The Good, The Bad and The Ugly

Spørgsmål eller tips.
Tjelle

The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Halløj

Jeg har gang i et lille projekt som jeg håber andre også kan få lidt gavn af.

Tilbage i 2008 købte jeg en Transalp fra 94 - min første og hidtil eneste cykel. Den har tjent som hyggecykel til småture rundt i Danmark, rejsecykel (flere småture og en enkelt tur på knap to måneder) og desuden som pendlercykel både sommer og et par vintre. Den har nu kørt over 125.000 km og har aldrig svigtet mig. Den ser bare efterhånden lidt trist ud og det var efterhånden blevet standard, at der skulle knække en bolt hver gang jeg skulle skrue i den.
Siden jeg fik den har jeg aldrig rigtig brudt mig om tanken om at skulle skille mig af med den igen. Så da den efterhånden var blevet lidt for spændende at køre på pga. dårlige bremser, piben fra kronrør og "lidt" for meget rust, måtte jeg finde på noget andet end at skrotte den og spare sammen til en ny cykel. Jeg er på SU halvandet år endnu så der var også lidt lange udsigter til en ordentlig cykel.

Min trofaste "traktor" - The Bad
Billede

Billede

Billede

Cykel er blevet brugt meget og plejet meget lidt - hvilket den bærer tydeligt præg af. Derfor var der ikke rigtig nogen smutveje til at få den i god stand igen.
Så jagten gik ind på reservedele - der blev kigget på priser :shock:
Priser på brugte reservedele :opkast:
Priser på en donorcykel 8-) :beer:

Kort tid efter var jeg et smut sydpå hvor denne cykel stod til salg - The Good

Billede

Billede


Den var passet og plejet med alt klaret på værksted, samme kvinde havde haft den i 15 år og det havde været hendes første cykel. Givitasker, tanktasker, håndtagsvarme og styrtbøjler var selvfølgelig med i handlen. Men så skulle jeg også give 1400 € for den - og så hente den i Hamborg. Det var sgu lige til at overskue :-D

Den blev skilt ad

Billede

Motoren kunne jeg tage ud af stellet selv

Billede

Billede

Billede

Undervejs har jeg taget temmelig mange billeder så jeg kan samle det hele igen. Alle billeder skulle gerne kunne ses her http://s986.photobucket.com/user/RyanJe ... %20Projekt - jeg har selv savnet at have billeder at arbejde ud fra ved tidligere projekter, så nu hvor jeg selv har billederne vil jeg da dele dem med jer :beer:

Anyway - min gamle cykel blev også skilt ad. Det kunne klares på en dag fra den stod ude på vejen til der stod et blottet stel. Det hjalp ret meget lige at have gjort det hele en gang før - og at jeg ikke tog så mange billeder denne gang.

Den fylder en del på mit lille værksted
Billede

Standardudstyr
Billede

Billede

Er der nogen der ved hvad dette er?
Billede

Mere luft = Mere energi :roll:
Billede

Men den holdt da tæt - næsten
Billede

Fremskridt
Billede

Den var flere steder blevet smurt med noget helt specielt kuglelejesand. Jeg vil dog ikke anbefale andre at bruge samme mærke ;-)
Billede

Billede

Stellet har set bedre dage
Billede


Så var der jo kun at starte fra den ene ende af bunken med de mange dele, tjekke dem for fejl, smøre og rengøre

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Min plan er at:
Skifte olie, kølervæske, forgaffelolie, koblingsplader og fjedre, bremsevæsken bliver også ny og så justerer jeg ventiler. Pakninger og o-ringe der er blevet trætte skifter jeg også.

Ellers skal det bare gøres rent og pænt da jeg ikke har nogen planer om at skulle bygge noget om. Men sidder du nu og kommer i tanker om noget der ville være smart at få gjort mens den er skilt ad og mine hænder af sorte, tager jeg meget gerne imod gode råd og tips. Jeg har aldrig lavet så stort et MC projekt før, så jeg stadig meget at lære.

Tak fordi du kiggede med :beer:

Et lille stemningsbillede at slutte af med - The Ugly
Billede
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af yaknudsen »

Smukt!
Stellet skal vel males når du nu har det hele skilt ad. Eller?
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Nikolajsen »

:ok: :ok:
Oppe i toppen af topstykkerne sidder der et rør der er til kølevæsken. Jeg har lige måttet dem på min (650 ccm), da den ene pludselig var en smule utæt. De er ikke til at komme til uden at pille luftfilterkasse af, og så koster de ikke ret meget. Så måske du skulle overveje at skifte dem også. Ved dog ikke om det er lavet sådan på en 600 ccm.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Nikolajsen: Er det den her du mener? Den hvor slangen med K5 mærket sidder på?


Billede



Og ja, stellet får sig også en god tur. Jeg går på ferie på tirsdag og så kan jeg komme i gang med stellet. Jeg har dog ikke helt kunne dy mig, så jeg har testet lidt forskellige metoder.


