Tja, jeg fik jo aldrig skrevet mere i denne tråd
, så mon ikke det er tid til en opdatering nu
Dengang havde Varulven jo kun gået godt 66000 km, her små 6 år senere, har den lige rundet 170000 km...
, i tirsdags i Sverige på vej hjem fra et Iron Butt UK arrangement i Norge, 2972 km fra fredag eftermiddag til tirsdag aften
Men hvordan er det så gået på de over 100000 km siden sidst? Jo, jeg har pudset bagskærmen...
Og så har jeg selvfølgelig lavet eftersynene, efter garantien på daværende tidspunkt var udløbet, begyndte jeg at lave dem selv. Dvs. at den har fået skiftet olie og filter for hver 12000 km, kølervæske for hver 36000 km, tændrør for hver 48000 km og bremsevæske for hver 18000 km. Luftfilteret udskiftede jeg jo til K&N ved 36000 km, så det skal jo bare renses og olieres en gang imellem, checker det gerne ved de eftersyn hvor jeg alligevel har tanken af og renser det efter behov.
Ved 81000 km fik jeg monteret PowerCommander på den, hvilket har givet en meget roligere gas ved langsom kørsel, samt et bedre bundtræk fra lavere omdrejninger. Montering samt bænkjustering stod Jesper "Pepe" i Vordingborg MC for.
De 3 udstødningspakninger samt spændebånd i rørsamlingerne har været skiftet to gange.
Forgaffelbøsninger og pakdåser har været skiftet én gang, men skal igen til vinter.
Alle 3 bremseskiver blev skiftet ved 100000 km og er således godt på vej igen, klodserne skiftet efter behov. Skiftede selvfølgelig alle 3 sæt sammen med skiverne, men har også haft skiftet "i utide" ifm. at jeg skulle på langtur.
Baghjulslejerne har jeg skiftet én gang, med SKF lejer, som pt. har kørt en del længere end de originale japanske. Forhjulslejerne har ikke været skiftet.
Ligeledes har chokkoblingen i baghjulet været skiftet én gang.
Batteriet blev skiftet efter 7 år og 116000 km.
Koblingkablet blev skiftet ved 157000 km, fordi metalhætten der sidder på enden af yderkablet oppe ved grebet, var slidt op og kablet derfor begyndte at deformere. Gaskablerne har ikke været skiftet (men ligger klar under sadlen
).
Jeg er på det femte sæt originale tandhjul, et sæt holder 35-37000 km. Ved sidste skift monterede jeg en automatisk kædesmører af engelsk fabrikat, en "PD-Oiler". Denne udmærker sig ved at være elektrisk og skal derfor ikke klippes ind på slanger el. lign., samt at den arbejder vha. en lille pumpe der pumper en dråbe olie ud af gangen i intervaller indstillet på en timer, dvs. at den er uafhængig af oliens temperatur, den pumper altid en dråbe ud ved det valgte interval.
Ud over de originalmonterede Bridgestone dæk, som blev skiftet ved 14000 km, er jeg på det 7. sæt Michelin Anakee II og har det 8. sæt stående klar, et sæt holder mellem 20 og 25000 km (har rundet 25000 på et af sættene
).
Ved 100000 km valgte jeg at være på forkant mht. affjedringen, da jeg ikke havde lyst til at holde "in the middle of nowhere" med en flad bagdæmper. Desuden, skulle jeg skifte til noget dyrt, skulle det også være mens det kunne betale sig. Så jeg investerede i den dyre Öhlins bagdæmper og et sæt Öhlins fjedre og olie til forgaflen, dette monterede jeg selv... hvilken forskel
Jeg havde jo fra ny fået den leveret med originale sidetasker og topbox, men efterhånden syntes jeg at de var lige i underkanten til al mit "lort"
, desuden var de ikke så nemme at pakke pga. faconen (mest taskerne). Så for 2 år siden valgte jeg at skifte hele sættet ud med Givi Trekker, hvilket gav mig sammenlagt 29 l. mere pakkeplads
, samt firkantede tasker, der er meget lettere at pakke. Desuden har de den finesse, at man kan nøjes med at åbne toppen af låget, så man kan fylde de sidste småting ned der, eller lægge noget dér som skal være let tilgængeligt (i begge tilfælde er øl et godt bud
). Dem er jeg vældig tilfreds med.
Ja, og så er der lige det med det sidste eftersyn. Det lavede jeg her kort før jeg skulle afsted til Norge. Det var det store, så ventilerne skulle checkes. Ved 72000 km løsnede jeg alle 4 udstødningsventiler 0,025 mm og siden har de passet. Denne gang skulle 3 af dem så løsnes 0,05 mm, men sjovt nok ikke den fjerde. Indsugningsventilerne har endnu aldrig været justeret.
Her på det sidste havde jeg bemærket at under visse omstændigheder kunne jeg kortvarigt høre en svag tikkelyd fra motoren og undrede mig over hvad det kunne være. De første årgange, karburatormodellerne, er jo kendt for at knastkædestrammeren på et tidspunkt begynder at rasle og Honda har derfor lavet en forbedret udgave til dem. Egentlig er det nok kæden der rasler lidt, men det er strammeren der får den til det. Jeg har aldrig hørt om at min årgang og fremefter havde det problem, men hvor mange af dem har gået 170000 km
Jeg undersøgte det derfor og fandt ud af at der faktisk var lavet 5 eller 6 opdaterede strammere op gennem årgangene, den sidste gjaldt min og er monteret fra ny på de sidste årgange. Jeg demonterede derfor begge strammere, jeg skulle jo løsne dem alligevel for at skifte ventilbrikkerne, og undersøgte dem nærmere. Når jeg strammede dem til mellemposition, kunne jeg rykke "indmaden" omkring 1/2 mm frem og tilbage i huset. Dvs. at hvis den gør det mens motoren går, vil kæden variere lidt i tilspænding og kan dermed rasle lidt.
Den nye forbedrede udgave kostede ca. 1000 kr for begge to, og da jeg alligevel skulle bestille brikker og lidt andre ting, bestilte jeg dem med. Da jeg havde samlet den igen, tog jeg selvfølgelig en længere prøvetur og her hørte jeg ingen raslelyde, tværtimod kørte den bare fantastisk godt
. På turen til Norge har der heller ikke været hverken raslen eller noget andet, den har bare kørt og kørt
. Så noget kunne tyde på at der er en grund til at man har lavet den sidste opdatering af strammeren, selv om den gamle har holdt betydelig længere end dem på karburatormodellen, så holder de altså heller ikke evigt. Det bliver så spændende om den nye udgave holder længere end 170000 km...
Men alt i alt, så er jeg stadigvæk gevaldig glad for den cykel og har absolut ingen planer om at udskifte den, den opfylder stadig mine krav til fulde og kører bare fantastisk