Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af M@X »

Efter at jeg har læst mig til at AT'ens originale benzinpumpe har en begrænset levetid på 40-50 millioner meter, så er det tid til at skifte min.

En ny original koster i omegnen af 2000kr og i stedet købte jeg en Facet pumpe med 2 slangestudser hos Rugged Road i England. Bestilte den onsdag og fredag landede den på min arbejdsplads. Det var hurtigt.

Jeg havde læst en artikel andetsteds om hvordan man monterer en Facet, men jeg fulgte ikke helt opskriften. Der er 2 problemer ved at skifte til Facet.
#1 Den er firkantet i stedet for rund og passer derfor ikke i gummiophænget.
#2 Den er af gennemløbstypen og derfor er udgangen på modsatte side end indgangen.

Problem #1 løste jeg ved at krænge gummiet uden over pumpen og bøje de 2 metalarme der sidder på stellet fra hinanden. Jeg vendte gummiet 180 grader så de 2 øjer der før blev skubbet ind over de 2 metalarme, ikke længere bliver anvendt. I stedet har jeg bundet an kraftig kabelstrip rundt om pumpe med gummi og stellet. Det var ret bøvlet at krænge gummiet rundt om den firkantede pumpe, men med konens hjælp, gik det.

Problem #2 endte med at blive et problem. Der er 1/8" NPT i pumpen og umiddelbart ville jeg købe 2 vinkler med han gevind i den ene ende og hun gevind i den anden. På den måde kom jeg "rundt om hjørnet" så begge studser kunne pege i samme retning som den originale. Imidlertid var 2 simple fittings ikke lagervare nogen som helst steder. Jeg havde fat i Sanistål, Teknidan og 3 lokale hydraulikforhandlere. Derefter et par lokaler smede, men uden resultat. Ingen havde de ønskede fittings med !/8" NPT
Så fandt jeg en lokal reparatør som bukkede mig et hydraulikrør som jeg ville have det. Men i sin iver for at hjælpe mig, savede han det af for kort, således at jeg ville være nødt til at forlænge benzinslangen. DAMN
Nå, tænkte jeg, du drejer da bare et længere rør på din drejebænk. Men ak og ve. 1/8" NPT har 27 gevind pr. tomme og min drejebænk klarer kun 26 eller 28 :twisted:
Så kom jeg i tanker om at Biltema sælger gevindbakker og sørme om de ikke havde en passende bakke på lager. Den blev hentet og kostede kun 30 kr. Her skulle mine alarm klokke have ringet. En kvalitets gevindbakke koster mere end 30 kr og det lykkedes heller ikke at skære et eneste gevind med den. Jeg er udlært værktøjsmager og ved godt hvordan sådan noget værktøj skal bruges, men i stedet for at skære gevind, så skrællede den bare mit rør ned til en mindre diameter :twisted: :roll: :evil: :shock:
Næste dag lånte jeg mig frem til en gevindbakke i et anerkendt tysk fabrikat og røret kunne monteres.
Jeg monterede samtidig et nyt originalt benzinfilter og samlede det hele.

Og nu til den elektriske del.
Det havde længe iriteret mig at hvis ATeren ikke havde været startet i nogen tid så skulle selvstarteren køre længe inde motoren sprang i gang. Jeg gennemgik eldiagrammet og fandt ud at at benzinpunpen får strøm fra et relæ der først leverer strøm når motoren er startet. Det vil sige at hvis benzinen i karburatoren er fordampet, så kører selvstarteren længe nok til at relæet tror at motoren kører. Jeg aner ikke om relæet bliver trigget af olietryksindikatoren eller af tændspolen, men den starter ikke før der er benzin i karburatoren.
Når jeg nu alligevel skal rode med elsystemet til pumpen, så monterede jeg en hornkontakt oppe i kåben som leder plus direkte til pumpen. Pumpen får stel hele tiden. Hvis ATeren har stået stille længe, så sætter jeg tænding på og trykker på kontakten et par sekunder eller 5-6. Så fyldes svømmerhusene og motoren springer straks igang, når jeg trykker på selvstarteren.
Kontakten kan osse bruges til at tømme tanken med, ved at pille en benzinslange af og trykke på kontakten. Jeg HAR prøvet at pille tanken af fyldt med 24 liter benzin. Det var ikke let.
Tipset til en primerkontakt til benzinpumpen er hermed givet videre. :honda:
--
mvh M@X
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af M@X »

Nej, pumpen kører ikke med tænding på. Jeg tjekkede den originale ledning flere gange. Der kommer først spænding NÅR motoren starter. Det er osse en sikkerhedsforanstaltning, hvis du vælter og motoren går i stå. Er der gået hul på benzinslangen ville pumpen jo tømme tanken ud på et ulykkessted. Ikke så smart.

