Montering af fjeder på centerstøttefod

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Kazzan

Montering af fjeder på centerstøttefod

Indlæg af Kazzan »

Nogle herinde som har en go ide til hvordan man monterer fjedrene på en SW Motech centerstøttefod??
Har næsten fået den trykket på plads, man kan bare ikke få det sidste stykke.


MVH
Kasper
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Den ene gang jeg har monteret sådan en fjeder, var jeg nødt til at udvide "hullet" den skal sidde i, der var ikke rigtigt plads nok til at få den ind på plads, samtidig med at man skulle have plads til "krogen" man trække i fjederen med. Og det var nemt nok, det er bare (på en 2006) et stykke ø 3-4 mm tråd, der er svejset på stellet.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Kasper

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Kasper.

Den eneste måde jeg fik min på plads på, var ved, at spørge min gamle far til råds - jeg har nemlig et es i ærmet når det skal skrues, han har været auto mekaniker i 40 år og er en rigitg godt teknisk problemknuser. Han så hurtigt problemet og udviklede et lille - og yder simpelt stykke værtøj til opgaven. En lille krog med et kraftigt trækøje som kunne få fat i fjederen og slippe den igen når den kom på plads. Det er bestemt ikke raket teknologi, men det virkede - et tyndt massivt rundjern på 3 mm tykkelse som bliver bukket som en krog og med et godt håndtag i du kan rykke i - så har du magten til at trække det på plads. Ved ikke om det hjælper dig - men spørg endelig hvis du får brug for det.

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Hej Kasper

Indlæg af Nikolajsen »

Søren Dahl skrev:Hej Kasper.

Den eneste måde jeg fik min på plads på, var ved, at spørge min gamle far til råds - jeg har nemlig et es i ærmet når det skal skrues, han har været auto mekaniker i 40 år og er en rigitg godt teknisk problemknuser. Han så hurtigt problemet og udviklede et lille - og yder simpelt stykke værtøj til opgaven. En lille krog med et kraftigt trækøje som kunne få fat i fjederen og slippe den igen når den kom på plads. Det er bestemt ikke raket teknologi, men det virkede - et tyndt massivt rundjern på 3 mm tykkelse som bliver bukket som en krog og med et godt håndtag i du kan rykke i - så har du magten til at trække det på plads. Ved ikke om det hjælper dig - men spørg endelig hvis du får brug for det.

Mvh Søren
Nå ja, det er klart. Det er sådan en jeg mener når jeg skriver "krogen". Havde ikke lige tænkt over, at alle ikke kender sådan en :oops:
De fås også færdig lavede :-D .
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Kazzan

Indlæg af Kazzan »

Vi havde lidt gang i samme løsning.
Vi brugte en kraftig snor og en lægtehammer som greb. Men lykkedes os ikke af få trukket den langt nok, to relativt voksne mænd besejret af en fjeder.
Må se om jeg kan skaffe noget a la den løsning i kom med og så prøve igen.
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Fjeder

Indlæg af Nejmann »

Hej Kazzan

Jeg går ud fra, det er sådan en ret kompakt fjeder med tætte vindinger? I så fald har jeg set et trick et sted, der måske kan hjælpe:
Tag en håndfuld skiver (eller to-kroner eller noget). Sæt fjederen i en skruestik og bøj den så meget, at der kan komme en skive ind mellem to vindinger. Bøj så til den anden side og sæt endnu en skive ind. Gentag til fjederen er strukket så langt, at den kan monteres. Med lidt held falder alle skiverne ud af sig selv, når du folder støttefoden ud...

Og google kunne selvfølgelig hjælpe med et billede:
Billede

Lad os lige høre om det virker...

mvh Kåre

PS. Husk at passe på fingrene - og øjnene 8-)
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Hvor er det bare vidunderligt med sådan et forum...
:!:
Christian
Besvar