Twin holdbarhed

Spørgsmål eller tips.
Besvar
kimhansen

Twin holdbarhed

Indlæg af kimhansen »

Hej, jeg ermed for første gang i aften.
Er 44 og har kørt MC altid, seneste 15 år med Gold Wing.
men de erlidt klodsede og tunge, jeg vil gerne prøve noget nyt.
Overvejer at anskaffe en africa twin.

Hvor lang tid går der inden motoren skal renoveres? i km.
Er der ting som plejer at gå, såsom vandkøler osv.

Hvor langt går den på literen ved rolig kørsel, hvor man blot nyder komforten og det dejlige vejr?

Ved langtur, hvilken fart går den godt, uden at blive overanstregt, ogu den for stort vindpress?

Ved import ,fra hvilket land vil det være best og finde en ærlig maskine?

Eller er de danske brugt priser i samme pris niveau for en given årgang?

Hvilken årgang/årgange er bedst?
Hilsen Kim. Næstved.
John

Indlæg af John »

Hej Kim
Velkommen i forum.
Jeg er nok ikke den bedste til at svare, men prøver alligevel at begive mig lidt ud på tynd is - alt alene baseret på hvad jeg har læst, hørt, erfaret gennem de sidste 2 år, hvor jeg har været den glade ejer af en AT. Mange i All-Road har kørt i mange år og har mange erfaringer, og de skal nok svare.
Det eneste jeg har kunnet læse mig til er en generel svaghed er kontakterne i benzinpumpen (læs: knikserne), og kun hvis pumpen skal køre længe, f.eks hvis maskinen er kørt tom. Ved at ændre på udluftningsslangerne fra karburatorerne skulle man også kunne få maskinen til at starte i en ruf, også ved længere tids stilleståen. Hvis min (fra 1995) har stået i eks. 14 dage, så skal den lige tørnes nogle gange før den starter. Ved jævnlig brug eks. hver 2.-3. dag starter den prompte.
Motoren skulle, efter hvad jeg ahr læst mig til, kunne gå et par hundrede 1000 - ohne probleme :-).
Min er importeret (ikke af mig) fra Tyskland. Er fra 1995 og havde 45.000 på uret da jeg købte i juni 2006. Siden da har jeg skiftet olien - da jeg købte og i år + oliefilter. Satte nye tændrør i i 2006 + luftfilter + nye dæk. Intet andet, og den kører som en drøm, men kan bedst lide omdrejninger på ca. 3.000 eller derover. Forbrug ca. 18-19 km literen. Jeg har ikke været på langtur med den, og skal det ske skal jeg først have ændret ved sæde eller andet sæde på, da min røv ellers tager varig skade. Det originale sæde er intet bevendt på langtur, efter min mening.
Jeg gav 32.000 uden afgift - det var nok lidt i overkanten. Betalte knap 39.000 i afgift, emn det kunne måske godt være gjort billigere hvis jeg havde kendt nogle af gutterne her fra forum inden :-).
Jeg tror at køb af en ærlig og velholdt "dynge" fra Tyskland, til en fornuftig pris + lidt små fiks fakserier inden syn kan gi' en samlet fornuftig pris. Held og Lykke :-D :beer: John
kimhansen

Indlæg af kimhansen »

Tak for svarene.
Kan man købe bedre sæde til den? hvilke?
Man sidderjo ret op og ned, så det erlige på halebenet man sidder.
Har kørt Gold wing 6 cyl i 11 år, der får man ondt i knæene, fordi man sidder fastlåst, uden at kunne rykke rundt på sædet.
Der hjælper ekstra fodhvilere monteret ude på motor bøjlerne, så kan man strække ben, og derved skifte benstilling.
Man får også ondt i rumpen på sådan en,- det skulle man ikke tro.

Kan også lide Aprillia Caponord, ser ud til at være spændende.
Kim
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Kim og velkommen i klubben.

Og så lige tak for din mail i aftes, glæder mig at du har fundet vej til os.