Relæet hedder "fuel cut-off relay" i eldiagrammet. Jeg har nu tjekket at den får sit signal fra tændingsboxen. Starter motoren, sender den strøm til benzinpumpen.

Tikker din pumpe da så snart du sætter tænding på????? SÅ er den forkert koblet.
--
mvh M@X
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af M@X »

Hvad skete der ????

Der var en der havde skrevet et svar på mit første indlæg.

Det svarer jeg så på, men nu er hans indlæg forsvundet og tråden er nu uden historik.

Kan admin ikke sætte forummet op så kun sidste indlæg kan slettes ?
--
mvh M@X
Rasmus T

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af Rasmus T »

Hej M@X

Fin beskrivelse af Facet pumpen og problemer med installationen. Hvorfor er det et problem at udgangen er på modsatte side end indgangen? Kan man ikke bare afkorte OEM benzinslange eller købe en ny stump?
Jeg monteret en Facet over vinteren og fik den mast ind i det OEM gummihus og kunne montere den i de originale gummiarme.

Min facet virkede fint ved normal kørsel men når jeg testede cyklen på en crossbane med hop begyndte der at løbe benzin ud af overløbet på karburatoren når jeg kørte stejlt op eller stejlt ned af bakke så har sat den originale på igen :-(

Venlig hilsen
Rasmus
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af M@X »

Rasmus T skrev:Hej M@X

Fin beskrivelse af Facet pumpen og problemer med installationen. Hvorfor er det et problem at udgangen er på modsatte side end indgangen? Kan man ikke bare afkorte OEM benzinslange eller købe en ny stump?
Jeg monteret en Facet over vinteren og fik den mast ind i det OEM gummihus og kunne montere den i de originale gummiarme.

Min facet virkede fint ved normal kørsel men når jeg testede cyklen på en crossbane med hop begyndte der at løbe benzin ud af overløbet på karburatoren når jeg kørte stejlt op eller stejlt ned af bakke så har sat den originale på igen :-(

Venlig hilsen
Rasmus

Hej Rasmus.
Jeg bliver nødt til at spørge hvor benzinpumpen sidder på din RD07.
Jeg ville gerne beholde OEM slangerne og der er så lidt plads ved luftfilterkassen på en RD04 at slanger ikke klarer at blive bukket med så lille radius som det ville være nødvendigt.
Jeg så set at Biltema fører en 10mm benzinslange der har formstøbte knæk, som jeg kunne have brugt, men jeg vil gerne have en rørføring på det sted, da slangen ville have været ekponeret for stenslag fra bagdækket.

De vinkler med slangestuds som RuggedRoads sælger, løser heller ikke mit problem. Jeg ønsker begge slangestudser på samme placering som OEM pumpen.
Jeg har lidt for sent erfaret at der kan fås nye løse platiner til OEM pumpen til bare 19€.

Jeg må prøve at teste stejle op og nedkørsler for at se om karburatorerne løber over. Det burde de ikke gøre hvis man vælger den rigtige Facet pumpe med samme tryk som den originale.
Jeg havde inden skiftet, mistanke om manglende benzintryk, da motoren kunne sætte lidt ud ved kraftig acceleration op gennem gearene. Denne tøven er helt væk nu.
--
mvh M@X
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af M@X »

Så blev jeg lige en erfaring rigere.
I dag var jeg en tur i Flensborg og der var meget varmt, samt kø langs med havnen. På et tidspunkt kan jeg pludselig høre min nye benzinpumpe tikke meget højt og hurtigt. Jeg skulle op i fart før vindstøjen overdøvede pumpen.
Meget mystisk og jeg holdt ind til siden og mærkede efter om pumpen havde skubbet sig så den rørte stellet. Dette var ikke tilfældet, men den høje og hurtige klikken fortsatte.
Jeg var lige ved at vende om, men besluttede at fortsætte. PÅ vejen hjem tog jeg motorvejen for at afkøle kølevandet der var ret varmt.
Tilbage i Sønderborg og nede i lav fart kunne jeg ikke længere høre pumpen tikke og der var heller ikke benzinmangel under køreturen.

