olieskift i forgaffel

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

Nej heller ikke det skal være ens Iflg. det jeg har fået oplyst. Der skal være 103 mm i højre side og 114 mm i venstre side.
Underligt :?: men sådan skal det være.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af Nikolajsen »

I "snakker" 2 forskellige måle metoder.

1). antal mm målt fra toppen af gaffelbenet og ned til olien. Det skal være ens, da mekanisk indhold ikke ændrer dette mål.
2). mængde olie påfyldt, dette skal være forskelligt, hvis der er forskel på mekanisk indhold.

Vær i øvrigt lidt forsigtige med at fylde mere olie på, da trykket i gaffelbent vil stige med øget mængde.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

nej.....der står:

rechts: 538 +/- 2,5 cm³ - Luftpolster 103mm
links: 511 +/- 2,5 cm³ - Luftpolster 114mm

Nu har jeg fyldt den nævnte mængde olie på, og så passer de opgivne mål også
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af Nikolajsen »

Det lyder fandme mærkeligt :shock:
Men hvis det er det der står i Honda papirer, så er det jo sådan det er.
Det ser godt nok også lidt mærkeligt ud på billedet. Er der noget retur dæmpning i kun det ene ben?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

ja jeg fatter heller ikke ideen. Det var først da jeg skilte det ad jeg blev klar over det. Og derfor var jeg inde at studere på den tyske hjemmeside. Der er vist hvordan det ser ud -oliemængder osv- men der er ikke nogle forklaringer på hvorfor det er sådan. :roll:
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Rotax 655

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af Rotax 655 »

Her kan vi jo lære hvad internettet tilbyder os - Det er ikke blot en mulighed som forening i mod enevældet og andre protester vi har været vidne til i 2011 - men det rummer også oplysninger om andre vigtige ting :-D Gud ske tak og lov for at vi stadig er nød til at mødes IRL for at dele en :beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer:
og en god kop :kaffe: :kaffe:
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af Nejmann »

Det er set før, at de to gaffelben er bygget med forskellige egenskaber. Tydeligst ses det i de tilfælde, hvor man kan justere inddæmpning på det ene ben og returdæmpning på det andet. Sådan er det for eksempel på Moto Guzzi California Vintage (som var den første jeg lige kunne google mig til). Er frontaffjedringen på Varaderoen justerbar?
Luften i gaffelbenene er med til at give en slags progressiv fjedervirkning idet luft - modsat olie - kan komprimeres. Hvis benene har forskellige funktion er det vel ikke så mærkeligt, at de skal have forskellige luftmængde – tænker jeg.

Et ekstremt eksempel findes i øvrigt på den nye Kawasaki KX250F, som kun har fjeder i det ene gaffelben!
Billede
"As opposed to a conventional motocross fork, the new piece separates the spring and damping circuits between each leg. The right leg now accommodates the main spring and adds spring tension adjustability via a blue adjuster atop the fork cap - just like on a modern Superbike. The left leg handles damping with a conventional cartridge damper assembly inside. Compression and rebound damping can still be adjusted via a clicker atop the fork cap and at the bottom of the leg. One of the main benefits of this fork is a claimed 25% less stiction, less weight and easier adjustment."

mvh Kåre
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af yaknudsen »

De er sgutte helt towlige de der italienere. Japanerne er heller ikke så ringe. ;-)
Og så lærte vi også noget igen idag. :ok:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Alt for lidt olie i gaflerne??

Indlæg af mogensl »

Hjælp! Er det mon mig, der er tosset, eller er der sparet på forgaffelolien fra fabrikken?

Jeg er ved at skifte olie på forgaflerne på min Vavardetdo? XL1000 VA7 SD02, som er købt fabriksny i 2013 og nu har gået 24.000 km. Det har jeg ikke prøvet før, så det er spændende for en rendyrket amatør. For at være på den sikre side, har jeg selvfølgelig læst indlæggene i denne og andre tråde og studeret Haynes grundigt.

Højre forben: Afstandsstykke, skive og fjeder ud, røret helt i bund og så frem med tommestokken, som i mit hoved skulle vise 114 mm luft over olien. Der var rent faktisk 137 mm. Røret var presset helt i bund. Så blev der pumpet dygtigt under tømningen, så det hele skulle gerne være kommet ud. Den har hængt med hovedet nedad i nogle timer nu, så drypperiet er ophørt. I målebægret var ret nøjagtig 500 ml, hvor der skulle have været 538?

Venstre forben: Fjederen ud, mens dæmperstangen fik lov til at blive siddende. Både gaffel og dæmperstang blev motioneret som foreskrevet for at få al olien ud. Efter at drypperiet var hørt op, konstaterede jeg, at der kun er 450 ml i bøtten, hvor der efter bogen skulle være 511?

Spørgsmål:
Har jeg kvajet mig? Jeg kan ikke vride mere olie ud ved at pumpe med sagerne. Så vidt jeg kan se, er det korrekt at dæmperstangen skal være i venstre ben, når oliestanden måles.
Er der en grund til, at man evt. har sparet på olien fra fabrikkens side - det var vist i Spanien? Ud over det økonomiske altså?
Skal jeg nu fylde den foreskrevne mængde på - altså 538 og 511 ml, eller er det mon for meget?

Jeg har ikke haft noget at udsætte på forgaflernes virkemåde, men med erfaringer fra andre, tunge mc.er, agter jeg at komme 15W gaffelolie på. Det gjorde en verden til forskel på min ST1100. Vi kører mest med fuldt læs.

På forhånd tak fra en lettere forvirret pensionist, som går og hygger sig med livets mysterier...

mogens
pens.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af Nikolajsen »

Det lyder til at du gør alting rigtigt :ok:
Og hvis bogen (hvad er det for en bog?), siger de nævnte mængder, er det korrekt at fylde det på.

Hvis gaffelbenene er lidt utætte, kan det godt være der, at olien er kommet ud. Har du bemærket at der er olie på gaffelbenene? evt. "bare" på det stykke som bevæger sig ned i olien?
Det er ikke sikkert at det er så meget, at det løber ned at gaffelbenet..
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af mogensl »

Tak for svaret. Det trøster mig og stiver selvtilliden af. Næh. Der er ikke kommet en dråbe ud, og fordampning tror jeg ikke på. Gad vide om der har været en dybere mening med at spare på olien...
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af Bønne »

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor du har mindre olie i gaffelbenene end foreskrevet, men det er vel også vigtigere at du nu fylder den korrekte mængde på :-)
Det er korrekt at der skal 538 cc +/- 2,5 cc i det højre ben og 511 cc +/- 2,5 cc i det venstre, men det er kun fra ny og hvis gaffelrørene har været skilt helt ad og gjort helt rene.

Når du kun har tømt dem så godt du kunne, hvilket er fint nok, er det målene fra top af rør og ned til olieniveau i lodret stilling, med sammenpressede rør og uden fjeder der er afgørende (husk at pumpe dem 10 gange før du måler). Disse mål er for højre rør 103 mm og for venstre 114 mm, så er det mindre relevant hvor stor en mængde du har hældt i. :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Tak for hjælpen...

Indlæg af mogensl »

God pointe, Bønne. Tilsyneladende har der ikke gemt sig nævneværdigt meget olie i gaflerne, selv om de ikke har været adskilt. Jeg skyllede dem ud med en tynd 5W gaffelolie, og efter det gled rørene meget lettere. Den gamle olie sammen med skidt gjorde, at der skulle bruges nogen kraft til at pumpe, og efter en nat hængende upside-down (om man så tør sige) for at dryppe af, var både rør og dæmperstang groet fast i sammentrykket tilstand. Efter skylning gled de helt let ud af sig selv. Det siger noget om, hvor meget friktion og dermed slid, der var i rørene inden olieskift. Det har også påvirket funktionen, men det sker over tid, så man mærker det ikke.

Højre gaffelben kunne ganske nøjagtigt rumme de 538 ml med 103 mm luft over. Venstre en anelse mindre end de foreskrevne 511 ml for at holde de 114 mm luft. Altså har man i Barcelona (Montesa) haft problemer med øjemålet, da der kom olie på forgaflerne på netop denne maskine. Måske var man bare sparsommelige?

Jeg har lært meget af denne lille øvelse. Det vigtigste er, at jeg for eftertiden skifter olie på forgaflerne med jævne mellemrum. Jeg tør ikke tænke på, hvordan olien i forgaflerne på flere af mine tidligere mc.er har set ud, for jeg har sjældent hørt om nogen, som får den skiftet regelmæssigt. Værkstederne opfordrer ikke til det, er mit indtryk. Kunne det skyldes, at kunderne ikke lige er parate til at betale, hvad sådan en operation koster - i arbejdsløn? For der går nogen tid med øvelsen.

Og så kunne jeg jo lige så godt checke kronrørsleje, nu den er skilt ad. Shit. Den nøkker omkring midten. Af med kronrøret. Ganske rigtigt: De forbandede kuglelejer. Jeg må hellere starte en ny tråd og spørge, hvor man lettest får fat i koniske lejer til en VA7.

Tak for hjælpen - og opmærksomheden. Håber ikke, I bliver trætte af en amatørs bekendelser.

mogens
pens.

PS: Et lille videoeksperiment https://youtu.be/xis8o0VrIzQ
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Et lille klonk fra v. gaffelben?...VA7

Indlæg af mogensl »

Spørgsmål: Hvorfor?

Når jeg motionerer venstre forgaffel, den med dæmperstangen, kan høres (og føles) et lille slup et eller andet sted nederst fra gaflen. Sådan en lille, klonk-agtig lyd, hvis det skulle sige nogen noget. Er det mon farligt? En mc-mekaniker kunne ikke give et bud ud over, at der måske er lidt luft et eller andet sted. Før olieskift bemærkede jeg ikke noget. Det kan måske skyldes slammet?

Gaflen har ikke været skilt ad, og dæmperstangen sidder, som den skal og er skruet helt op i topbolten i gaflen - og kontramøtrikken er spændt. Bundskruen i gaflen er ikke rørt og er spændt fra fabrikken og sidder, som den skal.

Og så har jeg et spørgsmål mere, men det har fået egen tråd for ikke at mixe for meget.

p.f.t.
mogens
Besvar