Starter relæ eller mere?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
gungajin

Starter relæ eller mere?

Indlæg af gungajin »

Hej, min Transalp 650V årgang 2002 har efter en fejlfri og perfekt sommertur på 6000 km udviklet et start-problem.

Fra den ene dag til den anden, efter et par dage hvor den stod i garagen og efter en afvaskning ville den ikke starte mere. Først troede jeg det måtte være batteriet som trods alt er over 6 år gammel. Den fik så en opladning natten over og så startede den også fint med de nyopladte batteri. Men kun en dag, så startede problemet forfra. Starthjælp med bilen - så startede den fint og gjorde det også i et par dage, men efter cyklen stod stille for 2 dage ville den ikke starte mere.

Nu troede jeg at der måtte være et læk, men en læk-test med multimeteren som beskrevet i Haynes bogen, viste ingenting udover det normale.

Sjovt nok, når jeg havde afmonteret minus forbindelsen på batteriet så startede motoren fint igen. Det gentog sig et par gange. At sætte et ekstra batteri til hjælper, starthjælp med bilen hjælper, når jeg kortslutter starter relæet løber starter motoren fint, men motoren vil ikke starte. (kan det have noget med HISS systemet at gøre?)

Hvad jeg så har famlet mig frem til er at det må være starter relæet, eftersom starter motoren kører fint når jeg går udenom relæet. Det virker som om modstanden i relæet er for stor. Når relæet får rigeligt med strøm virker det, men når det er bare en smule mindre, som ved normal drift, fungerer det ikke mere.
Men jeg må indrømme at jeg ikke har megen forstand på det elektriske. Har prøvet med et nyt batteri, og det gør ingen forskel. Det er simpelt hen det samme som med mit gammelt batteri. Når det er fuldt opladet er der en chance for at den starter, ellers ikke.

Jeg er ret sikker på at det KAN være årsagen, men er absolut ikke sikker.
Er der andre muligheder? Kan det være at starter motoren trækker for meget? Har bestilt nyt relæ eftersom det ikke er for dyrt og hvis det alligevel ikke er årsagen så kan jeg jo altid sælge det igen. Men hvis her er nogen med forstand på det elektriske vil jeg gerne høre andres meninger.
Tjelle

Re: Starter relæ eller mere?

Indlæg af Tjelle »

Hej gungajin.

Jeg har prøvet at mit starterrelæ er stået af. Når jeg prøvede at starte kom der bare et "klik" fra relæet og så skete der ikke mere. Jeg kunne starte cyklen ved at kortslutte starteren, men jeg har heller ikke noget HISS på den.

Er der helt dødt når du prøver at starte, eller er der lidt at høre?
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Starter relæ eller mere?

Indlæg af Nikolajsen »

Du skriver at det hjælper med opladet batteri, eller starthjælp fra andet batteri.
Så må det vel være batteriet der er dårligt, MEN....
Når den starter, skal du køre så længe med starteren at batteriet mister "pusten", så det er derfor det hjælper med starthjælp, eller springer den igang som sådan en skal?
Grunden til at jeg spørger, er at der er et mere eller mindre kendt problem med HISS systemet.

Det problem havde min.
Det gjorde det at man ikke kunne starte, også selv om man kørte længe med starteren, så kunne man vente lidt (evt. gå en tur rundt om huset :-D , og så prøve igen. Dette skulle gentages indtil den startede. Problemet var pickup spolen der var defekt.
Jeg prøvede aldrig at køre så længe med starteren at den løb for strøm, så jeg ved ikke om det også er muligt at pickup spolen pludselig giver lov til start ved blive ved at køre med starteren, eller om der skal en pause til, som i mit tilfælde.

Jeg kan desværre ikke huske om HISS lampen slukkede.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Rotax 655

Re: Starter relæ eller mere?

Indlæg af Rotax 655 »

Købte en akkumulator v. T Hansen og fik startproblemer efterfølgende " T. Hansen så kører de fra dig citat Bønne" skiftede til et Gel fra Biltema godt nok kun på 10 Amp. og har efterfølgende startet u. problemer. Så et billigt Kineser batteri kan selvom det er nyt og på 12 amp. sagtens være problemet.(Har også skiftet et startrelæ). Ps. har reklameret over det elendige batteri og fået krediteret alle 300 kr :ok:
mvh Leif
Besvar