Ny motor på Transalp....

Spørgsmål eller tips.
ReneWagner

Ny motor på Transalp....

Indlæg af ReneWagner »

Da min motor har gået 180.000 og er begyndt at bruge lidt olie er jeg begyndt at tænke på en renovering.
mulighederne er mange, men da det ca vil koste 8-10k at få hele motoren renoveret tænker jeg
meget over om det kan betale sig at hente en donercykel eller bare købe en ny motor.

spørgsmålet er så , hvilke motoreårgange passer på min 1990/1993 transalp ?
kan jeg sætte en 650cc motor på, altså "nyere" årgange fra 1995-->
eller....

Evt nogle der har totalrenoveret deres TA og ved hvad det ca koster (eller nogen der gør sig i den slags som kunne bestilles?)

på forhånd tak.

/René :honda:
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af Tinning »

jeg skiftede selv motor på min i vinters
jeg fandt en 600 i Tyskland så det løb op i 3700kr og et par aftener arbejde
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af Tinning »

Tjelle

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af Tjelle »

Jeg var heldig at finde en 94/95 TA i meget flot stand for €1400. Cyklen havde gået 67.000km og motoren fungerer perfekt bortset fra lidt trætte koblingsfjedre.

Hvis den bruger meget olie, kan det være fordi stempelringene er så slidte at de lader olie komme forbi stemplet og med ud sammen med udstødningsgassen. To nye sæt stempelringe koster €88 her http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-trans ... fGC7azamuk

Så hvis det kun er fordi den bruger meget olie, kunne det da være en mulighed at prøve.

Det skal lige siges at jeg ikke har erfaring med det i praksis, men har læst om det på nettet. Det er nemt at brænde nallerne ved at stole blindt på alt man læser på nettet, men jeg syntes det giver ret god mening og jeg ville selv prøve det hvis det kunne spare mig for flere tusinde kroner.

http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html#oilcons
Normally a Transalp should not consume oil (even if Honda accepts as normal an oil consumption up to 1 ltr/1,000 km). If your Transalp is from 1987 or 1988, you may notice a growing oil consumption beyond 40 - 50,000 km, caused by worn piston rings and probably worn valve guides and worn valve seals; newer Transalps won't have this problems. You may live with this or not; if you decide to fix it, you may discover pitting on exhaust valve clearing adjusting screw, exhaust valve rocker and possibly the exhaust cam of the camshaft. This will refer only to the rear cylinder, but to all engines of this kind: the 500 cc VT500, the 650 cc Revere, the 650 cc and 750 cc Africa Twin and even the VT600C, I believe. Honda dealers likely claim that this is caused by a wrong (i.e. too small) valve gap clearence, but funny enough, it really refers just to the exhaust of the rear cylinder.


Held og lykke med projektet :beer:
ReneWagner

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af ReneWagner »

Tak for svarene, kunne være jeg skulle kigge på stempelringe og så skifte motorpakninger i første omgang :)
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af stig »

samt olie tyve når du er i gang det koster ikke mange basse øre
ReneWagner

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af ReneWagner »

jeg kan lige så godt skifte det mest logiske nu motoren alligevel skal åbnes.

pakninger, stempelringe, olie tyve - er der mere? :-)
tingtilsalg

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af tingtilsalg »

Køb da en Africa Twin 750ccm RD04 og smid motoren fra den i. Det giver så meget mere overskud. Og ellers ja, 650 ccm motoren fra den lidt nyere Transalp passer også i :-)
ReneWagner

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af ReneWagner »

Se det er god info, så bliver det enten en 650cc eller AT motoren jeg kigger efter - tak :)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af Nikolajsen »

Mere info.....

viewtopic.php?f=4&t=2594&p=17733#p17733
viewtopic.php?f=4&t=2502&hilit=motor+i+ ... p&start=30

Citat fra tingtilsalg...

"Du skal i hvertfald bruge karburatorer. Jeg er ikke helt sikker på om du kan bruge CDI bokse og tændspoler fra Transalpen. Men mon ikke du kan lave en aftale med sælger om at prøve lidt forskellige stumper, inden du køber.
Da jeg smed en 750er i min Transalp kunne jeg fint bruge CDI og tændspoler. Men det var også en ældre RD04 motor.
Du skal også have forrør med. Og lige så vigtigt skal du have fat i en indsugningstragt fra en RD04. Den har ikke en indsnævring som tragten på Transalpen har. Det kan også være nødvendigt at finde et mindre kølevandsreservoir da det originale ikke kan være der for det ekstra ophæng der er på motoren."
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
tingtilsalg

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af tingtilsalg »

Nikolajsen skrev:Mere info.....

viewtopic.php?f=4&t=2594&p=17733#p17733
viewtopic.php?f=4&t=2502&hilit=motor+i+ ... p&start=30

Citat fra tingtilsalg...

"Du skal i hvertfald bruge karburatorer. Jeg er ikke helt sikker på om du kan bruge CDI bokse og tændspoler fra Transalpen. Men mon ikke du kan lave en aftale med sælger om at prøve lidt forskellige stumper, inden du køber.
Da jeg smed en 750er i min Transalp kunne jeg fint bruge CDI og tændspoler. Men det var også en ældre RD04 motor.
Du skal også have forrør med. Og lige så vigtigt skal du have fat i en indsugningstragt fra en RD04. Den har ikke en indsnævring som tragten på Transalpen har. Det kan også være nødvendigt at finde et mindre kølevandsreservoir da det originale ikke kan være der for det ekstra ophæng der er på motoren."
:ok: :-)
tingtilsalg

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af tingtilsalg »

ReneWagner skrev:Se det er god info, så bliver det enten en 650cc eller AT motoren jeg kigger efter - tak :)
Nu ved jeg ikke hvad du har af penge at gøre med.
Men er du smart, så slår du en god handel af på denne cykel:
http://honda-allroad.dk/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=2764

Og smider så mange stumper over på din Transalp som muligt :-)
ReneWagner

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af ReneWagner »

så hellere hente en i tyskland til 10-12k :)
tingtilsalg

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af tingtilsalg »

ReneWagner skrev:så hellere hente en i tyskland til 10-12k :)

Det koster jo også penge at køre derned :-)
Det kan jo være du kan få den viste AT billigere end de 19.000,- :-)
ReneWagner

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af ReneWagner »

Jeg kan få en flot transalp leveret fra tyskland for 10k så den skal rigtig langt ned før den er interessant :-)
Besvar