En nat nord for Polarcirklen

Beretninger og billeder fra motorcykelture i Danmark og udlandet.
TEriksen

En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af TEriksen »

Hvis Karen Blixen var her i dag ville hun nok have sagt ”endnu en fucking perfekt solopgang” tænkte jeg dag 3 eller 4 mens jeg stod op til små 20 grader, sol og blå himmel.
Mens vi spiste morgenmad og pakkede grejet sammen sneg temperaturen sig op over de 20 grader ligesom de foregående dage, og allerede ved kaffepausen ved 10 tiden var temperaturen så høj at jeg kunne spænde jakken bagpå og udelukkende køre med min Cross trøje ovenpå brynjen.

Nogle dage forinden var Anders og jeg taget til Norge for at køre de fedeste sving på vej op mod polarcirklen og samtidig nyde den utroligt flotte natur Norge fremviser om sommeren. Planen var at vi efter at have krydset Polarcirklen ville tage de mindre veje og grusveje ned gennem Sverige forholdsvist tæt på grænsen til Norge for således at opleve den storslåede natur og nogle af de lange grusveje gennem de enorme skovområder Sverige er så berømt for.
Vi blev ikke skuffede.

Færgen afgik til tiden og vejret var perfekt så vi kom fra borde i Kristiansand som planlagt og satte kursen mod nordvest. Som sædvanligt havde jeg lavet en rute hjemmefra som vi begge havde på vores GPS så vi kunne skiftes lidt til at køre forrest. Det viste sig at vi lige skulle kalibrere opsætningen så begge GPS’er viste ”korteste vej”.
Efter en del timer i sadlen nåede vi Lysbotn og fik fundet de 2 unge Nordmænd der bestyrede campingpladsen, sikkert som et feriejob. Prisen var omkring de 360 NOK for 2 mand med telte og mc’er, men da jeg er Jyde og rejste ”low cost” synes jeg jo nok at det var lige i overkanten, hvorfor vi efter lidt snak frem og tilbage endte med at betale 250 NOK i alt. Det kunne Anders som er Sjællænder jo godt se det smarte i, så det førte til at vi på hver campingplads vi overnattede på fremover ville se hvor langt ned vi kunne få prisen.
Mens vi sad og spiste nød vi udsigten til de mange base jumpere der strøg ned fra fjeldtoppene og landede på marken lige udenfor campingpladsen.

Billede

Næste dag var næsten hel rutine med alle hårnålesvingene op fra Lysbotn, hen over Sirdalsfjellet, op til Haukeli, videre til Odda og frugtplantagerne som stod i fuldt flor og som noget nyt over den nye hængebro fra 2013 og videre vestover til Voss.
Billede

Billede

Billede

Fra Voss gik det over Flåm til Aurland og op ad en lille vej med hårnålesving i tunneler som jeg huskede fra en tidligere tur. Vi campede over en dæmning deroppe i ca. 900 meters højde.
Billede

Turen op over Aurlandsfjellet er super skøn. Der er en fantastisk udsigt over fjorden og det går opad i rimeligt lang tid på en mindre vej. Nordmændene er gode til at lave kunstfærdige rastepladser med en ret udsøgt Nordisk smag og det er også tilfældet her.
Billede

Billede

Turen fra Sognedal op over Sognefjellet er flot, men Tindevegen fra Ovre Årdal kan også anbefales idet den er mere imponerende. Naturen ved Gamle Strynefjellsvegen er smuk og barsk og det må have været en udfordring at bruge vejen om vinteren dengang det var den eneste vej mellem Stryn og Lom.
Billede

Denne gang lykkedes det at komme op på Dalsnibba hvor vi kunne se helt til Geiranger, og at se Knuden som er et gammelt ”hårnålesving” på 270 grader. Ganske imponerende. Vi campede på en plads i Åndalsnes som Anders kendte fra tidligere.
Billede