Min konklusion er at fordi slangen mellem tank og pumpe ligger så tæt på blokken, så bliver benzinen varmet op. Og i kombination med lav fart og forbrug samt ingen luftflow forbi motoren, så kogte benzinen. Det får pumpen til at hyperventilere op mod en luftbobbel i slangen, hvorved membranen slår mod endestoppet i begge ender. Tilbage på motorvejen kom der mere forbrug og mere luft over motoren hvorved benzinen holdt op med at koge.

Den lokale MC-mekaniker støttede min teori.

Er der mon andre der har oplevet at benzinen kogte???
--
mvh M@X
TJE

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af TJE »

Jeg maa indroemme at jeg ikke helt tror paa at benzinen koger ... Her er traad jeg lavede paa xrv.org.uk, om netop samme problem:

http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twi ... e-use.html

Jeg har siden hen installeret en 40177, og har indtil videre ingen problemer. Her er ioevrigt en installationsvejledning jeg lavede:

http://www.xrv.org.uk/forums/mechanical ... post877313

Jeg ved ikke om den kan bruges af nogen, men jeg havde selv problemer med at installere den paa de maader andre folk gjorde det, saa maatte taenke lidt ud af boksen.

/Thomas
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af M@X »

Velkommen til :-D

Det kan osse undre mig at RR sælger en pumpe der har væsentligt højere kapacitet end OEM pumpen.
Men Facet er da inde på det samme som jeg at det har noget at gøre med at stemplet slår imod endestoppet inde i pumpen.

Jeg har nu kørt med den siden i sommers og jeg kan altså blot konstatere at støjen kun er der når det er varmt og jeg kører langsomt. Den forsvinder altid ved frisk kørsel. Så jeg holder mig til min første teori.

Jeg overvejer dog at skifte til en mindre pumpe, så snart jeg hører om andres positive erfaringer. Min er monteret en smule skråt med outlet en smule opad.

Prøver måske en billig Biltema pumpe bare for sjov.
--
mvh M@X
TJE

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af TJE »

M@X skrev:Velkommen til :-D

Det kan osse undre mig at RR sælger en pumpe der har væsentligt højere kapacitet end OEM pumpen.
Men Facet er da inde på det samme som jeg at det har noget at gøre med at stemplet slår imod endestoppet inde i pumpen.

Jeg har nu kørt med den siden i sommers og jeg kan altså blot konstatere at støjen kun er der når det er varmt og jeg kører langsomt. Den forsvinder altid ved frisk kørsel. Så jeg holder mig til min første teori.

Jeg overvejer dog at skifte til en mindre pumpe, så snart jeg hører om andres positive erfaringer. Min er monteret en smule skråt med outlet en smule opad.

Prøver måske en billig Biltema pumpe bare for sjov.
Mange tak, M@X! :)

Det kan sagtens taenkes at pumpen bliver meget varm naa throughput ikke er inden for spec. Det er jo ikke bare vind, men ogsaa selve benzinen der koeler pumpen. Min blev meget varm, men larmede selv paa motorvej (eller hvad man nu kalder det hernede :)

/T
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af Tinning »

hej M@X

nu er jeg ikke den store el geni så er det rigtigt forstået at du bare satte en ledning til + f.eks. lyset og så en horn kontakt og derefter på benzin pumpen ?

mvh Tinning
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af M@X »

Tinning skrev:hej M@X

nu er jeg ikke den store el geni så er det rigtigt forstået at du bare satte en ledning til + f.eks. lyset og så en horn kontakt og derefter på benzin pumpen ?

mvh Tinning

Ja, det er korrekt
--
mvh M@X
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af Tinning »

Takker
Jens A.
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. jun 2022, 16:09
Geografisk sted: Vrå, Nordjylland

Re: Facet benzínpumpe med priming til AT RD04

Indlæg af Jens A. »

Kommental til M@X ang. benzinpumpe. Jeg havde problemer med pumpen på min 07'er, så købte en ny (magen til) på nettet for 265 kr. Starteren skulle tørne temmelig længe hvis motorcyklen havde stået et stykke tid, så derfor koblede jeg pumpen til ind over tændingen, så laver den tryk når tændingen tilsluttes og den starter med det samme. Jeg ved godt det går uden om relæet men det andet irreterede.
Vh. Jens A.
Besvar