Jeg vil starte fra en ende af, ganske rigtig har African Twin eller AT som nogle siger, den fejl at bensinpumpen går i stykker, nogle reparere den, andre køber en anden pumpe til omkring 300 kr tror jeg det er, af mærket Mikuni, den skulle efter sigende være uopslidelig, og anbefales på en del AT forums rundt om i verden, bla fordi det er en vakum pumpe og derfor ikke kræver strøm eller andet der sådan lige kan gå i stykker......

Holdbarheden af motoren, ja det afhænger jo af brugen, en del ATer har gået 250.000 uden at have været åbnet, min egen har gået 77.000 nu uden at bruge en dråbe olie eller været åbnet til andet end service, justering af ventiler og sådan!!!

Bensinforbruget er rimeligt synes jeg, vede rolig kørel ligger den på mellem 18 og 21 kml vil jeg mene! Og det er endda med en del oppakning og passager min har præsteret det.

Marchhastigheden når jeg kører på motorvej ligger på 120-130 både fordi jeg ynder at følge færdselsloven og fordi det er der jeg synes den "spinder" bedst, og så når man jo også at se sig lidt omkring og følge med i hvad der sker i trafikken omkring mig, og alt afhængig af hvor højt et kåbeglas du kører med, synes jeg faktisk man sidder særdeles godt i læ på en AT, måske ikke så godt som på en Goldwing, men ihvertfald tåleligt :lol:

Jeg har hentet mit vidunder i Tyskland, måske var jeg heldig og finde en ærlig tysker men ihvertfald har jeg ingen problemer haft med den, og så kan man være nogenlunde sikker på at der allerede sidder lidt ekstraudstyr på, hvis man er til den slags, jeg har ikke kigget priser i lang tid, så det kan jeg ikke udtale mig om!

Årgangsmæssigt, ja så er de første årgange 650 ccm og de nyere 750 ccm, jeg vil nok hvis jeg skal, anbefale dig at købe en såkaldt Rd07 model, og måske fra 1996 og frem, så er de rimeligt opdaterede, og så skal du måske også prøve at sikre dig den ikke har kørt for meget offroad, de kan godt blive smadrede af den slags hvis de bliver kørt hårdt! Ja og få buler og den slags......

Sæderne er som John siger ikke for gode, jeg har et ombygget sæde på som jeg er vældig tilfreds med, det samme har evt passagere som jeg har haft på sagt, jeg ved at Corbin bla laver til ATer. Jeg synes i øvrigt fint man kan have passagere bagpå, den trækker det fint og de sidder ikke med alt for sammenbøjede ben! Som kører er den så høj at bliver man træt i benene kan man lade dem hænge ned for at strække ud, selvfølgelig afhængig af hvor meget man har hævet eller sænket den!!

Håber du kunner bruge mit svar, og har du yderligere spørgsmål, vil jeg eller en anden sikkert besvare så hurtigt sæm muligt og efter bedste evne.

Endnu engang velkommen på forum, håber at du får fornøjelse af os, og måske bliver fristet til at købe em AT, jeg tvivler på at du bliver skuffet...

Mvh Iver

Ps. Ved ikke noget om Aprilliaen, men en Suzuki Vstrom er også et fint alternativ skulle jeg mene!!!!!! Men der står jo ikke Honda på tanken :lol:
Fuck Chrome.
HARK Rules
kimhansen

Indlæg af kimhansen »

Tak for svarene.
Jeg varjo den som startede GWRRA op i Danmark for primært goldwings og valkyrie, men ALLE andre MC er også velkomne.

I går prøvede jeg en Aprillia Caponord. med V-2 og 1000 CCM.

Den er meget smuk syndes, som Italienere altid er det, vi kører også Alfa Romeo Diesel, en 156 med 175 HK på fem cylindre.

Capo en kører helt, helt utroligt godt.
Hergik jegog troede at en Goldwing havde den mest komfortable affjedring,- men nej, den kan ikke være med her.

Jegkørte i godt 30 min.