Billede

Næste dag startede med en rigtig fed asfaltvej nord ud af byen, langs med Romsdalsfjorden med flot vejr, flot natur og fede sving. Det var det vi var kommet for!
Anders havde set en video fra nogle gutter i Norge der kørte på Aursjøvegen så den skulle vi også prøve. Det var en flot opstigning fra Eikesdalsvatnet på grus og med en tunnel som blot var hugget ud i klippen, uden lys og med grus på "gulvet". Som det er sådan nogle steder, er det så fedt at køre at man bare bliver ved uden at få stoppet og taget billeder.
Billede

Billede

Billede

Turen op til Trondheim og videre nordpå ad E6 er temmelig kedelig og vi skulle hilse og sige at der heller ikke sker meget inde i centrum.
Men vi kom da nordpå og fandt et sted at campe i skoven nord for Trondheim.
Billede

For at komme væk fra ensformigheden havde vi fundet Villmarksveien og det viste sig at være et velkomment afbræk. Vejen går gennem flot natur, langs søer og kommer ud i E6 syd for Mo i Rana.
Billede

Endelig. Polarcirklen :ok:
Billede

De er vilde med at stable sten, de Nordmænd.
Billede

På Saltfjellet lige nord for Polarcirklen på venstre side af vejen, så det ud til at der lå nogle mindre grusveje der krydsede en del mindre bække og hvor der var lavet flere vandpassager, så jeg må indrømme at jeg fantaserede om at smide afrikaneren derud og prøve grænser af. Naturen på højre side var ganske fascinerende; rimeligt åbent landskab med rå træer og flere vandhuller. Vi var vist kommet til Ren-land.
Målet var jo en nat nord for Polarcirklen og vi campede derfor på den sidste campingplads i Norge lige inden grænsen til Sverige. Prisen var lige under 100 NOK pr mand så den var bare i vinkel. Det var tydeligt at jo længere nordpå vi kom på denne tur, jo længere tid var det lyst om aftenen. Her var der rimeligt lyst omkring midnat. Men med midnatssolen kom der også bremser. Skal hilse og sige at de fås i flere varianter og at de store lyder som en humlebi. Når lyden pludselig stopper, ved man at man skal have fundet ud af hvor den satte sig.
Billede

Billede

Så var det tid til bjørne, ulve, rener og store elge da vi begav os ind i ukendt land i Sverige. De ville nærmest stå i kø for at få has på os, det var ganske sikkert. Mindre kunne ikke gøre det, så jeg var overbevist om at dagen i dag ville blive stor. Det skulle vise sig at jeg tog fejl.
Naturen var flot, enormt store vidder med skov og atter skov som man kunne se ud over på de bakketoppe vi krydsede, søer så store og blå samt lange grusveje med hårdt fastkørt grus der var som beton (Anders kører dernede et sted). Men der var ingen dyr at se, selvom jeg drejede hovedet af led ved hver en krog vi kom forbi.
Billede

Billede

Transalpen skulle tankes rimeligt tit for ikke at løbe tør i ødemarken, så det var med at få klemt hver en dråbe ned i tanken når vi passerede en af de sjældne tankstationer, som i øvrigt ofte nærmede sig et supermarked i størrelse og havde alt tænkeligt udstyr til overlevelse i sortimentet.
Billede

Det begyndte at regne ved 14 tiden. Da vi kørte mod grænsen til Sverige forrige aften havde vi godt set nogle mørke skyer hænge inde over skovene, men da solen skinnede om morgenen skænkede vi det ikke mange tanker.
Sidst på dagen nåede vi til Stalons og igen var vi på byens tank for at fylde benzin på og få fyldt vanddunkene til aftenens madlavning i det fri. Anders var dog noget betænkelig ved at skulle sove i det fri i bjørneland, så mens han tankede gik jeg ind på tanken for at fylde vand i Ortlieb blæren. Den gamle fyr derinde sagde jeg skulle bruge den blå hane, og så jeg var klar over at han var lidt lun i det. Opløftet spurgte jeg om der var mange vilde dyr derude, om det var trygt at sove ude? Arrh sagde han grinende, vi har da bjørnevejen herhenne som jeg kunne gå hen og kigge efter bjørne på. Stor griner! De lokale bjørne og ulve er bange for mennesker og løber væk før vi ser dem, beroligede han mig. Varmen var i øvrigt grunden til at vi ikke havde set nogle dyr hele dagen, de står i skyggen inde i skoven.
Da vi kørte væk stod han og kiggede efter os og tænkte sikkert ”de er skøre, de danskere”.
Om aftenen fandt vi et lækkert, lidt privat sted at campe ved en sø hvor vi også kunne få skyllet støv og sved af kroppen og blive kølet af. Dejligt!
Billede

