Udluftning af bremser på XL1000 VA7

Spørgsmål eller tips.
Besvar
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Udluftning af bremser på XL1000 VA7

Indlæg af mogensl »

Man har luret på forskellige fora, at det kan være lidt drilsk at skifte bremsevæske/lufte ud (bremser altså) på en Vavardetdo? på grund af de såkaldte "dual brakes", som i øvrigt virker ganske fortrinligt. Synes jeg.

Jeg har skiftet en del bremsevæske på biler og mc.er, men aldrig på sådan et system. Det tilrådes at bruge vakuum, ser jeg. Spørgsmål (og her afslører jeg så, at jeg er en glad amatør):

"Gammeldags" pumpeteknik synes noget kompliceret for at få luftet hele systemet ud - rækkefølge m.m. Der er vist også noget med, at luft kan gemme sig steder, hvor den er svær at få fat i uden vakuum?

1. Kan jeg ikke bruge en stor øresprøjte i stedet for at investere i en vakuum bremseudlufter?
2. Uanset om jeg bruger det ene eller det andet, er det så ikke ligegyldigt med rækkefølgen?
3. Er der et hensyn at tage til de ventiler, som sidder i systemet?

P. f. t.

mogens
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Udluftning af bremser på XL1000 VA7

Indlæg af kjelde »

Hej Mogens.
Ja det er lidt noget bæ at skifte bremsevæske og udlufte på sådan en. Jeg har gjort det et par gange da jeg havde varaderoen. Jeg har desvære ikke Haynes til den mere, men tror det er ret vigtigt man gør det i den rigtige rækkefølge, som anført i vejledningen. Og man kan ikke bare pumpe det ud med pedal og bremsegreb. Der skal noget vacum til for at få det hele ud og for at fjerne al luften. Jeg har sådan en suger som i øvrigt er et dejligt instument så man ikke har bremsevædske over alt, men du kan sikkert også bruge sådan en øresprøjte. Og ellers kan du sikkert låne en. Hvis du gider tage turen herop kan du låne min. Go fornøjelse
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Udluftning af bremser på XL1000 VA7

Indlæg af mogensl »

Hej Lars

Tak for hurtig respons. Du bekræfter mig i, at der skal vakuum til. Jeg har Haynes og dermed rækkefølgen i proceduren. Er det samme rækkefølge med vakuum, eller er det mere ligegyldigt?

Jeg skal til efteråret have skilt også venstre caliperhalvdele, så jeg kan få noget siliconefedt i glideren. Den har jo stået nogle år, inden jeg købte den. Det ser umiddelbart ud til, at det kræver, at bremseslangen, der forbinder de to halvdele på caliperen, skal afmonteres og dermed tvungen udluftning?

Svigermor bor i Vamdrup, så.... måske?

mogens
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Udluftning af bremser på XL1000 VA7

Indlæg af Bønne »

Hej Mogens

Hvis du kun skal have skiftet bremsevæsken og ikke have skilt noget ad så du får luft i systemet, så behøver du
ikke vakuum.
Du pumper bare den gamle bremsevæske ud med den nye, men følg alligevel rækkefølgen i Haynes, det er vigtigt,
og start med 1: venstre forreste caliber, øverste udluftningsskrue, forbremsegreb.

Pump den gamle væske ud af udluftningsskruen indtil væskebeholderen er næsten tom, fyld den så op med ny
væske og pump til der kommer ny væske ud. Fortsæt på samme måde i de næste punkter, også med bagbremsen,
indtil alle punkter er gennemgået og VOILÁ, der er ny væske på :!:

Bare husk at holde øje med at væskebeholderne ikke på noget tidspunkt går tør :!:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar