Optimering af motor på min Afrikaner...

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Optimering af motor på min Afrikaner...

Indlæg af Peter AT »

Så har jeg fået optimeret min ATér.

Der hører en lille forhistorie til. Monterede sidste år en ny motor med tilhørende ledningsnet. Donercyklen var fra 1997 og havde ca. 17.000 km på klokken. Altså næsten kørt til. Gik bevist efter en motor fra en RD07A pga. TPS funktionen, som er en elektronisk styring af gaspjældene.

Jeg har gennem det sidste år arbejdet med at optimere åndedrættet på cyklen, altså mindre modstand i udstødningen og meget mere luft gennem luftfilterkassen.

Luftfilterkassen har fået 10 stk. 10 mm. huller i siden af luftfilterkassen, og 4 stk. 20 mm. huller i fronten af samme, og monterede så et KN filter. Dette har resulteret i ca. halv modstand eller sagt på en anden måde, nu kan der komme dobbelt så meget luft igennem indsugningssystemet. En anden fordel er at luften nu er koldere, da den ikke bliver hentet mellem cylindrene, som Honda´s ingeniører i al deres visdom har designet cyklen til.

Jeg har så valgt en Arrow, Paris/Dakar potte, da den efter min vurdering har mindst modstand i forhold til acceptabelt lydniveau.
Det kræver selvfølgelig en kraftig omdysning af karburatorer og rullefeldtsmåling, når der ændres så meget på åndedrættet.

Efter at have spurgt rundt omkring med erfaringer med optimering, faldt mit valg på Pitværkstedet i Thorsø.

Udover slutresultatet var det en oplevelse at følge Claus og Rasmus der i fællesskab arbejdede med optimeringen. Jeg er næsten nabo til værkstedet, og efter nogle dage trillede jeg lige forbi for at høre hvordan det nu gik med min cykel. Tror det er første gang jeg har set regnvejr indendørs i et ellers fint og tæt værksted. Claus gik rundt med en sort sky over hovedet og bandede over nogle af de ændringer jeg selv har lavet på cyklen. Ved ikke om han havde tiks, men det var noget i den retning. Jeg kunne under ingen omstændigheder få cyklen med, da han ikke var helt tilfreds med resultatet. I tomgang haltede den lidt på den ene cylinder, og havde en tendens til at pludre lidt ved konstant kørsel i mellemområdet.

Efter et par dage måtte jeg tilbage og høre om de var nået videre med projektet. En ny Claus med et stort smil og en meget tilfreds attitude. De havde løst de tidligere problemer. Måtte selvfølgelig have en prøvetur på cyklen. Hold da op en motor. Trækker rent igennem til 8.500 rpm. og har et moment der er markant voldsommere en jeg nogensinde før har oplevet på en Afrikaner.

Den eneste anke jeg tidligere har haft på min motorcykel var den ret svage motor. Efter optimeringen kører den som en ny og meget mere effektfuld cykel.

I bagklogskabens klare lys, skulle jeg have fået disse ændringer lavet for flere år siden, men nu kører den…
Fedt at opleve et par ærekære og kvalificerede trimmere der ikke er tilfredse før resultatet er perfekt.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Besvar