Vibrationer/raslen fra transmissionen på AT.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Vibrationer/raslen fra transmissionen på AT.

Indlæg af Bønne »

Lige siden jeg fik Africaneren ud at køre i vinter, har den haft en raslelyd i tomgang. Det virkede som om den
kom fra et eller andet i transmissionen, og den forsvandt når jeg tog koblingen, eller hvis jeg gav lidt gas.
I starten tog jeg mig ikke så meget af det, da det hverken påvirkede gearskift eller noget andet. Men efterhånden
blev det værre, og der opstod også nogle vibrationer omkring 4000 omdrejninger der mindede om de vibrationer
min kones Kawa Z 750 havde dengang der var blevet slør i koblingsnavet.

Så for en tre ugers tid siden blev AT´en lagt ned på venstre side (næsten), og bundskjold, motorbøjle, udstødning og
koblingsdæksel afmonteret. Et godt tag i koblingsskålen; den kunne drejes 2-3 mm i forhold til tandhjulet, uden
fjedermodstand. Med andre ord, den havde fået ”Kawa-syndrom” :-( .
Nå, ind på CMS´ hjemmeside; de havde navet, til 367 Ævro, plus det frække (moms), og forsendelse, py-ha, det
er mange penge, men motordele koster, og jeg ville gerne have den ud at køre igen. At bestille, samt en ny møtrik
til monteringen, det kom med fragtmand efter en uges tid. Teoretisk set skulle det nye nav være bedre, partnummeret
tilhørende 650 og 750 til og med 92, er erstattet af partnummeret for 93 og frem, det må der vel være en grund til.
Men der er ingen forskel at se, og det nye nav passede direkte i.

I går var jeg så ude at køre på den for første gang efter reparationen, ti da stille en forskel :!: Ingen raslen overhovedet,
faktisk kan jeg slet ikke høre motoren i tomgang, kun udstødningen :lol: . Og vibrationerne ved de 4000 omdrejninger er
helt væk, så den nu trækker rent over hele registret :ok:.

Det gamle nav.
Billede

På Kawa´en, i sin tid, havde jeg gjort det at jeg havde boret de tre nitter ud, der holdt navet sammen; navet
består af tre dele: tandhjulet i midten med koblingsskålen og bagpladen på hver side. Bagpladen og koblingsskålen
følges ad, og tandhjulet kan så arbejde imellem dem via fjedrene, der fungerer som chokkobling. Fjedrene havde
gnavet slidmærker i anlægsfladerne i tandhjulet, så jeg filede anlægsfladerne rene, og lagde rustfri skiver mellem
anlægsfladerne og fjedrene, for at fylde ud for det manglende materiale, samt give fjedrene en større
flade at trykke imod. I stedet for nitterne fandt jeg tre stålbolte med møtrikker i samme dimension som jeg, efter
montering, gav en svejseklat. Det har Kawa´en efterhånden kørt mange år med, og ca. 57000 km, med sidevogn
vel at mærke, uden problemer.

En dag ved lejlighed skal jeg se om jeg kan lave det samme nummer med det gamle nav fra AT´en, jeg syntes ikke
lige jeg havde tid til at eksperimentere med det nu, hvis det kan lade sig gøre har jeg jo så det i reserve.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar