kobling

Spørgsmål eller tips.
Besvar
brotoften

kobling

Indlæg af brotoften »

Hej.
jeg skal til at skifte min kobling. Jeg skal lige hører om der er nogle gode råd feks. Hvad skal jeg brug ud over koblingsplader og fjedre.

hilsen Aksel
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Du skal bruge et stykke værktøj til at holde gearakslen så du kan løsne koblingsskålen. Alternativt kan du gøre som jeg gjorde i sin tid. stoppe et gammelt håndklæde ned mellem de to store tandhjul (krumtappen og gearakslen) således at det ikke kan dreje rundt.

Det giver egentlig ret meget sig selv når du får det skilt ad. Du kan også sagtens selv lave sådan et stykke værktøj med lidt fladjern.

Det kan måske også være en god ide at få indkøbt nyt oliefilter + olie, og så skifte det samtidig.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Og en ny pakning til koblingsdækslet.

Ja, hvis olien snart skal skiftes alligevel kan man ligeså godt skifte den samtidig. Men man behøver ikke tappe olien af for at skifte kobling.
Hvis man hælder cyklen mod venstre (læn den op af noget, eller stil et eller andet under den kan hvile sig på), løber olien ind i
motoren, og man kan tage koblingsdækslet af uden at olien render ud.
Man skal dog være meget omhyggelig med ikke at tabe noget (pakningsrester o.lign.) ind i motoren.

Du kan også holde gearakslen ved at sætte den i 5. gear, og så aktivere bagbremsen. Det kan dog være lidt svært hvis man er alene
og hvis cyklen ligger ned til venstre.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar