotn, for enden af Lysefjorden. Her skal man gøre holdt for at nyde udsigten fra balkonen på restauranten. Vi måtte købe en is til 36 kr./stk for at komme derud.
Nedkørsel fra Lysebotn
Nedkørsel fra Lysebotn
20130723_144557 (800x600).jpg (425.96 KiB) Vist 22140 gange
Vel nede fandt vi campingpladsen. Husk at købe ind på forhånd, der er ingen indkøbs muligheder i Lyseboth udover et par spisesteder. En øl på campingpladsen koster 75 kr. Om aftenen oplevede vi det fantastiske syn af "skydivere" der kaster sig ud fra klippen Kjerag der er ca. 1100 m høj. Når de er kommet godt der ned ad i frit fald udløser de deres faldskærm og lander på campingpladsen. Der er vist kun nogle stykker der er døde af denne sælsomme udfordring, men flot ser det ud.
Næste dag stod den på Færgesejllads på Lysefjorden. Der sejler en turistfærge mellem Stavanger og Lysebotn en gang daglig i sommersesonen. Vi skulle med fra Lysebotn kl. 12.00, men den sejlede først kl. 13.00 grundet den megen kaos med alle der ville med. Vi havde booket plads hjemmefra. Færgen er ikke så stor, så mindst halvdelen af de biler der holdt i kø måtte tage den lange vej op over fjeldet. Vi var en halv snes MC`ere der kom med. Turen er fantastisk, specielt i det gode vejr vi havde. På den 3 timers lange tur bliver der fortalt over højtalere om fjordens historie. Turen kommer bl.a. forbi et klippefremspring ca.700 m oppe kaldet Prekiestolen, der skal vi op i morgen.
Prekiestolen set nedefra
Prekiestolen set nedefra
20130724_145528 (800x600).jpg (149.04 KiB) Vist 22140 gange
Efter endt sejltur er der bare ca. 14 km. til Prekiestolens camping hvor vi overnattede. Næste dag var det toptur til Prekiestolen. En ca. 2 timers vandretur på ca. 6 km. med ca. 500 højdemeter. Det kan godt tage modet fra de mest "voksne" turister.
Oppe på Prekiestolen
Oppe på Prekiestolen
20130725_115223 (800x600).jpg (243.05 KiB) Vist 22140 gange
Vel nede igen var den sidste kørsel den dag,en lille færgetur og de ca. 50 km til Stavanger. Her ventede Fjordline til Hirtshals med kahyt og middagsbuffet.
Næste morgen var det op kl. 6.00, ned og starte cylken og hjem til Hadsten.
I alt en tur på ca. 1250 km. med masser af oplevelser og den første gang jeg har være i Norge om sommeren hvor vi ikke fik en dråbe regn. Jeg tør næsten ikke tager der op igen, da summem af "dårlig-vejrs-dage" er konstant.
Senest rettet af ktopp 08. aug 2013, 22:24, rettet i alt 1 gang.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Indlæg af ktopp »

Her er et kort der viser den samlede tur. Hvis du ønsker flere oplysninger om turen kan du henvende dig til mig.
mc-tur 2013.jpg
mc-tur 2013.jpg (299.17 KiB) Vist 22138 gange
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Indlæg af Nikolajsen »

:ok: :ok:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Indlæg af kjelde »

Fin rejsebeskrivelse. Ser ud til i har haft en rigtig dejlig tur. Skønt at kan opleve sådan en tur med datteren :ok:
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Tidligere_medlem_1

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Enig. God rejsebeskrivelse, og dejligt med billeder.
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 704
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Indlæg af Lasse Pedersen »

Hvor ser det hyggeligt ud, ja naturen og vore børn giver os mange gode oplevelser og minder :ok:
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Brugeravatar
Carsten
Indlæg: 64
Tilmeldt: 21. jan 2013, 16:48

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Indlæg af Carsten »

Hej Kim :-)
Sad lige og savnede lidt køretur da jeg atter faldt over din/jeres tur.
Fotos blev gransket en extra gang.
Hvad har du egentlig lavet de "flaskeholdere" af? Og hvordan er de monteret?
(Dem på din crashbar)
Husk kaffen :kaffe:
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Indlæg af ktopp »

Et plastrør på hver side der er monteret på styrtbøjlen og kåben med strips. På kåben har jeg sat et par 'elefantfødder' for ikke at bore hul i kåben. Plastrøret kan indeholde en to-liters sodavandsflaske. Bunden er lavet af et stykke plast sat på med gaffatape. Enkelt og funktionelt og ikke mindst billigt. Det hele kan demonteres ved at klippe stripsene når ikke man er på ture hvor man ikke er sikker på frisk vand. Det var nu ikke det store problem i Norge.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Brugeravatar
Carsten
Indlæg: 64
Tilmeldt: 21. jan 2013, 16:48

Re: Far og datter på asfalt og grus i Norge.

Indlæg af Carsten »

Nåh ja....selvfølgelig...plastrør.
Tak for svar, Kim :-)
Husk kaffen :kaffe:
Besvar