Ny progressiv fjeder på Transalp 650

Spørgsmål eller tips.
Besvar
grynte2008

Ny progressiv fjeder på Transalp 650

Indlæg af grynte2008 »

Nogle der har erfaring med at afmontere fjederen på en 650 Transalp.

Jeg har en progressiv fjeder fra Hyperpro jeg skal ha monteret men kan ikke lige se hvordan jeg får den gamle af.

De Showadæmpere jeg kender til har man sku fjerne en låsering i fjederskålen i bunden ( efter justerringene er løsnet ) men ikke på den her. Det er altså selve fjederen jeg skal ha af støddæmperen !

Med venlig hilsen
Kenneth
tingtilsalg

Re: Ny progressiv fjeder på Transalp 650

Indlæg af tingtilsalg »

Du skruer bare den store omløber af med en hagenøgle. En polygrip-tang eller rørtang kan også bruges.
grynte2008

Re: Ny progressiv fjeder på Transalp 650

Indlæg af grynte2008 »

Er det justerringene i toppen du mener ? De er løsnet helt så fjederen er uden spænding. De kan ikke fjernes ovenud på grund ad det reservoir på siden af dæmperen.
Fjederen skal nedenud på en måde. man plejer at kunne fjerne den nederste fjederskål på de fleste dæmpere når presset er taget af selve fjederen.
Har siddet og kigget lidt mere på den og kan se at under den gummidæmpning i bunden af dæmperen sidder der en møtrik.
Kan det være noget med at det er en låsemøtrik for nederste monteringsbeslag og det skal af for at få selve fjederen af ?

Hilsen Kenneth
Senest rettet af grynte2008 16. nov 2013, 12:27, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ny progressiv fjeder på Transalp 650

Indlæg af Nikolajsen »

Ja...
Den skal skilles ad fra bunden. Og jeg mener der sidder en slags "låse blik", og at der er gevind i gaflen.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
grynte2008

Re: Ny progressiv fjeder på Transalp 650

Indlæg af grynte2008 »

Også hvad jeg umiddelbart er kommet frem til Nikolajsen.

Går videre med projektet imorgen og tak for indlæg

Med venlig hilsen
Kenneth
tingtilsalg

Re: Ny progressiv fjeder på Transalp 650

Indlæg af tingtilsalg »

grynte2008 skrev:Er det justerringene i toppen du mener ? De er løsnet helt så fjederen er uden spænding. De kan ikke fjernes helt ovenud på grund ad det reservoir på siden af dæmperen.
Fjederen skal nedenud på en måde. man plejer at kunne fjerne den nederste fjederskål på de fleste dæmpere når presset er taget af selve fjederen.
Har siddet og kigget lidt mere på den og kan se at under den gummidæmpning i bunden af dæmperen sidder der en møtrik.
Kan det være noget med at det er en låsemøtrik for nederste monteringsbeslag og det skal af for at få selve fjederen af ?

Hilsen Kenneth
Ja okay, var ikke klar over der er eksternt reservoir på de nyere modeller.
Men du skal rigtigt nok have den nedenud. Den "gaffel" i bunden er med gevind og kan skrues af. Det nemmeste er hvis du helt afmonterer dæmperen og får fjederen spændt op, således at der ikke er noget der trykker på nederste montering.
Besvar