Billede

Næste dag var ren-dag. Regnen dagen forinden havde kølet skovene lidt ned og sammen med regnbygerne om eftermiddagen væltede vi os ligefrem i rener. De var tamme og stillede gerne op til fotografering. Dagen startede i øvrigt som vanligt varmt med sol og blå himmel og det var en fornøjelse at køre Svensk grus, selvom det også var dagen hvor Anders for alvor fik sved på panden, men valgte at tage udfordringen op og klarede den til UG. Sådan der!
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Vores sidste hele dag startede vi med at køre en masse mindre grusveje langs grænsen til Norge vest for Sälen.
Billede

Billede

Billede

Det var veje som egner sig fint til frisk kørsel med knopper og uden oppakning og da vi kom ud af skoven og direkte ind i Höljes for at hold kaffepause kom der da også en Nordmand på sin KTM og provianterede. Han kiggede lidt mærkeligt på mine slicks og spurgte om ikke jeg skulle have nogle ordentlige knopper på når vi nu kørte så meget grus. Han kørte selv med Pirelli Scorpion Rally og havde samme erfaringer med løs bagende med de dæk som jeg selv. Han kørte grus i Sverige fordi det var lettere at komme til gode veje lovligt. Jeg beroligede ham med at knopperne lå derhjemme.
Efter kaffen tog vi en omgang grus mere i det imponerende terræn. Frokosten blev indtaget ved en lokal dæmning.
Billede

Billede

Vi kunne godt se at det trak sammen til torden, lyn og regn derned af, men vi fortsatte op og ud på fjellet nordvest for Torsby og håbede på at gå fri.
Det gjorde vi ikke.
Vi valgte at stoppe op da lynene og tordenen var lige rundt om os og ventede så på at uvejret drev væk. Den meget kraftige regn havde foruden at gøre os våde også lavet dybe kratere ind i vejen så vi måtte holde tungen lige i munden på vej ned fra fjellet.
Da Anders havde udset sig en udmærket campingplads ved Troldhättan til vores sidste aften og da vi havde spildt en masse tid på tordenvejret valgte vi at tage benene på nakken og kørte derfor til Torsby og gennem Sunne på E45 ned langs Vänern til campingpladsen, hvor vi i øvrigt opnåede den største rabat på turen, 50%. Se det er en rabat vi jyder kan li’.
Billede

Dagen efter pakkede vi sammen og tog afsked med hinanden på campingpladsen da Anders kunne køre hele vejen hjem og jeg skulle med færgen til Frederikshavn.
Tak for tur Anders, det har været en fornøjelse.


Efterskrift
Jeg ville gerne undgå at turen ned gennem Sverige blot blev kedelig og ensformig, hvorfor jeg valgte at lægge ruten ad de små veje tæt på Norge. Det var for mig det helt rigtige koncept, da Sverige viste sig at være overraskende flot og spændende at rejse i. De kæmpe vidder deroppe er utroligt fascinerende og for mig var det rigtigt fedt at se for første gang.
Vi stod hver dag op ved 6 tiden om morgenen og drog afsted fra Campen ved 7:30 – 8:00 tiden. Vi kørte lige knap 500 km om dagen og var normalt fremme ved næste camp ved 18-20 tiden om aftenen.
Vi kørte begge på gadedæk hvilket jo var det helt rigtige valg til de Norske asfaltveje med mange sving. Det gik forbavsende godt på grusvejene i Sverige men det var for det meste også tørvejr og vejene temmelig faste.

