Kæde opslidt på 4000 km.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
PAVJ

Kæde opslidt på 4000 km.

Indlæg af PAVJ »

Sidste vinter fik jeg monteret ny kæde / tandhjul. Fik det ordnet hos forhandler i lokalområdet. Efter 4000 km er kæden totalt opslidt, den kan vrides i alle retninger. På fakturaen står der: RK "525SMO" Kæde, pris 950 kr hvilket burde indikere kvalitet :?:
Den anden aften monterede jeg så en ny DID kæde, pris 900 kr. Som forhandleren af denne sagde.
-Ja den er dyr, men det er også en kvalitetskæde og noget andet end det skrammel du kører med.

En anden gang må jeg hellere være mere årvågen når værksted bestilles til dette arbejde, for 4000 km m. Scottoiler er ikke møj. :cry:
Niels

Indlæg af Niels »

Jeg har lige bestilt en RK kæde som den du har slidt op, hos POLO i tyskland. Der koster et helt kit (kæde + 2 tandhjul) 850 inkl. fragt. Så du har helt sikkert betalt nok for den! DID er godt, og jeg har oplevet mere end en gang, at kører lige over 20000 på et kit (ja 20.000 km!)

Hilsen Niels.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Min erfaring er at D.I.D. kæder er klart bedre end de fleste andre, (kan ikke lige komme på andre lige så gode).
Jeg har en D.I.D. x-ring "guld" kæde på, og den har kørt over 32000 km og har ikke strukket sig nævneværdigt, og jeg har ikke automatisk kædesmøring på, men smører selvfølgelig når den ser ud til at mangle.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
fstrandbygaard

Kædeslid

Indlæg af fstrandbygaard »

Jeg har lige justeret originalkæden på min xl700 lidt efter 10.000 km's kørsel, og den har nu kørt 22.000 km. Den ligner ikke noget der skal kasseres i næste uge.
Jeg kom til at justere den lidt for stramt og måtte give lidt slæk igen efter en prøvetur.
Derfor kom jeg til at tænke på, om de 4000 km ikke kan skyldes, at den lokale mand har strammet kæden for meget ved monteringen? Den skal jo "slaske lidt" på en TA ved stilstand.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Jeg har nu kørt ca. 10400 km på Varulven uden at stramme kæden!(DID). Jeg har sprøjtet den med kædespray for hver 200-400 km (ca.)
På min gamle CB 750 skifter jeg konsekvent kæden efter 16-24000 km, afhængig af hvilken kæde jeg havde købt, dog altid DID, da de ud fra min erfaring er de bedste (jeg har aldrig haft noget godt resultat med hverken RK, EK el.lign. på tidligere cykler :-( ).
Hver tredie gang skifter jeg tandhjulene med originale, dvs. et sæt tandhjul kører mellem 43000 og 55000 km, og det er kun de foreste tandhjul der bliver slidt, de bagerste har der ikke kunnet spores slitage på, i forhold til de nye, de var kun slidt blanke!!!! :shock:
Derfor kunne jeg aldrig drømme om at skifte med andet end originale tandhjul. Det kan godt være at de er dyre her og nu, men de holder HELT klart bedre, og man slipper for mange problemer og ærgrelser undervejs!
Og det er vel det det handler om, at nyde at køre, og spekulere på så lidt som muligt. :-D
Senest rettet af Bønne 23. sep 2009, 17:00, rettet i alt 4 gange.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar