Elektriske problemer

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Elektriske problemer

Indlæg af Persson »

Jeg er kommet i problemer men min RD07, og jeg har givet lidt op fordi strøm er ikke lige min spidskompetence. Desværre ser det ud til at min mekaniker i Slangerup (MC Gaarden) har lukket biksen, så der er heller ikke meget hjælp at hente. Jeg ved der sidder en del kompetente folk herinde :-D så nu prøver jeg her.

Der skete det sidste gang jeg startede op, at den blinkede i lamper og triptæller osv. et par gange, og så døde den bare ud lidt som at en sikring brændte af. Jeg kunne så se at den ene af de to ledninger som fra til start/Stop knappen var irret over, og det var jo en lettelse da jeg så bare skiftede det stykke ledning, men nej den er totalt død. Jeg har pillet plastskjoldene af på begge sider og checket alle sikringer, målt om der er hul igennem og det ser ud til at det hele er som det skal være. Ledningen som var knækket går fra Start/Stop op til en lille kontakt (Til bremselys?)

Jeg har set det nævnt et par gange at den start/stop knap kan lave lidt ballade, men jeg synes bare ikke der er noget der springer i øjnene når jeg kigger i den (har været afmonteret).

Så mit spørgsmål er så om der er andre steder der kan sidde en sikring?

mvh
Nikolaj
Brugeravatar
PerP
Indlæg: 49
Tilmeldt: 01. okt 2016, 20:49
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Elektriske problemer

Indlæg af PerP »

Batteri kollapset/afladet? Min bil blinkede også kortvarigt på alle lamper og slukkede så helt. Det viste sig at batteriet var defekt.
Du har sikkert tjekket og griner af mit svar, men nogle gange, går det lidt stærkt 8-)
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Elektriske problemer

Indlæg af Persson »

Godt bud : ) Batteriet var faktisk afladet her den anden dag da jeg ville prøve endnu en fejlsøgning. Desværre var det heller ikke det.
Skovlund
Indlæg: 33
Tilmeldt: 14. okt 2020, 20:28
Geografisk sted: Vig

Re: Elektriske problemer

Indlæg af Skovlund »

Mener der sider en hovedsikring på starter relæet
/Skovlund
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Elektriske problemer

Indlæg af Persson »

Den sidder på venstre side bag skjoldet under sædet ikke? Alle de sikringer der sidder bag de to sideskjold er checket og de ser fine ud synes jeg.

Jeg har selvfølgelig lige checket igen...og de ser fine ud.
Brugeravatar
JP
Indlæg: 311
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Re: Elektriske problemer

Indlæg af JP »

Hej
Kan det være en dårlig stelforbindelse?
Hilsen Jørn P.
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Elektriske problemer

Indlæg af Persson »

Hej, jah måske. Jeg synes bare måden den døde på var meget som en sikring der brændte over, hvis det giver mening.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Elektriske problemer

Indlæg af iver »

Er der slet ikke strøm på noget? Altså heller ikke lys i lamper eller noget?

Tjek evt støttefodskontakten. Tjek om der er forbindelse i alle ledninger ved starterrelæet (sidder under venstre sideskjold, hvor 30 amp hovedsikring sidder) der sidder udover de to store ledninger også to mindre med spadestik, ser de fine ud? Det kan også være selve relæet.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Elektriske problemer

Indlæg af iver »

Rettelse. Der sidder vist endda fire mindre spadestik .

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Elektriske problemer

Indlæg af Persson »

Hej, nej den er totalt død og jeg tænker jo at det ville give mening at det kunne være en hovedsikring, men der er fin forbindelse igennem den ifølge multimeteret. Jeg er udenlands de næste 14 dage, men jeg skal da lige checke om der er forbindelse på de 4 spadestik du snakker om på relæet :ok:
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Elektriske problemer

Indlæg af Persson »

Nå, nu har jeg målt lidt på starterrelæet og jeg bliver ikke rigtig klogere synes jeg.

Jeg måler 11,4v på de øverste stk. Hvoraf den ene så kommer dirkte fra +på batteriet. Batteriet måler 13,4v.

Der er så forbindelse parvist mellem de indringede spadestik på billedet.
Billede

Jeg har tænkt mig at bestille et nyt relæ, og hvis det ikke virker, ja så har jeg et ekstra.
Vedhæftede filer
20230520_161507.jpg
20230520_161507.jpg (2.03 MiB) Vist 11357 gange
Skovlund
Indlæg: 33
Tilmeldt: 14. okt 2020, 20:28
Geografisk sted: Vig

Re: Elektriske problemer

Indlæg af Skovlund »

Måler du 2V mindre på relæet end på batteriet så virkerne det som om at du har en dårlig forbindelse enten i kablet eller i forbindelsen fra kabel til relæ/ batteri

Mvh
Henrik
Skovlund
Indlæg: 33
Tilmeldt: 14. okt 2020, 20:28
Geografisk sted: Vig

Re: Elektriske problemer

Indlæg af Skovlund »

Hvad bruger du som stelpunkt når du måler?
Hvis du måler relativt til stel når du måler ved relæet, så kan det også være en dårlig stelforbindelse ved batteriet, som giver de 2 volts forskel.
Prøv eventuelt at måle spændingen på relæet i forhold til stel og i forhold til batteri minus, så har du en indikation om det kan være din stelforbindelse.
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Elektriske problemer

Indlæg af Persson »

Nå, jeg tænkte lige at give en status på mit problem. Jeg endte med at sende den til mekaniker, hvor der blev skiftet tilbage til et syrebatteri, da han ikke mente at den gamle mc kunne klare det lithium batteri jeg havde sat i, dernæst skiftede han startrelæet (Som var spritnyt). Han fandt ud af at der åbenbart var plus på stel, og det er jo noget skidt. Det kostede 3 timer og alt i alt 3500kr. Nu kører svinet igen og jeg er glad.

Tak for de gode råd, igennem tråden : )
Besvar