/Thomas
Senest rettet af TEriksen 25. okt 2015, 21:39, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af Nikolajsen »

God beretning :ok:
Og det ser fantastisk ud 8-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
dengulebaron

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af dengulebaron »

Tak for en inspirerende fortælling.
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af kjelde »

God beskrivelse og dejlige billeder :ok: . Ser ud til det har været en super tur. Altid dejligt at se billeder og høre om gode oplevelser
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Didrik

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af Didrik »

Rigtig god beretning med helt fantastiske billeder - tak for det :-)

Jeg vil bruge jeres rejsebeskrivelse til at "tænde" konen så hun får mod på en tur næste år :-)
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af Peter AT »

Sådan...
Indlevende beskrivelse :-)
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
odheiin

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af odheiin »

Efter sådan en beretning, sidder jeg med en kilren i maven og vil af sted med det samme :mrgreen:
Pis at der er noget der hedder arbejde :shoot:
Fantastisk skrevet :honda:
Rasmus T

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af Rasmus T »

Super fede billeder og kanon turbeskrivelse :-D
Mærkeligt at se den mest rally gejlede Africa Twin i HARK klubbens regi uden knopper :lol:

Rasmus kkj8
kite72

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af kite72 »

:ok: Sådan skal det gøres..Norge i perfekt veje, så bliver det ikke meget bedre. Og Sverige ser også spændene ud.

Så må det gerne snart blive uge 36 så det er min tur til at komme til Norge :-)
TEriksen

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af TEriksen »

Tak for de mange input :ok:, og god fornøjelse med at tænde konen Didrik :-), og med arbejdet Heine hehe..., og så God Tur til Kite72 i uge 36.
Knopperne ligger herhjemme og kommer på efter turen til Sverige med BMW drengene om en god uges tid.

/Thomas
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af ktopp »

Spændende læsning og flotte billeder. Det kan være det man skal eftergøre til næste sommer, hvis ikke det bliver Færøerne :lol:
Har i lidt GPS -data ?
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Didrik

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af Didrik »

TEriksen skrev:Tak for de mange input :ok:, og god fornøjelse med at tænde konen Didrik :-), og med arbejdet Heine hehe..., og så God Tur til Kite72 i uge 36.
Knopperne ligger herhjemme og kommer på efter turen til Sverige med BMW drengene om en god uges tid.

/Thomas
Tak. Jeg lover at arbejde hårdt på sagen ( turen - ikke konen...) :lol:
mc-eventyristen.dk

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af mc-eventyristen.dk »

Flotte billeder og en skøn beretning fra en herlig tur.

Herligt at se når andre også nyder Norge og Sverige, som jeg er en meget stor ynder og nyder af :ok:

Norge kan absolut anbefales,også med konen/kæresten - se hvordan en tur sammen med min kæreste tog sig ud:
http://bikeadventurist.com/turberetning ... norge.html

Billede
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af Palle »

Skøn rejse beskrivelse og FANTASTISKE billeder.. :-D
Er selv lige kommet hjem fra fantastiske Norge efter 2500 km på AT 8-)
Og giver jer helt ret... det er så fedt at køre,at man helt glemmer at fotografere..
Det opdager man først når man sidder derhjemme igen, og ærgrer sig over ikke at have stoppet lidt oftere
for at fotografere/filme :-(
"Tak for turen" gutter :ok:

Godt gået ;-)
Chrome won`t get you home..
TEriksen

Re: En nat nord for Polarcirklen

Indlæg af TEriksen »

Sad lige ved computeren og fandt den omtalte video af Aursjøvegen som Anders havde fundet inden turen.
I kan se den her: http://www.youtube.com/watch?v=4pFdO4KCYvM

/ Thomas
Besvar