Test af "ny" motor mv

Beretninger og billeder fra motorcykelture i Danmark og udlandet.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. jul 2010, 20:41
Geografisk sted: Brædstrup, Midtjylland

Test af "ny" motor mv

Indlæg af Holst »

Efter at have haft problemer med motoren i min RD03 i forbindelse med 10 års Jubilæumstræffet, tænkte jeg at det var en perfekt anledning til at få skiftet den ud med den jeg havde stående fra min reservedelscykel som jeg købte for 3 år siden.

Efter endt arbejde og efterfølgende justering var jeg spændt på at få testet den sidste halvanden måneds arbejde (ud over motorbytte incl, nye tændrør, ventiljustering, olie- og filterskift, blev karburator adskilt og renset, hele prolink adskilt, efterset og smurt, alle lejer efterset og smurt, knækket udstødning repareret og "ny" lydpotte monteret, ledningsnet gennemgået og alle stik adskilt og renset, nyt lygtehus og instrumenter monteret og, og, og ....).

Vi var nogle stykker der siden sidste år havde snakket om at gentage en grustur med shelterovernatning fra sidste år, og da Kjelde tog initiativ til at finde en dato, havde jeg fundet den perfekte måde at få testet det hele på.. :ok:

Vi havde aftalt afgang fra Kjelde kl. 9 fredag morgen den 24 juli. Jeg pakkede torsdag aften og satte kursen mod det sønderjydske.

Billede

Vi startede med rundstykker og en kop kaffe inden afgang. Vi endte med at være 5 cykler - 2 stk. Honda RD03 fra 1988, 1 stk. BMW R65 GS fra 1990, 1 stk. KTM 950 Adv fra ca 2003 og et stk. KTM 1190 Adv fra 2015.

Vi startede i dejligt vejr med spredte skyer og sol indimellem, og fulgte en god blanding af små asfaltvej og grusveje indtil første stop ved Bindeballe Købmandsgård.

Billede

Efter endnu flere grus- og småveje holdt vi frokost tæt på Brande.

Billede

Fra Brande fulgte vi nogle fantastiske veje indtil vi nåede næste stop som var en rigtig fin bålhytte i Stråsø Plantage tæt ved Ulfborg. Klokken var efterhånden blevet 4 og eftermiddagskaffen blev nydt med frisk franskbrød, lun leverpostej, ost og chokoladekage fra bageren i Ulfborg.... :ok: og nogle fik sig en lille lur i græsset inden turen igen gik videre nordpå.

Billede

Vi havde alle set vejrudsigten for lørdag (RIGTIG MEGET REGN!!!) og var enige om at vi skulle have det maksimale ud af det gode vejr fredag. Vi fortsatte til Klosterheden hvor vi (os der ikke kørte forrest) virkelig oplevede hvor meget de tørre grusveje i Klosterheden støver.

Billede

Billede

Billede

Fra Klosterheden forsatte vi til det vi troede skulle være shelterpladsen for natten - Gjellerodde nord for Lemvig. Desværre var pladsen allerede optaget, så vi søgte videre ud fra hvad vi kunne finde af oplysninger om shelterpladser i nærheden. Efter flere forgæves forsøg - optagede shelterpladser - blev vi enige om at købe ind til aftensmaden inden butikkerne lukkede. Vi nåede frem til supermarkedet 10 minutter før de lukkede og fik handlet ind til både aftensmad og morgenmad. Nu manglede vi bare at finde et sted at være, og klokken var efterhånden blevet mange. Ved 10 tiden fredag aften lykkedes det os at finde en ledig shelterplads. Skal indrømme at den nøjagtige placering af pladsen husker jeg ikke, men jeg ved at jeg ikke var den eneste der var vældig glad for at have fundet et sted at være. Vi gik straks i gang med at få tændt bål og få os indrettet i de 3 sheltere. Ved cirka 11 tiden fredag aften kunne vi nyde et velfortjent måltid bestående af nogle fantastiske bøffer m tilbehør, et par øl og endelig hjemmebagt rabarbertærte som Minidue havde medbragt.

Ved bålet var alle enige om at vi havde fået det maksimale ud af dagen, og vi var spændte på hvilket vejr vi ville vågne op til.

Lørdag morgen startede med en del regn, og vi fik vasket alt støvet fra fredag af cyklerne.

Billede

Vi brugte god tid på at forberede og fortære morgenmaden som bestod af bacon, æg, kaffe og toast med Kjeldes nyslyngede honning.

