Transalp

Hvad du mangler eller har for meget af.
Besvar
USAUSB

Transalp

Indlæg af USAUSB »

Hvor meget koster en god men brugt Honda Transalp, og hvad skal jeg være særlig opmærksom på?? Jeg overvejer at komme penge i to hjul, og har ikke den store erfaring men mc.
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej USAUSB

Hvad en go' transalp koster kan være svært at sige, men prøv at kigge i "den blå avis" det giver et billede af niveauet.

Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men du skal være velkommen til at kigge forbi Århus og se min, den kommer snart til salg.

Det er en 89'er der har gået ca. 34.000km

Hilsen
Mogens
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej USAUSB

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg har iøvrig prøvet Mogens TransAlp, den kører fantastisk og Mogens har formået at passe rigtig godt på den, både udseensmæssigt og teknisk.

Kan varmt anbefale denne alp, har også selv haft en model magen til. Der er tale om den ældste model Honda har lavet, men også en af de bedste. Denne model har 55 HK i modsætning til 90 - 99 modellerner som kun har 50. Den har dog trommelbremser frem for skivebremser bag på, men det er ikke noget man rigtig mærker i praksis. Ellers er de identiske. Kører nu selv på en lidt nyere 91 model da jeg synes jeg skulle prøve et lille gadeeventyr med en Suzuki Bandit 600 :not: efter alpen - min hidtidig største fejltagelse her i livet - svaret var enkelt - alp igen :ok: . Generelt koster brugte TransAlp (ældre modeller 87-93 ca.) mellem 20-60 tusinde. Regn med at en let brugt ældre alp skal koste mellem 40 og 50 tusinde. Maskiner der har kørt over 60-70 tusinde km handles typisk til mellem 30 - 40 tusinde, og så behøver de ikke være i speciel god stand til den pris. Maskiner som handles til under 30 tusinde, vil typisk have kørt 100K+ km og vil være i meget brugt stand!

Hvad skal du være opmærksom på?: Hmm ved det faktisk ikke rigtig trods det at jeg sammenlagt har kørt alp i over 5 år nu. Pas på du ikke bliver afhængig. En alp er verdens bedste motorcykel næstefter Africa Twin'en det kan du lige så godt lære fra starten. Køber du dig en, er det din egen skyld - du kommer aldrig ud af det igen - og vil konstant vende tilbage til denne cykel eller model type, da alt andet virker lige gyldigt ved siden af denne Lord of the Bikes. 8-)


Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål USAUSB

MHV Søren
Gæst

Indlæg af Gæst »

Vær opmærksom på, at det ALDRIG kan betale sig at købe en Transalp i Danmark.

Der er mange tusinde kroner at spare ved at købe den i Tyskland og derefter få den indregistreret herhjemme.
Det er noget Peter her fra klubben ved en masse om.

Men prøv selv at tjekke priserne på www.mobile.de eller ebay.

Jeg foretrækker iøvrigt selv de nyere Transalper. I '93 fik Transalpen en del kosmetiske ændringer og den spidse næse på de nyere modeller er markant flottere en "boxersnuden" på de gamle. Og jeg kan altså godt mærke forskel på skive eller tromle bagi. 8-)
Men ellers er modellen jo teknisk set uændret alle 13 år. Det med de 55 vs. 50 heste er vist en Honda papirtiger. :roll: Min fra '96 skulle jo så forestille at have kun 50 heste.
Men det er den blevet målt til 50 på baghjulet og det er mindst 55 på krumtappen, hvor Honda opgiver det. Og de andre jeg kender til, der er blevet målt har også haft 50 på hjulet.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

TransAlp og HK

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Bjarke

Mit gamle øg af en alp '91 blev målt til 44 HK på baghjulet. Jeg fik aldrig målt min gamle US model fra '89. Men du har ret, jeg fornemmer ikke nogen forskel på den og så den jeg har nu. Selv om der skulle være tale HK forskel fra Hondas side. Det er skægt at din har HK på baghjulet - måske Honda havde glemt deres egen lille regel den dag din blev lavet
;-) Men cool er det da i hvert fald.

Hvordan går det iøvrigt med din Alp nu?

Med hensyn til bremsetrommel og bremseskive fornemmer jeg at bremseeffeten er den samme, men det er HELT klart nemmere at dosere med bremseskiven, så jeg indrømmer at jeg fik forskrevet mig lidt i forrige indlæg. Bremseskiver er langt bedre end tromler - ingen diskusion - der er naturligvis en grund til at de har lavet dem om til bremseskiver. ;-)

Hi hi, kommer til at tænke på en af mine kammeraters ny indkøbt hayabusa, kunne være skæft at se den med trommelbremser foran og bagpå - en ren dødsmakine :shock:

MVH Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Rettelse

Indlæg af Søren Dahl »

Som den kvikke læser nok har set, har jeg i mit sidste indlæg været i stand til at opfatte og konkludere at motorcykler har den tekniske egenskaber at de har HK på baghjulet - der skulle naturligvis have stået "50 hk på baghjulet" :roll:

MVH Søren
Besvar