Limning af kåbedele

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
JP
Indlæg: 311
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Limning af kåbedele

Indlæg af JP »

Er der nogen, der har erfaring med hvilken lim, der er bedst til at lime kåben på en TA.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg har rigtig god erfaring med Plastmo Tagrendelim. (til en VFR, men mon ikke det er cirke det samme)

Det er bare vigtigt at fladerne er rene for snavs og evt. anden lim.
Jeg gør det at jeg bruger en fil til at "rense af" med, så passer stumperne godt nok ikke perfekt sammen, men det gør ikke så meget med Plastmo Tagrendelim.
Den eneste ulempe, er at limen skal tørre i lang tid, før den kan holde stumperne på plads, så emnerne skal fikseres på en måde.

En anden god metode er legoklodser opløst i acetone, men det er lidt mere besværligt, da det ikke er helt ligemeget hvor meget acetone/legoklodser der bruges, og også hvor længe det skal opløses. Denne metode er især god til at lægge et "ekstra lag" indvendig i kåben. Jeg har ikke prøvet denne metode selv.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

hej JP.

Jeg har god tnok ikke selv erfaringer med det, men kender en der har lagt glasfiber på indersiden.... Altså først væv og så det der harpiks man pensler på så det hærder..... tror måske at det er den mest holdbare løsning.....

kan da lige ved lejlighed spørge ham helt nøjagtig hvad han gjorde og hvor han købte det...

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Reparation af kåbedele med glasfiber

Indlæg af yaknudsen »

Ideen med tagrendelim (eller hjemmelavet lim af opløsningsmidler og
legoklodser) er udmærket. Resultatet på Nikolajsens VFR er ihvertfald
blevet pænt, og ser også ud til at holde. Men jeg tror ikke metoden er
velegnet til større skader.

Jeg har selv haft den meget tvivlsomme fornøjelse at skulle genopbygge
plastic kåbedele som nærmest var knust til samlesæt, og benyttede et
glasfiber reparations kit til opgaven.

Revner hvor delene stadig sad delvist sammen behandlede jeg således:

A) Revnens bredde blev udvidet med et 1 mm bor på en dremel så
skævheder og spændinger i de mishandlede dele lettere kunne styres
på plads med små skruetvinger, klemmer og malerpinde med videre.
B) MEGET grundig rengøring og slibning af alle flader der skal påføres
epoxy.
C) Tape på forsiden så epoxy'en ikke flyder ud hvor den ikke skal være.
D) På bagsiden blev der derefter lagt et eller flere lag glasfiber med den
epoxy som følger med glasfiber reparations kittet.
E) Efter hærdning blev stadigt åbne revner fyldt op fra forsiden med
samme epoxy blanding som benyttes til glasfibermåtterne.

Helt smadrede stykker blev sat sammen med de større dele EN EFTER EN
med glasfiber på bagsiden efter at have givet brudfladerne en tur med en
fil. Epoxyen hærder hurtigt så man kan gå videre med den næste stump i
nogenlunde samme tempo som det tager at file stumpen til og
tilpasse/udklippe glasfibermåtte. Også her blev resterende revner fyldt
ud med samme epoxy blanding som blev brugt til glasfibermåtterne, og
tape på forsiden kan både sørge for at holde delene sammen samt sikre
at der ikke flyder epoxy ud hvor det ikke skal være.

Indstil dig på at blande små portioner epoxy flere/mange gange - det tager
længere tid end man tror at pusle med de små detaljer, og epoxyen kan
nemt hærde på ganske få minutter (alt efter mængden af iblandet hærder
og temperatur).

Man kan få glasfibermåtter og epoxy som reparationskit mange steder,
feks. hos diverse bådbutikker, jeg købte glasfiber reparationskittet hos
Harald Nyborg. (Det var noget Plastic Padding).


Resultatet blev stærkt - også omkring skruehuller der var totalt smadret.

Skal man have et pænt resultat (det fik jeg ikke) skal man derefter i gang
med spartelmasse, sandpapir og uanede mængder af knofedt samt maling.

2 komponent Plastic Padding spartelmasse fungerer også fint på plastic,
det binder fint og tåler at blive bøjet uden at krakelere.


Det kan være forbløffende svært at få det til at se pænt ud, og kræver
klart mere tålmodighed end jeg magtede at investere i projektet.

NB: I modsætning til hvad mange siger, så kan man altså godt få et
virkelig stærkt og holdbart resultat med glasfiberreparation på plastic dele.

Jeg fik blandt andet inspiration på denne udmærkede side som har rigtig
mange tips og som bør læses grundigt inden man går i gang:

http://www.gruby.dk/new_page_3.htm
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
JP
Indlæg: 311
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Indlæg af JP »

Tak for hjælpen, jeg tror, jeg vil prøve med Plastic Padding reparationskittet.

Hilsen Jørn
Besvar