tuning af honda transalp 650v

Spørgsmål eller tips.
jens lyn

tuning af honda transalp 650v

Indlæg af jens lyn »

hej med jer
er der nogen der ved nåde om tuning af honda transalp 650 v hvor mange hk man kan få hvad det koster mm
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Hej.
Jeg ved personligt ikke noget om dette emne, da jeg ikke mener at det kan "betale sig", hvis jeg på et tidspunkt skulle mene at min TA pludselig har for lidt kræfter (hvilket jeg anser som fuldstændigt usansynligt), vil jeg overveje at købe en helt anden cykel, frem for at tune den.

Men hvis du søger på tuning i "teknik" forum, står der noget om lidt forskellige ting. Men det giver vist ikke så meget, med mindre du både får den boret op og andre knaster i.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hejsa Jens Lyn..


Du har flere muligheder for at få lidt mere effekt ud af din TAér.

Den "Blide" udgave er at montere KN luftfilter, anden potte og så ofre en trimning ved en kvalificeret MC mekaniker. Effekt forøgelsen ligger på 2 - 5 hk.


Den lidt mere udvidede udgave med indgreb i motor osv. kan sagtens lade sig gøre.

Du kan montere større cylindre og stempler fra en 750´motor, få slebet knaster, sågar montere større karburatorer og modificere topstykkerne.

Det er mest et spørgsmål om hvor mange kr. du vil putte i projektet.

Luftfilter, potte og trimning koster 4- 5.000,- kr.
Regulær tuning og modificering af de mekaniske dele kan godt løbe op i det firedobbelte, så det....

Jeg har selv fået go´effekt ud af mere luft til karburatorerne og mindre modstand i potten, samt et tandhjul med 5 tænder mindre bagpå.

Hvis du bliver konkret med ombygning af motor, kan du garanteret hente hjælp hos "Jensen" her på forum. Han laver spændende ting ved sine motorer.

AfricaQueens tilbyder tuning af motorer, men... de er ikke helt realistiske med deres priser... http://www.africanqueens.de/


Kunne godt bruge en snes heste mere i min Afrikaner, og har en ekstra motor til at ligge, som jeg går i gang med på et tidspunkt.

Har selv ofret en del på affjedring og bremser, med et rigtig godt resultat.

Ved ikke om dette hjælper dig lidt på vej !
Eller må du spørge igen. Held og lykke med projektet...
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Niels

Indlæg af Niels »

En enden (tredie eller hvad det nu blever... ;-) ) mulighed er at købe en brugt Africa Twin i tyskland, tage motoren derfra, og sælge resten af cyklen som stumper. Der skulle være købere nok til det meste tror jeg, så økonomisk er det nok ikke helt urealistisk. Det kræver bare tid og lyst til projektet. Man lære iøvrigt en del ved at pille sådan en cykel helt fra hinanden.

Hilsen Niels
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

tja.. Der er nok mange meninger om det.

Da jeg var i finland kørte vi jævnligt 130-140 stykker på skovvejene deroppe, synes ikke det var specielt "spændende" - Nærmere underholdende. Det samme med motorvejskørsel hjemad, det foregik med 140-150 på den gamle transalp, en fin hastighed til den cykel, og det er sgu da hverken kriminelt farligt eller hvad ved jeg. I øvrigt en hastighed som passer fint til en TA hvis det står til mig.

Eneste forskel på min gamle TA og så en standard TA er at jeg havde monteret en AT RD04 motor, altså 750ccm.

Hvis man vil tune sin 650ccm TA motor kan man også købe højkompressionsstempler fra JE Pistons, eller Wiseco. De er oprindeligt lavet til en Honda Hawk NT 650, vistnok en cykel der sælges/blev solgt i USA.
Det giver omkring 70hk at lege med.
http://www.jepistons.com/Catalogs/Power ... 650nt.aspx

Men det nemmeste må uden tvivl være at smide en RD04/RD07 motor i som jeg gjorde det. Selve operationen tager en dags tid, højst. I forhold til 600ccm motoren gav en meget mærkbar merydelse, og rigtigt godt med ekstra moment. Mon ikke også det gør sig gældende i forhold til 650ccm motoren.

At samenligne en Varadero med en GS1200 er vist som at sammenligne en Toyota Landcruiser VX100 med en Audi Q7.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Jeg har prøvet en GS1150 en kort tur, og prøvet at sidde på en Varadero.
Så måske min sammenligning ikke er fair. Men det er nu engang sådan jeg vælger at se på det. Kigger man på folk der kører rundt i verden på de lidt ringere veje/ingen veje, tror jeg også GS cyklerne vægtes temmeligt meget højere end en Varadero. Hvorfor mon ??

Hvorfor vægtes en RD04 også over RD07 af visse elementer af rejsefolket??

