Ensretter??

Spørgsmål eller tips.
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Check.. den har jeg fundet... ;-)
Ok.. takker, så lærte jeg lidt mere..

Christian
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Christian Lau skrev:Og her er jeg så fuldstændig tabt på gulvet.... Har nu læst ALLE inlæg omkring denne "dims"... En ensretter???

Som jeg forstår det, er det så et agrigat, som sørger for et bestemt antal volt fra generator????


Mvh
Christian
-komplet uden teknisk viden ;-)
Nej. En ensretter kan ikke ændre strømmen/spændingen fra generatoren, men den kan sørge for at batteriet altid bliver ladet med den rette spænding. En geneartor giver altid mere spænding en man skal bruge (medmindre den er i stykker, eller man har monteret al verdens ekstraudstyr) overskudsspænding bliver til varme. Og ja, den ændre strømmen fra vekselstrøm til jævnstrøm.
Jamen hvorfor sætter man så en vekselstrømsgenerator på, når der findes jævnstrømsdynamoer? Det er fordi en jævnstrømsdynamo kræver en del mere vedligeholdelse, end en vækselstrømsgenerator.
Samtidig kan man lave en generator mindre end en tilsvarende dynamo= vægt/materiale sparet og til sidste er det nemmere at regulere en vekselstrømsgenerator.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Nikolajsen, Christian, Niels, og jer andre.

Jamen så var jeg ikke helt ude i hampen, godt Nikolajsen kunne komme med en god og yddybende forklaring.

Jeg har idag været i Vejle hos Niels, og låne en ensretter af ham, inden jeg kørte hjemmefra monterede jeg mit voltmeter (et måleinstrument det kan måle volt) så det målte på batteriet hvor meget der blev ladet med, og tapede selve instrumentet fast på tanken så jeg løbende kunne følge med. Jeg kørte så afsted, og kunne konstatere at når lyset var slukket på cyklen ladede den med 14,59 volt, men så snart jeg tændte lyset faldt det til 12,30 volt. Jeg må så her allerede indrømme at jeg meget mod min vilje gjorde mig til lovbryder og kørte uden lys (fra Århus) til Vejle. Jeg ved at det vil give anledning til løftede øjenbryn rundtom bag skærmene, men kan det ikke gå ind under Force Majure? Hvis jeg lover ikke at gøre det igen? Nå men jeg nåede ned til Niels, monterede hans ensretter, og på vejen hjem kunne jeg måle 14,03 volt ladning, MED LYSET TÆNDT vel at mærke :idea:

Så det var forhåbentligt der hunden lå begravet, nu kører jeg et par testture de næste par dage for at udelukke evt andre periodiske fejl, og så må jeg gøre op om jeg vil købe en ny eller brugt original, eller en uoriginal ensretter. Så vil jeg iøvrigt se om jeg kan finde på en løsning, så ensretteren ikke bliver så varm at den brænder af, mere om det senere....

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

iver skrev:Hej Nikolajsen, Christian, Niels, og jer andre.
voltmeter (et måleinstrument det kan måle volt)
Mvh Iver
HEhehehe... den må være til mig.. :lol:
Så langt er jeg dog med... ;-)

Mvh
Christian

TAKKER FOR DE GODE FORKLARINGER !
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Christian, nej den var nu ikke tilegnet nogen specielt, mere ment som at gøre forklaringen mere udførlig, så flere ville forstå hvad jeg snakker om, hvis de skulle komme i samme situation.... :-)

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Nikolajsen skrev:Nej. En ensretter kan ikke ændre strømmen/spændingen fra generatoren, men den kan sørge for at batteriet altid bliver ladet med den rette spænding.
...hvis den er bygget sammen med en laderegulator! Men det er den vist på de fleste på japanske motorcykler af nyere dato - også Afrikaneren.

Der findes også motorcykler hvor ensretteren er én boks, der som navnet antyder laver generatorens vekselstrøm om til jævnstrøm. Den forbindes så til en anden boks, der regulerer spændingen (som måles i volt).

Nogen laderegulatore reducerer angiveligt spændingen ved at brænde den overskydne effekt af. Derfor bliver de meget varme og skal helst monteres på store køleribber. Det er vist princippet på afrikaneren.

Andre laderegulatore er mere smarte på den måde, at de kun aftager den mængde strøm fra generatoren, der er brug for for at holde udgangsspændingen oppe på det ønskede. Derfor bliver den ikke så varm, og samtidig belastes generatoren og dermed motoren ikke så meget!
En ensretter/laderegulator der angiveligt virker på dén måde, kan man købe hos - den i motorcykelkredse efterhånden ret kendte - autoelektriker Erik Schnabel i København (kan findes på de gule sider).

