Touratech alu-sidetasker

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Touratech alu-sidetasker

Indlæg af Nejmann »

Søren og jeg var jo på besøg hos Torben Vester på vej hjem fra lukning af Bakken - og det var jo ik' så ringe endda. Men jeg lagde mærke til, at Torben sendte interesserede blikke efter SuperTenere'ens fine alu-sidetasker :-) så har kommer lige lidt indkøbslinks:

Kasserne er købt på postordre hos Touratech i Tyskland: Fra butikken er der link til Touring Panniers ZEGA og videre til enten Aluminium Pannier Systems - hvis man fx. vil købe et komplet sæt med sidetasker og holdere til sin AT, TA eller Varadero - eller ZEGA-Cases hvis man bare vil have kasserne, og montere den på fx. et Hepco&Becker-rack eller en hjemmebygget holder. Under Accessories ZEGA finder man 'mounting kits' til montering på 15 mm eller 18 mm rør, låse til låget, stofindertasker, flaskeholdere til montering uden på kasserne m.m.

Med mindre man køber et komplet sæt, skal man altså selv bore huller i kasserne og skrue rack-beslagene på. Det har selvfølgelig den fordel, at man - som jeg gjorde - kan bruge et allerede monteret H&B-rack, og selv bestemme præcis, hvordan kasserne skal sidde.
Det tog mig nogen timer at få monteringen på plads - blandt andet fordi mit H&B-rack er blevet metalliseret og pulverlakkeret. Den behandling har øget rørdiameteren til lidt over 15 mm, så jeg måtte konstruere nogen tynde afstandstykker for at få det til at passe. Men det er ikke 'rocket science' og rimelig nemt med lidt omtanke og det rette værktøj.
Hvis man vil have cyllinderlåse i beslagene til lågene (alternativet er at låse med hængelåse), skal der også bores og files lidt.

Kasserne spændes fast til racket med et par store fingerskruer inde i hver kasse. Det er ikke helt så nemt som H&B-systemet, men meget solidt.

Zega-kasserne selv virker også meget solide. De kan selvfølgelig blive skæve, hvis man kører dem mod noget hårdt, og der bliver sikkert hurtigt hul, hvis man bruger dem som slæbeanker på asfalt. Men de er rigelig stærke til, at man kan sidde på dem omkring lejrbålet.

Den største fordel sammenlignet med H&B er nok, at lågene kan tages af! Man kan altså godt komme til sin bagage, selv om ens pakkepose stritter ud over sidetasken. Man kan også bruge låget som bakke, og lægge det øverste lag bagage fra kassen i dét, mens man leder efter den der ting, aller dybest nede ;-) Og lågene er stærkere end på H&B-kasserne, så man kan faktisk spænde ting fast til bøjlerne på låget, uden at de bøjer og falder af...

Men husk at sætte låget fast før du kører! Ellers lander det sikkert i en grøft, bliver bulet og utæt, og skal holdes fast med gjorde hele vejen hjem gennem Norge :-(
Besvar