I min optik er en Varadero intet andet en landevejscykel. Ikke mindst pga det højere tyngdepunkt, ringere affjedring, stelgeometri, vægt osv..

Jeg synes det er superfint folk er glade for deres cykler, ingen tvivl om det. Men kom nu også lige ned på jorden igen.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Som jeg skriver er min sammenligning heller ikke fair. Men den køretur jeg har prøvet på en GS set i forhold til det jeg har oplevet ved at sidde på en Varadero er nok til at jeg ikke er meget for Varadero'en set i forhold til.
Vil jeg have mig en gadecykel er der mange cykler jeg vil have mig før jeg vælger en Varadero.

Den køretur jeg prøvede på GSen var af 15-20 min tid for nogle år siden omkring kolding. Så har da nok en ide om hvordan den kører, men det blev desværre kun asfalt.

Og hvad er alt det snak om varulv?
Varadero er et område/strand på Cuba.

Og betyder åbenbart også noget i retning af "bedding" på spansk.
PAVJ

Indlæg af PAVJ »

Tre mcér stod og pustede sig op overfor for hinanden: en Tenere, en Varadeo og en BMW.
Alle var de usædvanligt kække og påstod følgende:
Tenere: "Jeg er bare den bedste, jeg kan alt",
BMW " Jeg har hele tre ting at bryste mig af, jeg er den ældste, mest pålidelige og kønneste".
Varadeo: " jeg er simpelthen beviseligt den ultimative bedste MC i verden, jeg har alt det som alle andre mangler"
Tenere og BMW følte sig slået, så de forlangte at få bekræftet at historierne var sande!
Alle tre var enige om, at Skt. Peter måtte kende sandheden, så de tog op og bankede på porten.
Først kom Tenere ind. Kort efter kom han smilende ud igen, "jo, den er god nok, jeg ER den bedste".
Så var det BMW´s tur. Kort efter kom han triumferende ud, " HA, sagde jeg det ikke nok, alle tre ting passer.
Endelig gik Varadeo knejsende ind. De andre ventede spændt. Var han virkelig simpelthen den ultimative bedste MC i verden ?

Der gik et stykke tid, så kom en rasende Varadeo ud og brølede: " HVAD FANDEN I HELVEDE ER EN AFRICA TWIN ??

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Poul
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

:lol:
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Hej alle

Egentlig ville jeg ikke kommentere denne tråd, da jeg synes den er kørt helt af sporet.
Det virker også som om Jens Lyn helt har opgivet at få et seriøst svar.

Men så kom jeg til at tænke på følgende link som jeg fik for nylig.
Og det synes jeg egentlig sætter diskussionen lidt i perspektiv :!:

http://seniormc.intbuilder.com/userfile ... Larsen.pdf
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Enig i at den tråden måske er kørt lidt af sporet, men der er da nævnte de første 3-4 muligheder for mere power i en gammel Transalp. Så det er da bare at komme igang.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Ok, der er da et par seriøse indlæg, men efterhånden handler det da mest om Varadero kontra GS.

Og i mine øjne er den diskussion så uendelig ligegyldig, smag og behag er jo som bekendt forskellig, og det vigtigste
er vel at man er glad for det man nu kører på :lol: .

En vil have mor´en, en anden vil hellere have datteren....men mon ikke Jens Lyn hellere vil have nogle flere forslag til tuning :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

De forslag der er kommet omkring tuning er da også ganske relevante, eller hvad forventer du mere?
Det er jo ikke ret nemt når trådstarteren ikke melder sig på banen, og fortæller lidt mere om hvad han vil bruge af penge på det, osv.
Tidligere_medlem_1

Re: tuning af honda transalp 650v

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

jens lyn skrev:hej med jer
er der nogen der ved nåde om tuning af honda transalp 650 v hvor mange hk man kan få hvad det koster mm
Hvis nogen skulle have tabt kæden allerede efter de første 3 seriøse svar :lol:

Men sjov og underholdende, dét er det.
jensen

Indlæg af jensen »

Jens lyn ; Længere nede på siden kan du under "højkomprimerede stempler til 650" finde det meste af det du savner om tuning.
Jeg tror ikke at en en 750 motor har flere heste end en 650 selvom "papirerne" siger det. Jeg har set flere beviser på at de har samme antal heste i en prøvebænk, men selvfølgelig har den større motor mere moment.
Jeg vil med de (Dyre købte) erfaringer ang. tuning foreslå ;
JE stempler til en Hawk, omslibning af din knast.
Min søn har en 650 hawk (samme motor som en TA) I den har jeg monteret ovenstående, så den har 700cc og den kører utroligt stærkt også meget stærkere end forventet, tæt på ægte 200kmt.
Besvar