Så skal du have nu laderegulator, Iver, så er det bestemt en mulighed at ringe til Hr. Schnabel og snakke med ham. Så finder han en model der passer til din afrikaner. Det kan dog godt være, at det originale stik ikke passer lige på, men det kan jo fikses.

mvh Kåre
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Ja Nejmann.... Du har ret.
Min beskrivelse er af den originalt monteret ladeensretter på Honda i de seneste mange år (og vist også de fleste andre mærker, som du skriver)
Og ja, en "snabel" er grundliggende konstrueret anderledes, så den bliver ikke nær så varm, hvordan det lige er lavet ved jeg ikke.
Det der rent teknisk sker på en original ladeensretter, er at der sidder en/flere 14 V thyrister, til reguleringen og når denne thyristor når 14 V kortslutter den en eller flere viklinger i generatoren, og så går der "kage" i magnetfeltet, og generatoren stopper med at genere spænding. Så sidder der 6 dioder (hvis den er 3 faset) til at "lave om til" jævnstrøm.
Så rent faktisk kan spændingen fra generatoren ikke reguleres trinløst, det er enten eller... Pu ha, det blev lidt langhåret :shock: må hellere gå i seng :lol:

Iver: så kunne du alligevel måle uens ladning, så der er ikke så meget tvivl hos mig. Fejlen er med 95% sikkerhed ladeensretteren.

Godnat og sov godt.....
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Så er der bestilt et styk "Schnabel" ensretter, som han sender til mig når jeg har indsat den nette sum af 1095 kr. Såvidt jeg kunne se kostede en original hos CMS ca 1400 kr, så lidt har jeg da sparet, og så skulle den være væsentligt bedre end originale. Jeg har læst lidt om denne Schnabel rundt om på nettet, og hans skulle efter sigende være den rene troldmand indenfor denne gren af elektroniken, så det er altså nr 2 troldmand jeg er stødt på iår ;-) Jeg ringede også til Endurobunker i Tyskland for at høre på en brugt, men som manden sagde "der er udsolgt af brugte, alle vil jo have dem, de går jo i stykker"....

Skal nok sætte et billede af en "schnabel" på når jeg får den...

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Så har jeg fået monteret en Schnabel på ATen.

Billede

For at give den lidt mere luft har jeg sat to plastik afstandsstykker bagpå.

Billede

Har målt på den efter montering, den smider over 14 volt nu :-D Så er der vist kun tilbage at sige tak til Niels for lån af midlertidig ensretter, og tak for anbefaling af Schnabel. :-D :-D :-D Hvad skulle man dog gøre uden dette fantastiske forum......

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Niels

Indlæg af Niels »

Det ser godt ud Iver. Det er en fornøjelse at kunne hjælpe lidt den anden vej!

Mvh Niels.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Det var sgu også en fornøjelse at få din (og andres) hjælp, det får ligesom formålet med klubben til at træde i karakter, det var jo netop for at hente hjælp at Uffe Bruhn for 6 år siden skrev det skæbnessvangre indlæg i Touringnyt, der blev første spadestik til klubbens dannelse. Historien kan læses her http://www.honda-allroad.dk/historie1.htm

Tilbage til emnet. Nu mærkede du selv idag Niels hvor varm ensretteren blev, derfor overvejer jeg at skære hul i sideskjoldet for at lave "gennemtræk" så jeg kan få kølet den lidt ned, derfor søger jeg en der har en sideskjold til salg :!: Har også hørt Endurobunker ad og håber på svar imorgen. Jeg havde tænkt mig noget i den stil her, følg pilen ;-)


Billede

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Niels

Indlæg af Niels »

Det er sandelig ellers en flot cykel du har der ;-)

Hvor har du taget det billed, eller det er måske et fra nettet?

Hilsen Niels
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Niels.

Det er fra nettet, Italienere og Tyskere er tossede med at bygge ATere om. Der findes bunkevis af billeder med ombyggede ATere.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

-> billedet....

Cool cykel! men hvor er den anden bremseskive på forhjulet blevet af??


Chr.
dittmer

Bremseskive(r)

Indlæg af dittmer »

Ja jeg studerede godt nok også dette fænomen , og kom til den konklusion at forgaflen er fra en RD03, det ku' det ihvertfald være.

Hilsen Kjeld Dittmer
Besvar