Hvordan laver jeg 12v til 8,4v?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Niels

Hvordan laver jeg 12v til 8,4v?

Indlæg af Niels »

Hej

Jeg har købt en diodelygte (cykellygte) der normalt drives af en batteripakke med 4 stk batterier. Data på lygten er 5,4 -12volt. Men jeg er bange for at det er at stramme den, hvis jeg bare knalder den til mit batteri på motorcyklen. Er der nogen der ved om og hvordan jeg lettest og billigst kan få hevet lidt volt ud af mc batteriet, så jeg ikke risikere at brænde mit nye ekstra lys af?

Det er denne lygte det drejer sig om: http://dx.com/p/5-x-cree-xm-l-t6-3000lm ... 650-192065

Mvh Niels
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Hvordan laver jeg 12v til 8,4v?

Indlæg af ktopp »

Det var da en heftig lampe. Man kan få en spændingsregulator på 12 v der kan levere op til 3A,din lampe bruger 2,8 A ved 8,4 A. Man kan godt få en spændingsregulator der laver 9 v, men kun 2A. Man kan måske sætte lampen direkte til 12 v, men generatoren laver typisk helt op til 14 V når den lader, så... måske er det ikke en god ide. En spændingsregulator er en effekt-elektronik-dims med 3 ben. Det kræver nok at du kender en el-kyndig. :-D
Mvh. Kim Topp, Hadsten
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Niels

Re: Hvordan laver jeg 12v til 8,4v?

Indlæg af Niels »

Tak for svar.
Jeg har fået at vide at det nok (!) ikke er noget problem at køre den direkte over batteriet, med en indskudt sikring og måske et relæ, så nu prøver jeg.
Det kan jo kun komme til at koste 300,- (og en ny lampe…)

Hvis der er nogen der er klogere, så vil jeg gerne høre om det alligevel ;-)

Niels
Besvar