Ensretter??

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ensretter??

Indlæg af Nikolajsen »

iver skrev: Jeg kan godt se ideen med at klippe ledningerne, jeg tror nu at jeg i første omgang piller ensretteren helt fra så den ikke har kontakt til motorcyklen, det må vel give samme resultat ikke?
Nej, det mener jeg bestemt ikke at det gør, der er jo på en eller anden måde forbindelse gennem ensretteren til batteriet. Da strømmen fra generatoren også løber i dit ledningsnet.
De skal klippes/loddes fra hinanden.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Ensretter??

Indlæg af iver »

Men hvis missionen er at måle om generator har stelforbindelse. Og i mener at den stelforbindelse jeg har registreret er gået gennem ensretter, via ledning over til batteri, og så kan komme fra stelforbindelsen på batteriet. Hvorfor er det så ikke nok at totalt demontere ensretter fra såvel stel som batteri og så måle igen. Er den fuldstændig demonteret kan den jo ikke have stelforbindelse!

Så kan jeg altid klippe ledningerne den dag den skal skiftes.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ensretter??

Indlæg af Nikolajsen »

Det er for sig vidt rigtigt nok.
Men du får muligvis forkerte resultater, da de gule ledninger på en måde bliver samlet i ensretteren.
Altså måler du dem ikke hver for sig.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Ensretter??

Indlæg af iver »

Aaaahhhhhh Ja de den havde jeg ikke set komme! Jeg sliber skovrideren. Men der kommer vel stadig ikke en stelforbindelse. ?
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ensretter??

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg har faktisk aldrig selv rodet med dette problem, så jeg ved ikke om ledningerne fra lade ensretteren til batteri, går direkte til batteri, uden at komme ind i ledningsnettet......hmmmm...tænke tænke....
Så vidt jeg husker, sidder der originalt kun 1 ledning på hver pol på batteriet, og det er ikke dem fra lade ensretteren, så de går ikke originalt direkte til batteri!!
Altså må ledninger FRA ladeensretteren gå i ledningsnettet, og så hjælper det ikke at afmontere ensretter fra stellet, og ledningerne på batteri.
Da der stadigvæk er forbindelse til stel igennem ledningsnettet.

MED mindre at det du snakker om at afmontere, er det stik der går FRA ensretter til ledningsnet/batteri, så kan du vist godt måle om der er stelforbindelse, men intet andet, så du ved ikke hvilken gul ledning den er gal med.
Men det har du formentlig også loddet?? (stikket med den røde, sorte og brune ledning) http://mcshop.dk/produkter/43-suzuki/67 ... 800-42a00/

Dette indlæg er med visse forbehold, da jeg ikke kender dit ledningsnet.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Ensretter??

Indlæg af stig »

I følge Eldiagrammet så går ledningen fra regulatoren til start relæet og gennem hoved sikringen før det går til batteriet.

Resten af Elnettet får også strømmen fra start relæet gennem hoved sikringen, lige på nær starter motoren
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Ensretter??

Indlæg af iver »

Undskyld drenge, jeg har dummet mig her. Jeg troede nemlig i vidste hvordan en Schnabel ensretter var fobundet, den får de tre gule ind, og ud kommer en rød som via en sikring går direkte på batteri, og en sort som ligeledes går direkte på batteri. I kunne jo umuligt vide hvad jeg fabler om når i ikke ved hvordan skidtet er forbundet. Giver det mere mening nu, med min beskrivelse?

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ensretter??

Indlæg af Nikolajsen »

Helt i orden :-)
Ja, nu giver det mere mening, nu bør du kunne måle om der er stelforbindelse fra en af de gule.
Men kun det, ikke hvilken en, og ikke om det er flere. (i hvert fald ikke med sikkerhed)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Ensretter??

Indlæg af stig »

iver skrev:Undskyld drenge, jeg har dummet mig her. Jeg troede nemlig i vidste hvordan en Schnabel ensretter var fobundet, den får de tre gule ind, og ud kommer en rød som via en sikring går direkte på batteri, og en sort som ligeledes går direkte på batteri. I kunne jo umuligt vide hvad jeg fabler om når i ikke ved hvordan skidtet er forbundet. Giver det mere mening nu, med min beskrivelse?

Mvh Iver.

Har hørt om en Schnabel men aldrig arbejdet med en :)

Men den måde du har forbundet den på, så giver det det sammen som hvis du havde den originale monteret mår du måler på kredsløbet.

Men du er nød til at demonter ensretteren når du måler på generatoren
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Ensretter??

Indlæg af iver »

Hmmm det med kredsløbet forstår jeg ikke hvad du mener med Stig.

Mht ensretteren skal demonteres så er det, det jeg tidligere skrev, så går udfra du er enig med mig.

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ensretter??

Indlæg af Nikolajsen »

Ja, jeg melder mig "dømt ude" nu.
Stadigvæk held og lykke med det.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Ensretter??

