435 kr for kæddekit med forsendelse.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Madsrdo4

435 kr for kæddekit med forsendelse.

Indlæg af Madsrdo4 »

Hej har besluttet mig for at prøve lykken med et 40 tands bagtandhjul på africaneren efter at have set at POLO har tilbud på fortandhjul 16t 6 euro bagtandhjul 40t 9 euro og rk-kette 525 xso 122 led 37 euro det er fandme da billigt :shock: .

Det skal så lige bemærkes at kæden er 2 led kortere en orginalt og er endeløs, men bagtandhjulet jeg har bestilt er mindre en originalt så håber det passer ellers må jeg købe et kæde led og igang med vinkelsliperen.

Er der en der kører med 16 40 gearing som kan huske hvor mange led kæden har ??
Madsrdo4

Re: 435 kr for kæddekit med forsendelse.

Indlæg af Madsrdo4 »

Har nu monteret sættet og kan fortælle at kæden passede fint, kædestrammerne står på trin 27 ud af 41 så der skulle også være plads til et tandhjul der har 1 eller 2 tænder mere en det jeg har monteret.

Med den orginale gearing 16-46 målt med gps

Ved 80 ca 3900 omd 110 ca 5400 omd 130 ca 6300 omd

Med 16-40 gearing.

Ved 80 ca 3400 omd 110 ca 4600 omd 130 ca 5400 omd

Jeg har altid tidligere købt kæde med clips led da det er det nemmeste, men den her kæde var så billig at jeg købte den alligevel.
Det var ikke så slemt at skifte kæden som jeg havde frygtet, det eneste ekstra arbejde jeg gjorde var at fjerne 2 bolte fra kædeskærm og fjerne den store bolt til bagsvingeren så er der plads til at føre kæden igennem.

Med hensyn til gearingen kan den anbefales til dem som enten sjældent eller aldrig kører offroad, og her mener jeg rigtig offroad ikke grusveje som ikke er noget problem.

Hvis du er en lille pige eller en gammel nisse på 80 år som aldrig kører mere en 75 kmt kan det heller ikke anbefales :smadret:
Rasmus T

Re: 435 kr for kæddekit med forsendelse.

Indlæg af Rasmus T »

Hej Madsrdo4

Tak for erfaringens delingen har selv gået med tanken på min africaner men det er aldrig blevet til noget :-x

Specielt super til længere ture sydpå hvor det "primært" er landevej og motorvej. Hvordan tror du den vil takle bjergkørsel?

Hvis du skulle gøre det igen ville du så vælge samme combo eller færre tænder?

Hilsen
Rasmus
Niels

Re: 435 kr for kæddekit med forsendelse.

Indlæg af Niels »

Hej

Emnet har tidligere været oppe at vende (som så meget andet ;-) ) Her på forum.
Se tråden her:
viewtopic.php?f=4&t=1336&hilit=bagtandhjul

Mvh Niels kkj8
Madsrdo4

Re: 435 kr for kæddekit med forsendelse.

Indlæg af Madsrdo4 »

Hej
Ja jeg har tidligere set emnet diskuteret og overvejede at prøve selv.
Men da min kæde ikke er helt slidt op og jeg egentlig havde forventet en udgift på ca 1500 kr til kædekit har jeg været lidt tilbageholden med at prøve.
Det er så da jeg ser at polo sælger en rk xso kæde for 277 kr at jeg beslutter mig for at prøve, mc nøglen tager 951 kr for den samme kæde :shock:

Rasmus hvis jeg skulle gøre det om ville jeg ikke vælge færre tænder=højere gearing det kunne måske være en ide hvis man pendlede mange km på motorvej.

Jeg har målt topfarten med gps med den nye gearing til 176 kmt (183 på spedo) jeg kender ikke topfart med orginal gearing har ikke prøvet, men tror ikke at topfarten er faldet men tror at den vil gøre det hvis du valgte et endnu mindre bagtandhjul.

Jeg tror ikke bjergkørsel er noget problem har tænkt mig at køre til norge i juni måned så bliver lidt klogere på det til den tid.

Er der ikke en derude som kan skrive lidt om bjergkørsel med højere gearing :?:
Anders

Re: 435 kr for kæddekit med forsendelse.

Indlæg af Anders »

Jeg har tidligere kørt i Østrig :-D med 16 40 gearing uden nogen problemer.
Besvar