olieskift/oliefilter

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

olieskift/oliefilter

Indlæg af Palle »

Har lige ligget og skiftet motorolie på AT`en,og ville ved samme lejlighed skifte oliefilter...
Så langt så godt :-D
Men kan det virkelig passe at man skal skrue hele bundskjoldet af for at komme til oliefiltret :?:
Jeg begyndte på opgaven,men måtte sande at de stjerneskruer der er, sidder så godt fast at jeg var bange for at ødelægge kærven... så jeg "nøjedes" med at skifte olien.. :-(
Ved godt at filtret også bør skiftes ved samme lejlighed,men opgaven taget i betragtning ???
og det gode kørevejr valgte jeg at springe over.... for denne gang !
Kunne godt tænke mig at høre andres "problem-løsning" ang. adgang til filteret :idea:
Chrome won`t get you home..
Rasmus T

Re: olieskift/oliefilter

Indlæg af Rasmus T »

Hej Palle

Hmm stjerneskruer? Enten er det de forkerte skruer du kæmper med eller også har du ikke originale bolte til bundskjoldet.
Bundskjoldet sidder original med 4 bolte med 12 eller 14 mm møtrik. 2 af boltene sidder foran omtrent hvor bagerste del af forskærmen stopper. En bolt i venstre side og en højre underside ved centralbenet.
Det tager max 5 minutter at afmontere bundskjoldet når der skal skiftes olie, filter, inspicere oliepumpe mm.

Bundskjoldet er sammensat af tre dele som til gengæld er skruet sammen med stjerneskruer, dem skal du ikke skrue ud for at fjerne bundskjoldet.
Hvis den forrige ejer har skiftet boltene ud med stjerneskruer vil jeg stærkt anbefale at udskifte dem med bolte så du let kan afmontere bundskjoldet.
Du kan nemlig står i den situation at du på en længere tur er nødt til at afmontere bundskjoldet for at skifte eller reparer noget og så er det sku ærgerligt ikke at kunne få det af :-(

Venlig hilsen
Rasmus
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: olieskift/oliefilter

Indlæg af Palle »

Ja hallo Elvis !!! :shock:
Det`sgu da mig der har "draget forhastede konklusioner" 8-)
Selvfølgelig tages skjoldet af i et`stykke :oops:
Hvor nemt ka` det være :?:

Jeg giver en "kvaje-bajer" He-he :beer:

og din beskrivning passer perfekt :ok:

Så må jeg hellere skifte BÅDE filter og olie " om lidt igen" ...
Tak Rasmus
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: olieskift/oliefilter

Indlæg af Bønne »

Hvorfor så ikke bare skifte filteret nu med det samme når du nu lige har skiftet olien :?:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: olieskift/oliefilter

Indlæg af Palle »

He-he.. :-D god ide` :ok:
Jeg er kommet dig i forkøbet 8-)
Det var da også ærgeligt at have et helt nyt oliefilter stående ..Ikk 8-)
tak for responsen.. :beer:
Chrome won`t get you home..
Besvar