Eftersyn på Varadero.

Spørgsmål eller tips.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

SUPER!

Indlæg af mogensl »

Det er lige, hvad jeg har gået og ventet på siden tankerne om en Vavardetdo? (som de gæve folk kalder den - det er jo en sjælden fugl, eller var, og navnet er skrevet med lidt svært læselige bogstaver) meldte sig. Siden resulterede det i købet af min VA7 i 2013. Ny og "hengemt", som det hedder, når man står i udkantsdanmark (Holtug) og venter på en køber i årevis. Jeg anede ikke noget om XL1000 (Honda bruger mange og sære navne. Dette er dog et af de mere sigende: Den er stor og næsten på 1000 ccm. Men hvad en japansk motorcykel har med en badestrand på Cuba at gøre, må stå hen i det uvisse. Især da det bestemt ikke er i løst sand, man skal forvente at få de største fornøjelser på sådan en krabat).

Bønne, du har hørt mine bønner :-D Da jeg læste om den inden købet, kunne jeg konstatere, at de nyere modeller ikke havde nævneværdige, kendte skavanker. Det er jo ikke helt ligegyldigt, hvorledes de forskellige mærker definerer begrebet "sliddel", og det skal jeg love for, jeg lærte noget om, da min R1200GS nåede de 65.000 og bremsekraftforstærker/modulator brændte af. Sådan en sliddel kostede noget med 18.000 kr. Nu har de udsolgt, har jeg hørt, men det kan vist stadig lade sig gøre at få dem renoveret. Dog uden garanti for, at de holder længere. Sådan en skavank ville jeg nødig opleve med min VA7.er, og det har jeg nu fået bekræftet, at jeg formentlig ikke gør. Der synes ikke at gemme sig andet end forventelige udgifter under kåben. Det er jeg meget glad for at få konstateret - så megen tak for ulejligheden. Vi amatører suger al mulig viden ud af de erfarne og sparer en masse penge!

Deling af viden og erfaring er for mig internettets allerstørste gave. Det er guld for en amatør. Måske knap så populært hos professionelle værksteder. Så nu kan jeg sove roligt i stedet for at ligge vågen og tænke på, om jeg bliver ruineret af uforudsete udgifter. Køb aldrig en motorcykel med bremsekraftforstærker! (De findes vist kun brugt i vore dage....).

Af hjertet tak :ok:

PS: Hvor køber du SBS klodser og KN luftfilter?
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

You´re welcome :-D

Jeg husker ikke lige hvor jeg købte K&N-filteret dengang, men Louis i Tyskland har det: https://www.louis.eu/artikel/k-n-high-f ... d1e03b67c3

SBS klodserne plejer jeg at købe hos Slagelse MC Center, de har dem som regel på lager, de passer jo også til andre Honda´er med DCBS bremser.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af mogensl »

Jo tak, mere af den slags. Jeg kan se, at Louis tager dkr. 596 + porto, så jeg vover eBay til dkr. 489 incl. porto fra UK. Sælger ser tilforladelig ud. Spændende at se, om jeg kan mærke forskel. Min Yamaha SZR 660 havde åndenød og fik for mager blanding med K&N. Den historie kender du vist...
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Er det så olieret fra ny, ellers skal du jo have olien med også?

Og så skal du lige være opmærksom på at der er to typer, ét op til 2003 og et andet fra 2003 og frem.

De fleste cykler kan umiddelbart køre med K&N-filter uden ændringer, hvis de vel at mærke har original udstødning eller tilsvarende. Monterer man et mere åbent udstødningsystem også, kommer man ikke udenom en PowerCommander.

Med filteret alene føltes min som om den trak vejret lidt lettere og gik lidt mere jævnt, men jeg ved ikke hvordan det gamle filter så ud, det var jo mens der var garanti på den endnu og blev skiftet ifm. et eftersyn. Jeg skiftede til K&N lige så meget fordi det holder evigt, så sparer man jo at købe det dyre originale for hver 18000 km.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af mogensl »

Jeps. Det er olieret og klar til brug for VA7 (03-11). Det er afsendt 2 timer efter bestilling, så alt ser fornuftigt ud. Det er ikke som hos DavidSilver, som stadigvæk markedsfører det elendige no-name (Hi-Flo?), som kommer frem, når du prøver at bestille et OEM filter på Honda part no. Til trods for, at de er gjort opmærksom på, at det ikke passer og kan klemme den vakuumstyrede vinge i filterkassen.Så jeg er holdt op med at handle der. Gad vide hvor mange, der har fået mast det filter ned i kassen af sparsommelige "mekanikere". Jeg har stadig YouTube videoen tilgængelig. Nu gider jeg ikke mere bøvle med at finde et OEM filter og følger dit råd med et K&N. Håber det passer. Og så er det kun lidt dyrere end det originale engangsfilter.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Nå ja, det var dig der lå og sloges med det filter engang.

