Service Dilemma På Transalp

Spørgsmål eller tips.
Besvar
allanhedegaard

Service Dilemma På Transalp

Indlæg af allanhedegaard »

Hej folkens,

Jeg står med noget af et dilemma mht. at få udført noget arbejde vedrørende ventil justeringer og rep. af en kobling, som glider en lille smule ved høje omdrejninger på min Transalp.

Værkstedet har givet mig et skøn på ca. 5000 kr. for at gennemføre ovenstående, samt checke maskinen efter (std. check og skift af olie/filter)

Jeg kan smide de 5k efter værkstedet, eller jeg kan kaste mig ud i det selv med et rimeligt budget til div. stumper og specialværktøj. Desuden vil jeg jo blive meget klogere på min cykel.

Jeg har selv skiftet kædekit og olie på Alp'en, men hvormeget "sværere" er det at checke og stille ventiler og udskifte koblingsplader? Jeg er noget mere øm for min Alp end jeg var for min gamle GS500E, som jeg nok havde ventildækslet af x10 gange. :-?
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Sæt i gang

Indlæg af yaknudsen »

Det er lidt mere bøvlet at få adgang til de små ventildæksler på TA'en end på en GS500.

Ellers ikke noget problem når man først har pillet tank og diverse plastikdele af så man kan se hvad man laver.

Jeg har ingen erfaringer med koblingen på en TA, men det er jo en Honda så jeg vil tro at det er "lige ud af landevejen". Husk nye fjedre når du skifter koblingsplader. På min gamle Honda CB500 kunne man bare lægge maskinen ned på siden og skifte koblingen. Så behøvede jeg ikke engang at tømme olien af.

NB: Lad for guds skyld være med at hælde supermoderne letløbsolie på motoren, det duer ikke sammen med den type kobling (våd oliesmurt) som der er på en TA.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
allanhedegaard

Indlæg af allanhedegaard »

På min GS500, sad der nogle små shims, som man skulle skifte, for at tilpasse ventilafstanden hvis den var ude af spec. Er det rigtigt forstået at Alp'en i stedet skal justeres ved hjælp af "indstillingsskruer"? Og kræver det mon noget special værktøj?
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Ingen shims på en TA, intet specialværktøj påkrævet. Der kræves kun tankevirksomhed, tålmodighed og et begrænset antal tommelfingre. (Maks 2).
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Koblingen er også ganske nem at skifte, men det kræver et stykke specielværktøj til at holde koblingsskålen når du låsner den og spænder den.

Jeg undlod at bruge dette specialværktøj da jeg skiftede kobling på min gamle TA. I stedet stoppede jeg en klud ned mellem tandhjulene, så de ikke kunne køre rundt. Ikke den optimalte løsning, men det virkede.

I øvrigt er det 2 relativt lette operationer som du sagtens selv kan klare. Dog er en Haynes Bog en god ven at have ved hånden.
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Der er lidt info vedr. ventiljustering, nederst på denne side: http://www.all-road.dk/transalp.htm
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Indlæg af jernhenrik »

På min gamle Honda 500/4 gled koblingen. Istedet for at skifte, kom jeg en tynd skive (ca 1mm) under hver fjeder. Koblingen bliver lidt tungere at trække. Men selv efter 100.000km holdt den stadigvæk.

Hilsen
Henrik
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Ja, sådan en god gammel CB500 Four er næsten umulig at ødelægge.
Og den kan repareres med et bøjet søm og en tvebak ude midt på lars tyndskids marker.

Godt gammeldags Honda design. Sådan laver man dem ikke mere. :-(
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
allanhedegaard

Indlæg af allanhedegaard »

tingtilsalg skrev:Koblingen er også ganske nem at skifte, men det kræver et stykke specielværktøj til at holde koblingsskålen når du låsner den og spænder den.

Jeg undlod at bruge dette specialværktøj da jeg skiftede kobling på min gamle TA. I stedet stoppede jeg en klud ned mellem tandhjulene, så de ikke kunne køre rundt. Ikke den optimalte løsning, men det virkede.

I øvrigt er det 2 relativt lette operationer som du sagtens selv kan klare. Dog er en Haynes Bog en god ven at have ved hånden.
Lyder sku godt, jeg har også lige købt mig en MC Lift, så nu har jeg ligesom valgt retning "Gør Det Selv". :)

Nogen, som kan anbefale en bestemt type momentnøgle? Jeg kan se, at de har nogle små modeller ved Louis, men hvordan med kvaliteten?
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Et sted hvor du bestemt ikke skal spare penge er ved køb af momentnøgle. Køb kun et anerkendt mærke.

Jeg har købt en af mærket Beta, som vist er i den dyre ende. Tror den kostede omkring 1100,- da jeg købte den for nogle år siden.

Hold endelig fingrene væk fra momentnøgler der koster 100-300,- Så er jysk håndmoment en langt bedre løsning :-)
Besvar