Gearet bagtandhjul

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Niels

Gearet bagtandhjul

Indlæg af Niels »

Hej.

Jeg ved at der er et par stykker der har gearet deres afrikaner 5 tænder på det bagerste tandhjul (fra 45 - 40). Er der et godt sted at købe tandhjul på nettet, eller er det bare ned til den lokale reservedelspusher?

Mvh Niels.
Niels

Indlæg af Niels »

Nå, jeg har selv fundet svaret...et andet sted på forum.

Det kan købes hos www.discteknik.dk, og det koster ikke engang en bondegård (ca. 300,-).

Det er et JT tandhjul, og det hedder JTR1332/40.

Sikke man kan, når man har sådan et fint forum :-D

Hilsen Niels
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Hej Niels

Lige et dumt spørgsmål...
Gearet op eller ned (flere eller færre tænder) ???

Jeg havde tidligere en Marauder 800, som jeg gearede fra 15 til 17 tænder på det foreste... Man skulle tro, at den døde, men den blev faktisk hurtigere, og fik de ønskede lavere omdrejninger... Men er det en fordel på vores maskiner???

Mvh
Christian
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Niels..

Jeg kører med et mindre tandhjul bagpå (40 tænder), hvilket passer godt til min kørestil på asfalt. Min gamle afrikaner har jeg målt til 182 på toppen efter GPS, med denne gearing, hvilket må siges at være godt nok.

Jeg har dog bedst erfaring med originalgearingen når jeg kører grus og gedestier, men igen et spørgsmål om temperament og kørestil.

Hører gerne din og andres erfaring med omgearinger. :-)
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Niels

Indlæg af Niels »

Hej.

Jeg vil geare det bageste ned til 40 tænder, fra de originale 45, lige som Peter AT.

Jeg skal nok dele ud af mine erfaringer, når jeg har kørt med det et par dage. Men jeg kommer jo nok til samme konklusion som Peter.

Jeg har iøvrigt et ekstra sæt hjul, som jeg skal have knopper på. Der kommer det originale tandhjul over på, så gearingen passer bedre til grus.

Hilsen Niels.
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Ok.. Så tænker vi det samme.. ;-)

Christian
Niels

Indlæg af Niels »

Så er det nye tandhjul kommet med posten!
Jeg glæder mig meget til at få det sat på, og få kørt en rigtig god prøvetur, med lidt bakker, lidt bakker med grus, og lidt lande og motorvej.

Så kan jeg ved samme lejlighed få testet mit nye sæde ( der kommer en ny tråd om det en af de nærmeste dage)

Hilsen Niels.
Niels

Indlæg af Niels »

Så er det nye tandhjul kommet på....desværre er kæden nu for lang, så der bliver ikke nogen prøvetur før der er kommet led af...øv!

Billede
Niels

Indlæg af Niels »

Så var jeg endelig ude at prøvekøre den nye gearing! Det er kun en ting at sige...HURRA :lol:

Det gav lige det jeg ønskede. Det føles som om jeg har fået det 6. gear. Jeg har ofte oplevet at det bedste bygear ligger et sted mellem 4. og 5. Nu passer det perfekt at holde sig i 4. Og det 5. ligger nu der hvor jeg næsten altid skifter efter "spøgelses gearet", det ønskede 6. gear.
Der er ingen problemer med at komme ud af hullerne ved start, den kan sagtens trække sig i gang. Det er lige før jeg tror den er hurtigere, pga. de længere ben. Jeg skal måske lige sige, for at der er noget let at sammenligne med, den køre nu 120 kmt. ved 5000 omdr. det er til at huske, næste gang du selv ligger og høvler motorvej.

Jeg var også lige en tur i skoven (læs mere herom i "turen går til") hvor jeg også mener at 1. gearet stadig rækker til grus og skovvej, og den grovere slags.

Alt i alt...Der er efter min mening ikke noget at betænke sig på. Det er de bedste 300,- kr jeg har brugt i lang tid! (+ en 50'er til et kædesamleled) ;-)

Hilsen Niels.
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: Gearet bagtandhjul

Indlæg af Bernt »

Hvad med os der ikke køre AT med istedet for køre TA, hvilke antal tænder skal man der gå efter?
8-)
Eventyret venter bag næste sving :-)
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Gearet bagtandhjul

Indlæg af Tinning »

jeg kører med 15 -42 på min TA og det er jeg fint tilfreds med
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: Gearet bagtandhjul

Indlæg af Bernt »

Det tror jeg at jeg vil prøve når TA skal havde nyt kæde kit næste gang :-D

Har du sammenligne med fald i omdrejninger? Benzin forbrug? Og top hastighed?

Mvh Bernt
Eventyret venter bag næste sving :-)
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Gearet bagtandhjul

Indlæg af Tinning »

omdrejningerne ligge ca 500 under hvad de gjorde før når jeg kører motorvej (110km-t)
benzin forbruget er stort set det sammen og topfarten er aldrig prøvet :-D
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: Gearet bagtandhjul

Indlæg af Bernt »

Tak for det, lyder som noget min TA vil være glad for.De fleste km bliver forsat kørt på faste banede veje.
Men i takt med at der til næste år skal nye dæk til, så kan det være at grus og skovveje også bliver sjove at prøve krafter med.
Mvh Bernt
Eventyret venter bag næste sving :-)
Tidligere_medlem_1

Gearing

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg køre med 16/47 mod original 15/47. Det har sænket omdrejningerne med 300, så når jeg kører med 4.000 omdr. kører jeg 90 km/t efter speedometeret og 86 km/t på gps'en.

Billede
Besvar