Men så er det jo bare plug & play når det dukker op. Det eneste jeg har haft med K&N-filteret, er den gummipakning der ligger under det. Med tiden blev den mør og gik i stykker, men så skar jeg en ny ud af et stykke 3 mm gummiplade, af den slags man bl.a. bruger som underlag på filebænke.
Billede

Og du ved godt at du aldrig må bruge trykluft til at rense det med, det ødelægger filteret :!: I stedet skal det vaskes, jeg plejer at bruge det rensesæt de har, med rensevæske og olie. Jeg hælder rensevæsken op i en plastikbøtte der passer i filterets størrelse og lader det så ligger der lidt. Så tager jeg det op og lader det dryppe af og hælder rensevæsken tilbage i flasken, det kan sagtens genbruges nogle gange, det skal jo bare opløse skidtet. Derefter skyller jeg filteret under vandhanen med lunkent vand, og lader det tørre, hvorefter jeg olierer det fra oversiden. Jeg lader det så ligge og trække lidt og ser så efter på undersiden om der er nogle "helligdage", er der det, får det lidt mere på oversiden, indtil det hele er olieret.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af mogensl »

Man bliver stadig klogere, herunder at trykluft ikke altid er løsningen, selv om det er godt til mange ting. Også til at trykke vand og skidt ind i lejer og sån't. Men det er en anden sag.
Der er livstidsgaranti - næsten - på luftfiltrene fra K&N: "This warranty lasts for 10-Years or a Million Miles, whichever comes first, from the date the product was purchased." Det gælder måske ikke pakningen, som vel kommer ind under undtagelsen "wear and tear", som sammen med meget andet står med småt. Noget andet er, at det ikke er umagen værd at indlede et slagsmål om sådan en.

Jeg tillader mig at dele min lille video af mine traumatiske oplevelser med det nævnte "no-name" filter, som jeg købte hos DavidSilver under Honda.s originale partno. 17210MBTD20.

https://www.youtube.com/watch?v=5iNHs0_Rh3E&t=14s

Gad vide om nogen kører rundt med et rødt no-name HiFlo filter i deres XL1000 uden at vide det. Det kan jo godt lade sig gøre at mase det ned i filterkassen...og så er det billigt!
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Jo, jeg husker godt videoen og de problemer du havde med det filter.

Grunden til at du ikke må bruge trykluft på K&N-filteret, er fordi det er lavet af to lag fint metalnet med et bomuldsmateriale imellem. Trykluft vil ødelægge bomuldsmaterialet og blæse det ud gennem metalnettet, og så er filteret jo ødelagt.
Så det må kun vaskes, som sagt bruger jeg deres eget rensesæt, men teoretisk ser skal det jo bare være noget der kan opløse den gamle olie og skidtet, om det så er opvaskemiddel e.lign., betyder nok ikke så meget, og så skylles og tørres godt bagefter. Det der er mere vigtigt er olien, det skal selvfølgelig være noget der er beregnet til luftfiltre, og der er det så at jeg bare køber deres rensesæt, så har jeg begge dele, men olien kan også købes separat.
Og der er jo trods alt længe imellem at det skal renses.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Bagsvinger m.m.

Indlæg af mogensl »

Bagsvinger og ledforbindelser lever en skjult tilværelse langt nede under det sted, man sidder på. Jeg har tit tænkt på, om lejer m.m. er konstrueret til at vare evigt uden vedligeholdelse, for det ses meget sjældent, at nogen får serviceret de dele. Har du på noget tidspunkt efterset og smurt lejerne til bagsvinger og ledforbindelser og i givet fald hvornår, og hvordan så de ud?

Jeg er i tvivl om, hvornår jeg skal gå i gang med projektet på min VA7 - 50.000 km. Eller om det overhovedet er værd at bekymre sig om foreløbig?

Jeg benyttede lejligheden, da jeg skiftede kædekit på min Aprilia Pegaso Factory 2008, og kunne derfor sætte en "ægte" endeløs kæde på, nu det hele var skilt ad. ("Uægte endeløse kæder" er de, som sælges som "endeløse", men samles med nitteled, har jeg erfaret, da jeg ledte efter "ægte" endeløs DID til VA.eren). Det var på høje tid at få renset og fedtet lejerne, især de løse nålelejer i ledforbindelserne her ved 23.000 km. Et par år mere havde kostet nye lejer hele vejen rundt. Det er jo ikke en Honda...
Besvar