Indlæg af iver »

Nikolajsen skrev:Ja, jeg melder mig "dømt ude" nu.
Stadigvæk held og lykke med det.
Det skal du såmænd ikke for min skyld! Jeg sætter stor pris på den hjælp du har givet, og det var jo det der var grundlaget for at vi startede denne klub, hjælpe hinanden med tekniske spørgsmål :-D

Jeg har nu afmonteret ensretteren og målt efter stel igen, og nu er der ingen stel forbindelse at måle på de tre gule fra statoren :-D :-D :-D :-D :-D :-D Det vil vel med andre ord sige at statoren ikke fejler noget, og jeg kan nøjedes med at skifte ensretter. Men skal der så være Schnabel igen eller original........ Og vel helst være en 360w somden burde og ikke 350w som den der nu er brændt af...

Tak til alle der gav indspark!!!!!!

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ensretter??

Indlæg af Nikolajsen »

Det var heller ikke for din skyld, eller nogen andres :lol:
Blot fordi min viden ikke rakte længere :roll:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Ensretter??

Indlæg af Bønne »

iver skrev:det var jo det der var grundlaget for at vi startede denne klub, hjælpe hinanden med tekniske spørgsmål
Ja, sådan troede jeg jo også det var, men jeg kan så forstå at hvis man kommer med detaljerede, og dermed lange, forklaringer, bliver man diskvalificeret... så derfor havde jeg egentlig ikke tænkt mig at kommentere denne tråd, men nu gør jeg det alligevel :lol: .

Lad os først slå fast; skal du måle gennemgang, skal du først isolere det du skal måle på, dvs. demontere stik og ledninger. Forestil dig at det er en ring du måler på; en probe på hver side af ringen, hvordan ved du hvilken vej i ringen du måler? Adskiller du ringen i den ene side (demonterer ledningerne), så ved du at det er den anden side du måler på.

De tre gule ledninger fra generatoren er tre spoler (3-facet generator), der er forbundet i et stjernepunkt i statoren, dvs. at du skal kunne måle ca. den samme modstand (Ohm), mellem hver sæt ledninger, altså gennem to spoler, tre målinger ialt; mellem 0,1 og 1,0 Ohm. Måler du fra en af de gule ledninger (ligemeget hvilken, de er jo forbundet i stjernepunktet), og til stel, f.eks. motorblokken, må der ikke være nogen forbindelse.

Du skriver at den lader omkring 14,3 V både i tomgang og ved 4500 omdr. Normalt vil den lade mindre i tomgang, 12,5-13 V, men de 14,3 V ved 4500 omdr. er da okay, og da den ikke overlader, f.eks. 16 eller 17 V, hverken i tomgang eller med omdrejninger, hvad er så egentlig problemet? Ja, spændingsregulatoren har været varm, men det behøver den jo ikke at have taget skade af (endnu :lol: ). Men hvorfor har den så været varm? Ja, det kunne jo, som du selv er inde på, være pga. effekten (Watt), at den har skulle levere mere strøm (Ampere), end normalt og derved er blevet overbelastet. Det kan f.eks. skyldes dårlige forbindelser i stik (der kan udvikle så meget varme at stikket smelter), eller dårlige stelforbindelser generelt. Den ekstra effekt der skaber varmen kræver strøm og den skal generatoren levere via spændingsregulatoren, som derved selv bliver varm og overbelastet. Så jeg ville nok efterse og evt. rense og smøre de forskellige stik rundt omkring og checke stelforbindelserne.

En god ide her er at lave en kraftig ledningsforbindelse, f.eks. 4 eller 6 mm2, mellem punktet hvor stelledningerne er skruet på stellet (på min er det under tanken, mon ikke det er det samme på de nyere), og så til motoren, der hvor stelledningen til batteriet er skruet på, så der bliver direkte forbindelse mellem stelledningerne i ledningsnettet og batteriets minus-pol (det her har jeg vist skrevet før :lol: ), istedet for at stellen skal finde vej gennem diverse stel- og motorbeslag.

Om man skal købe en original, en uoriginal eller en Schnabel vil jeg lade være op til den enkelte. Men jeg kan oplyse at jeg på Africaneren selv kører med en uoriginal fra MC-Nøglen, den har kørt ca. 60000 km på 7 år nu, lader ca. 12,5 V i tomgang og ca. 13,8 V med omdr. og bliver kun håndlun. Varaderoen kører stadig med den fra fabrikken originalmonterede, dvs. at den indtil videre har holdt 155000 km og 9 år.

... tja, nu endte det alligevel med at blive et langt indlæg... :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Ensretter??

Indlæg af iver »

Hej Bønne.

Jeg diskvalificere dig ikke, men vil i stedet sige stort tak for det fyldestgørende svar, specielt den med forbindelse fra minus til stel vil jeg lige nørde videre med, og se hvad jeg evt kan forbedre.

Ja min ensretter har været varm, så varm den har smeltet et hul i den epoxy der er støbt omkring printet. Jeg tror nu godt jeg vil ofre den tusse en ny Schnabel koster, og så slippe for at sidde og bekymre mig om den snart brænder helt af.

Fedt med ohm værdierne, dem vil jeg lige tjekke.

Tak for dit besyv Bønne.

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Besvar