Billede

Minidue skulle hjem til fødselsdag og Thomas blev pga. arbejde nødt til at køre hjem :-( - så fra lørdag var vi "kun" de 3 gamle cykler tilbage - den nyeste var BMW'en på 25 år og så de 2 RD03'er på små 27 år 8-)

Vi kom afsted fra shelterpladsen ved middagstid iført alt hvad vi havde af udstyr til at håndtere dagens regnvejr. Til trods for iført regntøj var vi alle tre godt våde, da vi ved 2 tiden nåede til Agger. I grillen for enden af vejen fik vi varm kakao, softice, kaffe, æbler og lov til at låne stikkontakter så vi kunne få ladet telefoner og GPS'er op. Super service og det til trods for at vi alle tre efterlod temmelig store våde pletter på gulvet.... :lol:

Efter både vi og diverse instrumenter var ladet op, fortsatte turen nordvest på i det fantastiske regnvejr..... :shock: . På et tidspunkt fandt 2xKjelde en nedkørsel til stranden som vi fulgte. Vi var enige om at vejret helt klart var på vores side, da stranden var helt øde og mennesketom.. :ok: Skal indrømme at jeg var vældig spændt på denne rute, da min erfaring med kørsel i sand ikke er særlig stor. Starten gik da heller ikke for godt, men efter lidt råd og vejledning fra de andre fandt jeg en rytme der fungerede for mig, og med vægten tilbage og forhjulet ovenpå sandet kørte det helt godt. Dog var jeg på et tidspunkt i "havsnød" og måtte have hjælp af 2xKjelde for at bringe AT'en på land igen. Underlig fornemmelse at stå ved siden af sin AT medens vesterhavets bølger skvulper ind over benene op til knæhøjde...... :shock:

Efter det første stykke holdt vi en lille pause så jeg kunne sunde mig, og vi kunne aftale den videre færd.

Billede

Efter lidt snak var min puls igen på nogenlunde normalt niveau og turen fortsatte nordpå langs med det smukke vesterhav i silende regnvejr.

Billede

Billede

Ved Klitmøller forlod vi stranden og kørte østover for at finde et sted at tanke og et sted at overnatte. På havnen i Thisted fandt vi en tank hvor vi også kunne få en sandwich og en kop kaffe, medens vi bestemte hvor vi ville overnatte.

Billede

Herfra tog vi turens længste transportstræk på ca. 60 km til Salling. Vi havde bestemt vi ville med færgen til Hvalpsund dagen efter, så vi fandt en fin shelterplads - Havbjerg Skov shelterplads - med kort afstand til færgen. Og for første gang i løbet af dagen - det regnede ikke... :shock:

Billede

Bålet blev tændt, det våde tøj blev udskiftet med noget tørt og vi nåede at få endnu et godt måltid mad inden det igen begyndte at regne og vi krøb i læ i shelteret.

Billede

Søndag vågnede vi til tørvejr og solskin - efter en stille og rolig morgen og godt fodret (bacon og æg mv) var vi igen klar til at rulle. Målet var færgen til Hvalpsund.

Billede

Fra Hvalpsund fulgte vi fjorden sydpå og fulgte nogle fantastiske veje øst om Hjarbæk Fjord.

Billede

Billede

Herfra gik turen til Kongenshus Mindepark, hvor de sidste rester af vores proviant blev nydt. Herfra fulgte vi ruten fra Roadbook Rally 2013 indtil vi nåede lidt nord for Nørre Snede hvor vi splittede op og kørte hjemad.

Billede

Konklusionen på testen af mit arbejde var nu gennemført og jeg kan konkludere følgende. Motor kører super - trækker godt, ryger ikke, bruger ikke olie, går langt på literen (helt op til 20 km/l.. kkj8 hvilket jeg ikke har prøvet tidligere på min RD03) og alle de øvrige småting fungerede som de skulle. Fandt også ud af at maling ikke holder længe på en bagfælg når man kører i løst sand (må igang med penslen igen.. ;-) ).

Så alt i alt en aldeles succesfuld test og en fantastisk tur i kanongodt selskab og en helt igennem super planlagt tur langs med nogle fantastiske ruter -
tak for det Kjelde :ok: dkflag4
Senest rettet af Holst 30. jul 2015, 17:43, rettet i alt 4 gange.
Steffen Holst
Africa Twin XRV 650, 1988
Land Rover 110, 3,5 V8, 1984

ONE LIFE - LIVE IT!
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Test af "ny" motor mv

Indlæg af kjelde »

Tak for en super tur. En fornøjelse at være med til at teste dine ombygninger. Fik også selv testet møgdyret. Africaneren var gennemtestet inden turstart ☺ ja lidt regn og blæst var der jo lørdag men som formanden siger er det ikke så sjovt at køre i regnvejr men værre er det ikke at køre ☺
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Holst
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. jul 2010, 20:41
Geografisk sted: Brædstrup, Midtjylland

Re: Test af "ny" motor mv

Indlæg af Holst »

....OG så skulle der også være billeder der er til at se... :lol:
Steffen Holst
Africa Twin XRV 650, 1988
Land Rover 110, 3,5 V8, 1984

ONE LIFE - LIVE IT!
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Test af "ny" motor mv

Indlæg af Nikolajsen »

:ok:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar