Elproblem TA600

Spørgsmål eller tips.
ministoffer

Elproblem TA600

Indlæg af ministoffer »

Så er det galt igen med min ulykke TA
Sidste weekend skulle jeg til Hillerød. Da jeg skulle hjemmefra var der ingen strøm på dyret.
Jeg startede den med kabler og kom afsted. Søndag morgen var den død igen, skubbede den i gang. På færgen måtte jeg igen skubbe den i gang.
20 km fra Randers begyndte omdr og flippe ud for og dø helt ud. Vand temperatur steg for og dø helt ud.
Efterfølgende har jeg skiftet blinkrelæ. Men kan ikke få omdr og vand termometer til og virke.
Er der nogle der har et godt bud. Der er strøm og stil til urene

PS
Til tinning tak for dit ling til TA speedometer drev men det er stål hjulet der er knækket hvor kablet går på.
Var det ellers en god tur til bakken.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Elproblem TA600

Indlæg af Nikolajsen »

Det lyder faktisk som 2 kendte problemer.
CDI boks og lade ensretter.
Lige indtil problemer med omdrejningstæller, lyder det som lade ensretter. (med ødelagt batteri til følge)
Derefter som CDI boks.
Når/da den kørte, var det så normalt, eller gik den også dårligt?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Elproblem TA600

Indlæg af Bønne »

Altså, når den kan løbes i gang, eller startes med startkabler og så køre, så må den jo også lade.

Hvilket tyder på at dit batteri ikke er godt.

Så start med at checke batteriet, lad det helt op hvis det kan. Kan det ikke lades op, køb et nyt.

Når batteriet er ok, så start cyklen og mål hvor meget den lader og vend så tilbage :-D .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Elproblem TA600

Indlæg af Nikolajsen »

Lade ensretteren kan godt lade normalt i perioder, og så i andre perioder være helt hen i skoven.
Altså vil den i perioder lade normalt på batteriet.
Men dermed ikke sagt, at problemet ikke kan være som Bønne skriver. Jeg kan bare ikke lige få det til at harmonere med omdrejningstæller svigt.
Senest rettet af Nikolajsen 29. mar 2014, 09:10, rettet i alt 1 gang.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
ministoffer

Re: Elproblem TA600

Indlæg af ministoffer »

Jeg har haft problemer med cdi boks .den ene gar jeg loddet.
Jeg har prøvet og bytte cdi boksene uden ændringer
Min teori er at ladespændingen har været for høj
Mit blinkrelæ var smeltet sammen.
Jeg har haft den startet i dag den lader med lys på 13-14 volt.
Jeg synes bare det er mærkelig at både omdr og temperatur måler går død inden for 5 km
poulsen

Re: Elproblem TA600

Indlæg af poulsen »

inden 5000 siger du. Har du målt hvad ladespændingen stiger til fra tomgang op til 5000?
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Elproblem TA600

Indlæg af Bønne »

Nikolajsen skrev:Lade ensretteren kan godt lade normalt i perioder, og så i andre perioder være helt hen i skoven.
Altså vil den i perioder lade normalt på batteriet.
Men dermed ikke sagt, at problemet "kun" er batteriet. Jeg kan bare ikke lige få det til at harmonere med omdrejningstæller svigt.
Næ, men at batteriet er i orden og opladet er en forudsætning for at måle rigtigt ved yderligere fejlsøgning.

Mht. diverse svigt; hvis batteriet er halvfladt eller ladespændingen er lav, så er der ikke spænding til at drive mere end tændingen. Jeg har
for nylig selv haft en knækket ledning fra regulatoren, dvs. den kørte indtil batteriet var fladt. Det første der holdt op med at virke var
blinklyset, det lyste konstant, der var ikke spænding nok til at drive relæet. Til sidst var der kun til tændingen...og så døde den :roll:

Men er batteriet i orden så har du ret i at det lyder som noget periodisk. Og med henholdsvis et brændt blinkrelæ og manglende startstrøm
lyder det som for høj/lav ladespænding. Set udfra at der tidligere har været CDI-problemer, ville jeg nok som det næste skille samtlige
stikforbindelser ad, rense og smøre dem og så ohm-måle alle stelledninger inden jeg begyndte at udskifte diverse dele i blinde :lol: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
ministoffer

Re: Elproblem TA600

Indlæg af ministoffer »

Så har jeg målt lade spænding. Ubelastet ved ca 5000 omdr 15,5-16 v.
Med lys tændt ca 13-13,5 v
batteriet manglede vand om det er på grund af overspænding eller dårlig vedligeholdelse ved jeg ikke.
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

Re: Elproblem TA600

Indlæg af Henrik Hald »

15,5-16 volt er sgu for meget, det må den ikke.. Tyder på at ensretteren er ved at dø, har haft samme problem med min AT for nogle år siden, den gjorde det samme, og det var ensretteren der var færdig.. :-(

Mvh Henrik..
Tidligere_medlem_1

Re: Elproblem TA600

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jep, regulator/ensretter defekt. Den skal ikke højere op i spænding end 14,5V . Jeg kan anbefale en Schnabel http://www.discteknik.dk/
Billede
ministoffer

Re: Elproblem TA600

Indlæg af ministoffer »

Det var også min tanke. Men data sider den skal lade mellem 13,5-15,5 V .
Er der nogle der har fået ødelagt omdr. og vand ur pga. overspænding
Tidligere_medlem_1

Re: Elproblem TA600

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

De originale CDI'er kan ikke lide overspænding. Den venstre er til omdrejningstælleren, men begge dine kan være defekte, omdrejningstælleren virkede jo stadig ikke ved ombytning af CDI'er.
Jeg køre selv med disse digitale CDI http://www.motorbike-shop.de/index.php?a=2892&lang=eng
Og en regulator fra Erik Schnabel.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Elproblem TA600

Indlæg af Bønne »

Uanset hvad ville jeg nu stadigvæk checke stik og stelledninger. I mange tilfælde er det dårlige forbindelser/stelledninger
der er årsagen til at regulatoren står af, fordi den kommer på overarbejde. Det er lidt det samme med CDI-boksene, når
stelledningerne bliver gamle eller forbindelserne bliver dårlige og de så trækker for meget strøm, så står CDI´en af, den
kan ikke tåle den ekstra strøm der løber igennem den.

Det kan godt være en Snabel er bedre end de originale/uoriginale, men det den er bedre til er at modstå et overforbrug
der er opstået pga. et dårligt ledningsnet/dårlige forbindelser. Dvs. at man ved at montere en Snabel uden at gøre andet
har fået det til at virke, men man har ikke løst problemet.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
egoland

Re: Elproblem TA600

Indlæg af egoland »

Regulatoren er klart en del af problemet. Som mange andre har skrevet, må den ikke komme over 14,5 volt under NOGEN omstændigheder! Man kan manuelt regulere spændingen ved at køre med tændt lys, men det er jo ikke særligt holdbart i længden. På en maskine på den alder, er det nok også en god ide at gå stikkene efter en gang om året. Jeg har fundet meget ir/oxidering i mine! Tjek også væskestand på batteriet - måske skal der bare væske på det. Det skal der af og til på mit, selv om den lader som den skal, og demineraliseret vand er trods alt billigere end et batteri. OG hvis den har ladet for meget, forsvinder væsken en del for hurtigt! Det koger simpelthen væk! Held og lykke med jagten på el-problemet.
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Elproblem TA600

Indlæg af Tinning »

lykkedal

hvad for en vil du anbefale til en transalp fra 89 :-D
Besvar