Under 3 500 omdr. ryster den ( GW ryster Aldrig)
Over dette går den silkeblødt, og trækker afsted som en bambus raket,- hold kæft hvor er den hurtig.

Ved 150 ligger den fuldstændigt retnings stabilt på vejen.

Man får vindstøj i forhold til GW, det er klart grundet lille kåbe i forhold til står kåbe på GW.

Ved lidt slalom kørsel, bemærkede jeg den er lidt træg at ligge ned, skiftevis, men bedre end GW.

Alt i alt en utroligt lækker maskine.
Stel og affjedring er noget der virker, bremser fra Brembo ligeså.

De 98 HK er meget attraktive at have, til en sjælden gang, man vil have det sjovt og mærke suset.

Mærkeligt at skulle konkludere:
EN GW ikke kan hamle op med retnings stabillitet, affjedrings komfort, og håndterligheden i forhold til Capo.

Vindpress, mulighed for anhænger, fart pilot, stero, CB osv. er til GW ens fordel.
Og prestigen til GW fordel.

Nu skal jeg have prøvet en Africa Twin, for sammen ligningens skyld.

Er bange for at 60 HK er for lidt, ikke at jeg ræser afsted, for det gør jeg ikke, det gør jeg heller ikke i bilen, men engang imellem erdet sjovt at en BMW eller Audi ikke kan køre fra mig...i bilen.

Jeg overvejer også BMW k-75 med omkring 75 hk.

Jeg e glad for svarene.
Laver lige et nyt indlæg overskrift.
Kim
PAVJ

Indlæg af PAVJ »

Hej Kim.
Faktisk kørte jeg også GW for år tilbage, men valgte at skifte over til AT650 - den er nu efter 6 år skiftet til en AT750 årg. 03. Jeg har virkelig aldrig fortrudt skiftet og som du skriver så får man altså også ondt i halebenet af at sidde på en GW, hvilket jeg var meget overrasket over. Jeg har kørt meget på min ATer i hele Skandinavien og den har givet nogle fede oplevelser.
Mht prestige må det vel være en subjektiv vurdering, GW og Harley er der vel efterhånden så mange af at " prestigen " er gået fløjten. Personligt synes jeg der for meget " Bamses venner og truckernosser " over stilen dag ( undskyld hvis jeg sårer nogen her ) ............

Tilbage til ondt i røven ved længere kørsel. I sidste uge kørte jeg ca. 10 timer i streg på min 750er, jeg var faktisk ved at tro at min gangart havde taget varig skade, hold da kæft hvor var jeg øm .... - men jeg gad nok vide om det ikke er et generelt problem på MCer ? - er der nogen hvor man ikke får ondt i bagdelen?
Jeg ved at Touratech sælger et touringsæde til AT750ere.

Mht. holdbarhed så læs lige følgende uddrag:

But regardless of the HP you are travelling with, the Twin is an excellent Travelling bike. The , especially for the European market, built bike was seen on every continent. So it?s no wonder that a lot of bikes show 6 digit mileages. Best example is the swiss Dirk Egli. A long trip to work as well as 5 tours to Corsica and countless travels through Europe made him and his Twin a km-eater. At 130000 km he located a noise in the motor and thought the engine would die within the next days. A sheer false diagnosis. Today his Twin got 243000 km on her - and over 100000 of them without oilchange or any other service. Salt of seven winters keeps her together and the chain was changed when it was torn. Three chains have had it. "I want a bike to ride not to service", was his comment.

Teksten er uddrag af længere god artike som kan læses her:

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... xrv650.htm


Poul. :lol:
kimhansen

Indlæg af kimhansen »

Hvordan ser jeg om det er en 650 eller 750 Africa Twin?

Når i skriver 650 mener i vel ikke Trans alpen?
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Næ nej, de ældre AT er 650 ccm, og de ældre TA er 600 ccm.

Man skal kende dem hvis man skal se det fra afstand, men er man tæt på, står det på dem, med klistermærker på siden. Og hvis der ikke er nogen, står det støbt i cylinderne.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar