Termostat Transalp

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
JP
Indlæg: 302
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Termostat Transalp

Indlæg af JP »

Hej
Min Transalp er det sidste stykke tid aldrig blevet rigtig varm, nålen har kun bevæget sig lidt op.
I dag skilte jeg det ad, så jeg kunne demontere termostaten. Så kom den i en gammel gryde og varmet op, den starter med at åbne sig ved ca. 75 grader. Der står 82 grader på den. Den må udskiftes, men bør jeg få en med en højere åbnetemperatur?

Hilsen Jørn
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

Nej, det ville jeg ikke gøre.
Så hellere et stykke et stykke pap for køleren. Jeg er godt klar over at virkningen er minimal, da termostaten jo ikke er åben. Men det tager en del af den luft som blæser igennem køleren, og derved køler motoren. (og termostathuset, hvor temperatur føleren formentligt sidder)
Jeg mener at den påstemplede grad, er ved fuldt åben. Og så er de altså ikke 100% nøjagtige, da de jo ikke er elektroniske. Så muligvis er termostaten slet ikke dårlig, med mindre selvfølgelig at du kan se der er en stor forskal fra sidste vinter
Min bliver heller ikke særlig varm, når det er koldt.
Jeg vil i øvrigt vove den påstand, at det ikke betyder noget, at den ikke er særlig varm der hvor der måles. Jeg er sikker på at den er varm nok, de steder det er vigtigt. (når den har kørt lidt naturligvis, og med udgangspunkt i at termostaten ikke fejler noget)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Termostat Transalp

Indlæg af stig »

På min alp bliver vand temperaturen heller ikke særlig høj ved almindelig kørsel, men når jeg kommer i teranet stiger temperaturen noget og selv blæseren kan finde på at starte, men min olie temperatur er stort set konstant , så snart den bliver drift varm.

Så du kunde jo prøve at smide et olie temperatur måler på og se hvad olie temperaturen er, da det er den som har den største betydning.
dengulebaron

Re: Termostat Transalp

Indlæg af dengulebaron »

Nikolajsen skrev:Nej, det ville jeg ikke gøre.
Så hellere et stykke et stykke pap for køleren. Jeg er godt klar over at virkningen er minimal, da termostaten jo ikke er åben. Men det tager en del af den luft som blæser igennem køleren, og derved køler motoren. (og termostathuset, hvor temperatur føleren formentligt sidder)
Jeg er også et paphoved - min bliver heller ikke ordenligt varm. Pap fra mælkekarton i nederste halvdel af hver radiator virker godt for mig.
stig skrev:Så du kunde jo prøve at smide et olie temperatur måler på og se hvad olie temperaturen er, da det er den som har den største betydning.
Hvor måler man iøvrigt olietemperaturen? Jeg er frisk på ideen.
Tidligere_medlem_1

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg dækkede den venstre - (IKKE den med blæseren) - af med plast, skåret ud af en sprinklerdunk. Det fungerede fint i april, men da Nikolajsen kørte den hjem fra Vivild i Juli blev den vist lidt varmere end normalt, men det ved Nikolajsen mere om.
Man kan købe en olie-påfyldnings-prop med temperaturmåler ved Louis
Billede

GODT NYTÅR
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

Lykkedal skrev:Jeg dækkede den venstre - (IKKE den med blæseren) - af med plast, skåret ud af en sprinklerdunk. Det fungerede fint i april, men da Nikolajsen kørte den hjem fra Vivild i Juli blev den vist lidt varmere end normalt, men det ved Nikolajsen mere om.
Ja, det gjorde den. Men ikke på noget tidspunkt noget der var kritisk, selv ikke ved kø kørsel. Nålen stod bare højere end jeg havde forventet.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tidligere_medlem_1

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Det er også sådan jeg husker det, Nikolajsen.

Afdækningen satte jeg i klemme mellem den sorte kølerbeskytter og køleren, og så fik den vist et stykke gaffa-tape også.

Nu har jeg bestilt en olietemperaturmåler hos Louis. Sådan en må jeg ha'
Tidligere_medlem_1

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Sådan ser min temperaturmåler ud under kørsel i dag den 3. januar, hvor ude temperaturen er ca. 6 - 7° - Det ligner meget den samme som på en almindelig sommerdag.

Det er med den venstre køler afdækket.

Billede
Brugeravatar
JP
Indlæg: 302
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Re: Termostat Transalp

Indlæg af JP »

Hej
Det er ca. samme position viseren står i på min Transalp. Jeg har læst et eller andet sted, at olietemperaturen helst skal over ca. 80 grader, før motoren belastes, så jeg tror jeg vil prøve at finde en lidt varmere termostat. Jeg skal ikke sydpå til varmere himmelstrøg, så mon ikke det går. Har tænkt på at montere en kontakt, så jeg manuelt kan styre blæseren.
Er der nogen der ved om der er en biltermostat, der umiddelbart passer. Jeg synes en original termostat er noget dyr.
Tak for hjælpen ind til videre.
Hilsen Jørn
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

Kontakt til blæseren...... :shock:
Hvis din blæser starter under de beskrevet forhold, og vi tager udgangspunkt i at føleren til instrumentet er i orden. Er der noget galt med den kontakt der sidder i køleren, som sørger for at din blæser starter, når vandet i køleren når den rette temperatur.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tidligere_medlem_1

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg tror JP mener - så han selv kan starte blæseren.

Jeg ved ikke om der er andre termostater der passer, men den fås bl.a. hos CMSNL for Ca. 52€

Jeg mener at kan huske, at ha' hørt, at Lindboe har skiftet termostat engang, men det forventede resultat udeblev vist. Måske jeg husker forkert, men du kan jo prøve at kontakte ham.
TEriksen

Re: Termostat Transalp

Indlæg af TEriksen »

Hej i tråden.
Jeg har skiftet termostat på både min tidligere Transalp 600 og min nuværende Afrikaner da jeg også syntes de aldrig blev varme, specielt når det er koldt i vejret.
Da jeg fik termostaterne ud kunne jeg se at de "hang" så de altid var åbne, dvs det var nødvendigt at skifte dem. Man skal lige sikre at man får dem vendt rigtigt i huset når de monteres.
Man kan holde stille med motoren i gang med 2000 - 3000 o/min og se at temperaturen stiger. Hvis alt virker som det skal starter blæseren når nålen nærmer sig det røde felt og så falder temperaturen igen.

Selvom min afrikaner ligger omkring 60 - 80 grader når det er koldt, bliver den fint varm om sommeren og når jeg feks kører terræn i Varde eller i Norges bjerge starter blæseren også :-D

Min konklusion er at de bare ikke bliver så varme når det er koldt, og det er jeg ok med.

Mvh Thomas
villebro

Re: Termostat Transalp

Indlæg af villebro »

Hej HARK'ere

Jeg har et problem med blæseren på min TA.

Når jeg forbinder ledningen fra temp.føleren i højre køler til stel, starter blæseren kortvarigt og brænder så sikringen (10A)
Er der nogen der har et godt bud på en løsning? Ud over at skifte blæseren.

Mvh
Mads
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

Næe....ikke rigtigt.
Det kan være viklingerne, og så er der ikke meget at gøre. Det kan også være lejer, og de kan (måske) skiftes.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
villebro

Re: Termostat Transalp

Indlæg af villebro »

Hej igen

Lejerne virker ikke til at være slidt, men den trækker strøm som en satan! Hvis jeg sætter et A-meter mellem viser den over 20A så det hedder vidst bare ny/anden blæser.

Mads
Besvar