Før-billedet

Billede


1 minut med stålbørste

Billede


Et par minutter med stålbørste med hjælpemotor

Billede


Mere stålbørste

Billede


1 minut sandblæsning

Billede



Jeg var rimelig imponeret over effekten af sandblæsning, så jeg prøvede lige igen.

Ubehandlet stel

Billede


30 sekunders sandblæsning og ikke andet

Billede



Og en lille testplet på den sørgelige udstødning

Billede



Det gik MEGET hurtigere end at slibe og børste, men blev også et langt pænere resultat.

Her prøvede jeg kun at børste og det virker meget mere ujævn og kantet.

Billede


Tak for interessen :-D
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Nikolajsen »

Ja, det er lige nøjagtigt dem.
Sandblæsning er klart vejen frem, men hvis der er steder med tyndt materiale, risikere men at lave huller. Dog er det nok så tyndt, at det skulle have været repareret alligevel. :-?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Ok. Jeg må lige kigge lidt nærmere på dem når jeg engang skal se på motoren. Tak for tippet :beer:

Så vidt jeg har kunnet se på stellet er der ikke gennemtæring af rust. Det ser rigtig skidt ud, men det er kommet på et par år, så det er heldigvis ikke ædt helt op. Lige nu venter jeg på en stor sending natron som jeg glæder mig til at prøve at blæse med :mrgreen:
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Bønne »

Sandblæsning, metalisering, lakering...så holder stellet evigt :ok:

Jeg har selv udført et lignende projekt, bare med to Africanere, se følgende tråd:

viewtopic.php?f=16&t=1616&hilit=vintercykel
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af stig »

Hvad bruger du til at sandblæse med og hvor har du købt det natrium som du vil afprøve.
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Bønne skrev:Sandblæsning, metalisering, lakering...så holder stellet evigt :ok:
Hvad vil det sige at få det metalliseret? Og er det noget man kan klare selv?

Jeg talte med en ven der er autolakerer og han sagde at hvis jeg bare fik grundet der hvor metallet var blottet, og givet to gange maling skal det nok holde.

Tak for tippet :ok:
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

stig skrev:Hvad bruger du til at sandblæse med og hvor har du købt det natrium som du vil afprøve.
Jeg bruger lige nu kvartssand købt i et byggemarked, men jeg vil prøve noget strandsand da jeg fandt ud af det kan være temmelig giftigt at sandblæse tørt med kvartssand.
Bruger I kvartssand til sandblæsning, eller sliber I på beton, kan der opstå respirabelt kvarts, som er kræftfremkaldende.
http://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdspla ... /kemi.aspx

Blæsepistolen er bare den billige model fra harald-nyborg, med en slange til at stoppe ned i det materiale man vil blæse med.

Ligesom den her.
Billede



Det er natron jeg vil prøve at blæse med - ligesom det man bruger til madlavning. Det blev dog rimelig dyrt i store mængder, så jeg fandt noget man giver til kvæg med sur vom som det hedder. Jeg håber bare det ikke er for groft og giver det resultat jeg gerne vil have.

Prøv at søge på soda blasting så får man masser af resultater. Baking soda = natron

Jeg glæder mig til at vise jer en meget flot karburator :mrgreen:
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af stig »

Jeg går selv og skal til at blæse her til vinter og jeg har fået fat i det her http://www.ajengros.dk/shop/soda-5-kg-2365p.html som jeg skal til at prøve men når jeg får tid.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Bønne »

Nej, metalisering er ikke noget du selv kan gøre, det er en form for galvanisering. Du kan læse om det her, det var her jeg fik
sandblæst og metaliseret: http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/. Efterfølgende blev stellet malet hos en lokal autolakerer.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Suhir

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Suhir »

Bønne skrev:Nej, metalisering er ikke noget du selv kan gøre, det er en form for galvanisering. Du kan læse om det her, det var her jeg fik
sandblæst og metaliseret: http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/. Efterfølgende blev stellet malet hos en lokal autolakerer.

Hva gav du for det?
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Jeg har faktisk været inde på deres side og læse om det i min søgen efter information om stel-arbejde. Jeg er også spændt på at høre hvad du gav for det. Så vidt det er muligt, vil jeg gøre alt selv, men det kunne jo være jeg blev fristet :roll:



stig skrev:Jeg går selv og skal til at blæse her til vinter og jeg har fået fat i det her http://www.ajengros.dk/shop/soda-5-kg-2365p.html som jeg skal til at prøve men når jeg får tid.
Det kan da være vi skal mødes en dag og udveksle en kop natron. Hvis det virker lige godt, kan jeg hjælpe med at skaffe en portion der er væsentlig billigere, hvis det skulle have interesse. Den smule jeg har sandblæst indtil videre, har brugt rimelig meget sand, så jeg kan kun forestille mig at soda'en også hurtigt bliver brugt.

Hvad skal du blæse?
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Bønne »

Jeg har kigget lidt efter kvitteringer, men jeg kan kun finde den på sandblæsningen, det er jo tre år siden. Den var
på 637,50kr og er for sandblæsning af stel og tilhørende smådele. Men det forekommer mig at den samlede pris for
sandblæsning og metalisering lå i omegnen af 1500,00kr.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar